Misstänker att detta är väl optimistiskt, eftersom i princip samtliga försök till objektiv diskussion kring det ena eller det andra elverktyget tenderar att övergå i ett ordkrig mellan i huvudsak två läger - det babyblåa laget och det gula laget.

Men, jag sticker ut huvudet och försöker ändå!

Alltså, jag står i beredd att skiljas från en smärre summa pengar för att i gengäld få en BRA skruvdragare.
Som i allt annat som jag köper, vill jag få mest för pengen. Kvalitet, prestanda, funktion.

Eftersom jag kommer att använda dragaren till att såväl dra skruv som att borra med, och dessutom i rejäla dimensioner, samt förhållandevis frekvent, inbillar jag mig att jag behöver en rejält STARK maskin som även är UTHÅLLIG.

Eftersom styrka = vridmoment i detta fall så gissar jag att en artonvoltare är ett rimligt alternativ?

Och uthållighet innebär ju, som alla vet, att man vill ha så mycket amps som går att få.

Jag har kollat runt lite och hittat följande utgångsalternativ - är de vettiga, eller är jag ute och cyklar?

1) Hitachi DS18DMR
2) Bosch 33618
3) Makita 6343DWE
4) Milwaukee 622-24
5) DeWalt DC988KA
5) Fein ABS-18

Alltså, vad säger den samlade begåvningsreserven? Går det att få lite input utan att fördenskull hamna i det kända kriget mellan blåa och gula förespråkare, utan istället få lite hum om för och nackdelar oavsett om dragaren är blå, gul, grön, röd, svart eller orange?
 
En 18-voltare orkar ingen människa hantera över huvudhöjd någon längre tid. Vill du ha moment, satsa på en slagdragare. Skaffa sedan en vanlig skruvmaskin när du tycker att du behöver en (troligen aldrig)
 
Vikten torde inte innebära några större problem - man är ju ingen vekling direkt.
Och i de lägen jag behöver dra mycket i huvudhöjd eller mer, så räcker nog min blåa 12voltare - sällan du drar apgrova franska träskruv i monsterbjälkar liksom... och som sagt, skulle det behövas så grejar jag det.
 
Jag tycker det låter som att du är i behov av dewalts 18 voltare. Urstarkare maskin får man leta efter. Obs köp proffsvarianten med 3.0 amp xrp batterier och slag.

 
Starkeman eller inte. Jag tycker 18v är tungt i längden. Inte för att jag är klen 8) men ser jag till vad jag använder dragaren mest till så är det inga dimensioner över 6 mm i trä. Fast en hel del i mindre dimensioner; trallskruv, möbelmontering, m.m.

Borrar jag så är det upp till kanske 16 mm i trä, ej hårdträ.

För ovanstående så är en 12v lätt, smidig och stark så det räcker och blir över. Kör själv Makita 6227, en prisvärd och lagom stark maskin som är lätt.

De gånger jag har behövt borra stora hål i trä så plockar jag fram elborren med lågväxel och *stort* vrid. Vän av ordning frågar då; på landet eller på ställe utan el...? Tja, jag har inte kommit i den sitsen ännu men jag vet inte om jag skulle ta en 18V bara för detta enstaka eventuella tillfälle. Då skulle jag snarare köpa en omformare 12 -> 220V sinus och sedan köra på med elborren.

Skall jag dra Franskskruv som det blivit några nu så har jag en slagdragare som väger lika lite som en lätt 12v maskin men vrider 150NM utan att bryta handleden. Köps både enkelt och billigt från USA. Även om $$ är på väg upp nu så är det fortfarande väldigt billigt att köpa från USA.

Slagdragaren (Makita 6935) har blivit en favorit på allt utom finsnickerier då den är för våldsam och för snabb. Det säger bara brrrr så sitter skruven oavsett material eller dimension på skruv. Jag använder den också till att borra mindre dimensioner i trä då det finns bra borrar med sexkantskaft.

