Ställer samma fråga här...
Vad tror ni? Tar man en stor risk och "bränner" sig om man satsar på att köpa ett finsk stomrest hus och anlita lokala snickare att göra resten? Blir det kanske rent av dyrare på slutnotan än ett prefab hus typ hjältevads?

Ett annat alternativ är att köpa en finsk "byggsats" och bygga klart med lokala förmågor.

Om ni tror att det blir skillnad i pris, kan ni ge er på en gissning på hur mycket och åt vilket håll för en 2 plans kåk på ca 190kvm?

Jag får för mig att man skulle kunna få ganska mycket mer för pengarna, vad tror ni?

 
Ett vanligt fel som folk gör när man uppskattar jobbet/arbetet med att bygga i lösvirke är att man ofta tror att själva stomresningen är det som är tidsödande eller svårt.
Att resa en stomme kan gå på några dagar. Det är det som kommer sedan som tar tid, isolera, mm.

Att jämföra ett köp av byggsats eller "bara" stommrest hus går inte. "Bara" stomrest = lösvirke...

/Thrax
 
Som amatör hade jag någon illusion om att när gipsen var uppe var det bara att lägga lite golv, spackla lite, slipa och sedan måla, sätta upp några dörrar och sedan bara flytta in, en jobb på några månader på kvällar och helger, well det mycket längre tid att fixa allt. Bara målarjobbet var enormt och det slutade med att vi hyrde in en del medarbetare, de höll på på heltid i 3 veckor. 8)

Så missa inte att det är mycket som skall fixas, en stomme går snabbt att spika upp men allt pillande inomhus tar lång tid. Fast klart blir det väl någon gång eller :p

Hälsar Ingvar
 
Hej
I mitt fall så underlättade det att jag beställde stomresning och färdig utsida. Därefter är huset tätt och jag kan i lugn och ro planera resten (om man har tid)

Jag betalade stomresning och färdig utsida på mitt prefabhus (BRAHUS 160 kvm 2pl ) 80.000:- byggnation under 2003.

Ett prefab hus får du mycket snabbar tätt och undertak vilket gör att du kan börja med insidan mkt snabbare. Har du sedan sett till så plattan är färdigbrunnen så är det bara att kavla upp ärmarna

Mvh

Gicke
BRAHUS Korsgården special
 
"Ett prefab hus får du mycket snabbar tätt och undertak"

Så resonerade vi..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.