Hejsan.
Har börjat bygga mig en ny altan som kommer bli ca 30 kvadrat vara ca 12 är inglasade.
Ska gjuta den i betong sedan stampa mönster i den så det påminner om natursten.

Men här är kruxet, den ska vara fristående pga har grävt ner till berget och planen var att ha en ingång där så man kommer ner i torpargrunden som är helt omöjligt idag.

Så planen var att mura upp eller gjuta en mur sedan gjuta ett golv. Men är inte så sugen att snickra ihop en träform för detta sedan lirka ut allt ur en liten lucka när gjutningen är klar.

Så min plan var idag att använda mig utav en takplåt i botten som jag sedan fäster mina armeringsnät och järn i.

Vågar man göra detta utan att bli idiotförklarad ?
 
Som det såg ut innan den gamla altanen revs.
DSC_0631[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är klart du kan använda en plåt som botten i din gjutform. Palla bara upp den ordentligt under då den inte har så mycket bärighet i sig. Täta med någon tätmassa eller tejp runt kanterna sen bara så det inte rinner ut mellan formens väggar och plåten.
 
Nu har man äntligen börjat komma ner till berget efter några kubik blålera.
Så kom ju nästa problem, hur man kan leda bort grundvattnet på bästa sett pga berget är högre på mitten så går inte att få något bra fall på dräneringen.

Sedan funderar jag på att strunta att göra en fristående altan utan fylla upp allt med grus sedan enbart gjuta en gång mer under huset.


13140514_10209177830112174_2062663232_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur går det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.