 
Personligen så skulle jag köra på Hitachin gillar deras grejor grymt bra har en Hitachi WH2DM2 och en Makita typ 6227?? AV dom så vinner Hit att lägen nu är det ju slag på den å ej på mak så det gör ju lite skillnad förståss. Skruvade 70m2 altan med den å det var perfekt så länge skruven höll drog av 3-4st tror jag.
 
Hej!

Jag får lov att hålla med föregående talare. Är otroligt nöjd med min Hilti 121. Mycket robust och smidig att hantera.

Mvh/Stefan
 
Tycker det verkar som en slagdragare vore ett bra alternativ med tanke på att det redan finns en blå ;) maskin för finliret.

Zephir
 
Jag skulle ju satsa på en Milwaukee varje dag i veckan..

Gör kanske inte lika mycket reklamväsen av sig som t.ex. Dewalt, men är verkligen gedigna.

Jag lånade ut min till ett äkta Dewaltfreak på jobbet och han var klart skeptisk till en början eftersom Milwaukeen går mycket mjukare och tystare än Dewalten..
"Pfff, den här är det väl inget kräm i"
De orden fick han äta upp och erkände till sist att han numera föredrog min Milwaukee framför sin egen Dewalt..

Fördelar som jag ser det:
- Mjukstart - inga jobbiga "knyck", utan maskinen spinner igång lugnt och fint..
- Bekvämare att hålla i en de flesta andra (men det är såklart en smaksak)
- Riktigt råstark motor..
- Bra garantier (5 år för Heavy-Duty-serien)
- Ordentlig förvaringslåda..

Dock är det klart att de flesta andra maskiner i tråden är finfina, jag lägger dock min röst på Milwaukeemaskinerna..

Förresten, den jag har är en 14.4V vanlig skruvdragare med LokTor-motorn.. Perfekt kombination mellan styrka och tyngd, jag håller med andra i tråden om att 18V är tungt om man skall gipsa e.dyl.
 
Har testat många maskiner, mitt förstaval är makita, milwaukee hade vi problem med på jobbet (maskinerna går tungt samt slängs och släpas mycket) batteri som glappade, laddare som krånglade samt att axeln knäcktes vid några tillfällen, efter det bytte vi till makita, maskinerna ser ut som "gud-kom-och-hjälp-mig"men går i ur och skur, klickar aldrig. Boschen tycker jag känns felvinklad, dom är bättre på andra grejor än just skruvdragare.

samtliga maskiner du nämner är bra, det är nog en smaksak vilken man väljer, och som sagt för mig blir det makitan för jag tycker den är skönast att jobba med.....
 
Slår ett slag för HILTI's SF 121-A, underbar maskin att jobba med! Rekonditioneringsfunktionen för batterier är ju en helt suverän sak också! Har provat många märken men byter aldrig igen...
 
Kinslayer skrev:
Rekonditioneringsfunktionen för batterier är ju en helt suverän sak också!
En funktion som bara är nödvändig med NiCd-batterier eftersom de har en minneseffekt som sänker kapaciteten efter hand. NiCd är dock överlägset alla andra typer av batterier när det gäller att tappa stora strömstyrkor. Lämpligt i tex. handverktyg. ;D
 
Har inte alls den positiva erfarenheten av Hilti's skruvdragare efter att ha tvingats jobba med dem i tre månader, jag tog med min ELU dvs DW istället. *s* AtlasCopco är väl samma som Milwaukee? då är det ännu en maskin som jag inte vill ha, de reglagen passade inte för mig.

Så i min ordning...
1. ELU
2. Makita
3. DW och Bosch
Samtliga som 12 voltare, jag är inte glad för 18 V's maskinerna pga av vikten

/Kent
 
Metabo Bsp12Plus med 3Ah batteri, mycket bra maskin enligt mig!
har även kört milwakue, men den känns lite smeckig + att den verkar ha sämre batterikapacitet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.