Vi är fyra fastigheter som har en grävd brunn som vi använt i kanske upp emot 50 år. Nu vill fler fastigheter i närheten koppla in sig. Vad gäller?
 
harry73
Jag tror inte att de kan tvinga sig fram med hjälp av lantmäteriet. De borde ha bra möjligheter att borra efter vatten. Antingen gemensamt eller var för sig. Skulle det inte finnas en annan möjlighet än er brunn, då,kanske. Men hur löste grannarna vattnet innan, eller är det nybildade fastigheter?
 
Hemmakatten
Skulle aldrig låta fler grannar ta vatten från er brunn. Enligt mig kan de (grannarna) inte tvinga till sig något servitut. Vet ni hur mycket vatten som brunnen ger? Fyra fastigheter är redan det många för en ordinär brunn.
 
Den ena är en sommarstuga, de två andra är fastigheter som har tillgång till borrat vatten, men nu befinns det vattnet vara förorenat av arsenik. Vi har egentligen ingen vattenförening utan allt är löst hittills på enkel väg och muntligt mellan oss 4.
 
Kan dom inte gräva sina egna brunnar????????
 
harry73
http://www.sgu.se/grundvatten/brunnar-och-dricksvatten/anlaggning-av-brunn/arsenik-i-brunnsvatten/
Vad kan jag som brunnsägare göra?
Den största risken för förhöjda arsenikhalter i dricksvattnet finns i områden där berggrunden har höga arsenikhalter. I sådana områden, och i områden där jordarterna har ett högt arsenikinnehåll, är det lämpligt att analysera dricksvattnet från den egna brunnen. Exponeringen för arsenik sker framför allt genom intag av dricksvatten.

Vattenrening med jonbytare kan reducera arsenikhalterna med 90−95 procent enligt den kontrollerade studie som Socialstyrelsen har låtit genomföra av olika metoder för att minska arsenikhalterna i dricksvatten. Rapporten kan laddas ner från Socialstyrelsens webbplats. Även järn- och manganfilter kan ge en reducerande effekt.

Det kommunala vattnet kontrolleras och analyseras regelbundet. Livsmedelsverket är den myndighet som har det övergripande ansvaret för den kommunala vattenförsörjningen
 
Kurtivan skrev:
Den ena är en sommarstuga, de två andra är fastigheter som har tillgång till borrat vatten, men nu befinns det vattnet vara förorenat av arsenik. Vi har egentligen ingen vattenförening utan allt är löst hittills på enkel väg och muntligt mellan oss 4.
ojojoj, kanske fungerar bra nu men för guds skull, Skriv avtal. Allt är toppen så länge allt fungerar men jäklar den dagen då det ska ändras eller nån tycker annorlunda och nån tycker det blir dyrt och nån har inte pengar och ja, listan kan göras lång.....Den dagen ångrar man bittert att man inte har mer på fötterna.
 
  • Gilla
Heidina och 4 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Vi är med i en GA (gemensamhetsanläggning) för vatten. Totalt tre fastigheter. Redan när vi köpte tomten borrade vi en egen brunn, vilket visade sig vara klokt. Den ena fastigheten har låtit en annan fastighet ta vatten. Ibland har vattentillrinningen varit si och så.

Vi är såå glada att vi har egen brunn.

Nej, skriv ordentliga avtal och vad ni gör den dagen vattnet sinar eller pumpen bytas.

Förresten har jag bestämt för mig att det finns filter mot arsenik.
 
harry73
Ja vattenrening med jonbytare . Läs mitt citat från SGU häruppe
 
Kurtivan skrev:
Vi är fyra fastigheter som har en grävd brunn som vi använt i kanske upp emot 50 år. Nu vill fler fastigheter i närheten koppla in sig. Vad gäller?
Vad är er egen inställning, ni fyra ursprungsfastigheter? Vill ni hjälpa till och vill bara veta hur man skriver avtal? Eller vill ni inte hjälpa till och vill veta vilka rättigheter de nya har?
 
Alltså jag är lite ensam på min kant. Två av fastigheterna ägs av samma person, den tredje ägs av samma person som äger en av de fastigheter som har borrad brunn med arsenik och vill ansluta. Jag vet egentligen inte vart jag vill komma, men som det varit de 40 åren vi ägt vår fastighet och delat källa så har det fungerat rätt otvunget mellan oss. Källan har varit sinad vid två tillfällen, i mitten och i slutet av 90-talet. Jag vill egentligen bara fånga upp lite synpunkter och få igång mina egna tankar kring detta innan det blir av med något formellt sammanträffande med alla berörda.
 
Tänk efter noga innan bara. Ju fler ni är desto större risk att brunnen går i sin, och det är INTE roligt. Jag vet.
Jag antar att grannen tycker det är dyrt att borra egen brunn, men å andra sidan är det en investering i fastigheten anser jag. Dessutom kostar det väl en slant att gräva ned och koppla in rör från din brunn med.

Aktuella grundvattennivåer:
http://www.sgu.se/om-sgu/nyheter/2016/mars/grundvattennivaer-i-mars-2016/
 
  • Gilla
evana
  • Laddar…
Lustigt dom kartorna stämmer inte alls med den dom för några minuter sedan visade på nyheterna och varnade för dom mycket låga nivåerna i sydöstra landet. Från Blekinge och upp mot Gävle(?)
 
Det har varit lite utveckling i det här men nu är frågan aktuell igen. Det är alltså 4 fastigheter som har samma brunn, två fastigheter (jordbruksfastigheter) ägs av samma person, tredje fastigheten är hans mamma och sedan så min. 2016 så lovade jordbrukaren att tillfälligt koppla in två ytterligare fastigheter, de hade vatten från djupborrad brunn med arsenikförorenat vatten. En ledning fanns redan tidigare till en av de fastigheterna, då vi den senaste gången vi hade för lite vatten i vår brunn köpte vatten av den vattenförening som har den djupborrade brunnen. Sommarstugan som det var aktuellt med i mitt första inlägg har löst sin vattenfråga på annat sätt.
Det som hände under hösten/vintern 2016 var att vår brunn var på väg att sina igen, men han som äger jordbruksfastigheterna borrade då för vatten till sin ladugård. En av fastigheterna som tillfälligtvis skulle få vatten äger också en fastighet som alltid haft vatten från vår gemensamma brunn, den andra fastigheten är en bygdegård som nu senaste året även hyr ut en lägenhet. Det som blivit aktuellt nu är att de som inkopplades tillfälligt nu vill ha en mer permanent lösning med vatten från vår brunn. Det känns svårt att ta beslutet att vara den som säger nej, dels till en granne dels till en föreningsägd fastighet som gör att det blir många som kommer att uppfatta mig som omedgörlig och besvärlig.
 
H
Men om brunnen sinar som det är nu, så blir det inte bättre med flera som ska dela på samma mängd vatten.
Säg nej med den anledningen att det inte finns nog med vatten i brunnen.
 
  • Gilla
jnse och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.