Hej,

Har problem med min Automower 305 där det står knivdisk blockerad i displayen. Tittar jag på knivdisken så är den inte blockerad. Den snurrar fint och motorn till disken snurrar utan problem.

När AM försöker köra igång och klippa hörs ett lie brummande ljud, sedan ingenting, efter detta kommer felmeddelandet.

Skruvade isär AM och tog ut motorn till knivdisken, dock såg jag inga visuella fel på den.

Någon som har nån idé om vad som är fel?

Detta skedde nu efter vintervila och den skulle köras igång igen.

/Martin
 
Lagringen till knivdisken som är kass och kärvar motorn.
 
Kan du utveckla ditt svar? Knivdisken sitter ju direkt på knivdiskmotorn.

/Martin
 
Är nog en ny motor som gäller då. Jag byte en på en 230Acx för några veckor sen. Den snurrade fint men det var ingen ork i den och stannade lätt. Gick att stoppa med fingrarna. Syntes heller inga konstigheter utan såg hel och redig ut. Den klipparen hade 14000 arbets timmar på räknaren.
 
  • Gilla
Martin Sund
  • Laddar…
Mortimer kan mena att lagren är glappa så rotorn tar mot statorn när magnetfältet släpps på.......

Jag har en annan teori, det är väl bortslösa motorer dvs ungefär en trefasmotor och nu har drivningen till en fas lagt av eller att lindningen i motorn är avbrott så motorn kommer inte igång, den vet inte åt vilket håll den ska snurra och snurrar det inte så får man detta felmeddelande om än lite fel.

Protte
 
  • Gilla
Martin Sund
  • Laddar…
Ok, ska höra va lokala Automower-firman säger. Återkommer med svar från dom.
 
Tack för bra svar. Ja det lutar åt att det är motorn för knivdisken som är paj. Ringde min lokala leverantör av AM och dom trodde det var motorn. En ny ska gå på 2000 kr (!?), framgick iofs inte om det var bara motorn, eller motor + byte av denna.

Dom trodde med stor sannolikhet att det även gick att renovera motorn, då dom har gjort det förut. Är det något man kan ge sig på själv tro? Någon som har koll? Antar att det var detta som @prototypen var inne på.
 
Det bör vara inklusive byte för annars låter det dyrt. Gplshop tar runt 1000kr för klippmotorn. (Är lite olika beroende på årsmodell) Renovering är väl knappast lönt. Skulle väl vara om det enbart är dåliga lager som är lätt att byta annars äter nog arbetskostnaden för renoveringen snabbt upp priser för en ny motor.
 
Ja, såg också priset på GPL shop, så det bör vara inklusive jobbet.

Ska höra med dom imorgon om prisförslag på renovering av motorn.
 
M Martin Sund skrev:
Ja, såg också priset på GPL shop, så det bör vara inklusive jobbet.

Ska höra med dom imorgon om prisförslag på renovering av motorn.
Står samma sak på min Gardena just nu. Bara använt den i två veckor. Har provat att bort hela knivdisken så att bara axeln är kvar. Men klipparen säger fortfarande att knivdisken är blockerad. Gissar på att motorn är paj då?
 
nivv nivv skrev:
Står samma sak på min Gardena just nu. Bara använt den i två veckor. Har provat att bort hela knivdisken så att bara axeln är kvar. Men klipparen säger fortfarande att knivdisken är blockerad. Gissar på att motorn är paj då?
Du bör/ska inte mecka med en maskin som är så pass ny och har garanti.
Låt en verkstad titta på detta.
 
E etompau skrev:
Du bör/ska inte mecka med en maskin som är så pass ny och har garanti.
Låt en verkstad titta på detta.
Nejnej, såklart inte. Tog som sagt bara av knivdisken. Ska lämna iväg den idag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.