Ska bygga ett 8 meter brett garage och undrar om det räcker med 170*45 c24 till takstolarna och väggarna?

Västergötland, om ni undrar över snözon. Blir typ ingen snö här.. :)
 
Blir billigare att köpa färdiga. Och så måste takstolar vara ce märkta.
 
peternicklas
RoBo skrev:
Blir billigare att köpa färdiga. Och så måste takstolar vara ce märkta.
Göra egna takstolar är rätt billigt. Byggde garage 2004 och byggde mina takstolar själv, var c:a 1/3 av priset. CE märkning menar att du som konstruktör ska garantera konstruktionen. Detta kan man göra genom beräkningar och klassat virke, det kräver dock att man kan konstruktion och beräkning.
 
RoBo skrev:
Och så måste takstolar vara ce märkta.
Nej. Virket måste vara C24 klassat däremot.
Hållfasthetsklassen har egentligen ingen betydelse, de flesta sågar klassar virke genom att se på hur det ser ut. Små och få kvistar = hög hållfasthet.
Klassificeringen är en EU grej och den har kommit till för att skydda EUs inre marknad ifrån konkurrens ifrån EUs östgräns = Ryssland. Ryssen skrattar, köper en stämpel och stämplar på C24 och skickar hit virket ändå.
 
Men... Vilket mått på virket?
 
Det tror jag ingen kan säga. Du behöver ha en ritning med hållfasthetsberäkningar. Från den kan du få fram vilka dimensioner som behövs. Ritningen med beräkningar blir en del av den dokumentation som kommunen kräver.

Ett garage är en rätt strulig konstruktion ur hållfasthetssynpunkt. Även totalt alltså inte bara takstolarna. Det finns en hel del garage som har kollapsat som ett korthus med lite vindtryck, samtdigt med hög snölast.

Detta att det inte finns en stabiliserande vägg på sidan med garagedörr strular till det.

Jag har hört att man bör stabilisera taket även mot sidokrafter. Om vinden ligger på mot sidan, så kan väggarna i framkant vid dörren böja ner sig, samtidigt som hela taket vrider sig och blir skevt. I bästa fall blir det bara svårt att manöverera dörren, men böjer sig väggarna några grader, med hög last på taket så rasar alltihop.
 
  • Gilla
centermin och 1 till
  • Laddar…
Hur gör vi hobbybyggare med ritningen som kommunen kräver? Alla anlitar väl inte en arkitekt för ett garagebygge?
 
För takstolarna är det vanigaste att man köper dem från fabrik, då ingår konstruktionsberäkningar i priset. Kostnaden är så vitt jag förstår förvånansvärt låg.
 
Alright, någon som kan rekommendera ett företag runt Alingsås som säljer takstolar till bra pris?
 
Jag har fått pris på takstolar 27° spännvidd 8,4m 10st för 18k ink frakt och jag har för mig att materialet skulle kosta ca 12k om jag byggde själv med ritning från takstolsboken.
 
Då låter det ju väldigt prisvärt att köpa färdiga. Du ska frakta hem materialet också och dra ihop det. Har du räknat med spikbläck och dylikt i ditt materialpris?
 
cgpro-se skrev:
Hur gör vi hobbybyggare med ritningen som kommunen kräver? Alla anlitar väl inte en arkitekt för ett garagebygge?
Det går bra att rita själv, på millimeter papper tex.
 
Tack, har kollat upp det nu och jag löser det i datorn. Jobbar som retuschör så..

En till viktig fråga. Garaget kommer bli 8 meter brett. Behöver man någon horisontell balk i mitten? Kräver konstruktionen även vertikala stöd i mitten?
 
Takstolarna får du hyffsat bra uppfattning om du kikar på någon tillverkares hemsida tex. http://www.lundqvisttakstolar.se
Kolla under fliken lagerförda takstolar och kikar på ritningen för stolen som har de mått du önskar. Köpes takstolar har pressade skarvar och monterade i jiggar så de har perfekta förband. Så ifalla man utgår från en sådan stol bör man öka dimensioner och/eller se till att skarvar och förband blir väldigt bra utförda

Det finns även en bok som heter takstolsboken som har ett medföljande beräkningsprogram (takbok2004) det har sina begränsningar i vilka typer av stolar man kan bygga. Men du får tillförlitliga beräkningar och fina ritningar där alla mått och vinklar specificeras. Även var och hur många spik som skall användas. Bok och program bör finnas på biblioteket, alt. kan det finnas inscannat på nätet....
 
cgpro-se skrev:
Tack, har kollat upp det nu och jag löser det i datorn. Jobbar som retuschör så..

En till viktig fråga. Garaget kommer bli 8 meter brett. Behöver man någon horisontell balk i mitten? Kräver konstruktionen även vertikala stöd i mitten?
Har 7.20m brett med övervåning utan mittupplag.
Stolarna är på cc60 och har påspikad förstärkning på underramen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.