Har läst fördelarna med att bygga stenhus, brandsäkerhet, minskad risk för mögel samt billigare.

- Känner någon till några nackdelar med stenhus?

Jag tittar väldigt mycket på http://stenhusnorden.nu - gillar verkligen deras design. Ser ut som företaget har sina rötter i Polen ursprungligen. De tar ut svängarna och har exklusiv design med stora hus men vissa saker fattas på sidan som missade planritningar vilket inte ger förtroende.

- Känner någon till något om företaget Stenhus i Norden AB?
Via alfabolag ser man att det är ganska nystartat men samtidigt har du många "likes" och kommentarer på FB och så var de med på stora husmässan i Sollentuna tror jag.

Tack för alla tips!
 
Billigare än vad? Dyrare än trästommar alla dagar i veckan tyvärr. Men snyggare i många fall. Tar längre tid att bygga.
 
Att bygga stenhus är som Jonatan säger oftast lite dyrare än trähus. Det tar det även lite längre tid att bygga dessa då dom oftast inte är lika mycket prefabricerade som trähus från dom större hustillverkarna. Ett stenhus är tungt, vilket ställer större krav på grundens bärighet vilket kan öka kostnaden för denna.

När det gäller att anlita en hustillverkare som är liten och har kort historik så som Stenhusnorden så finns det risker. Hur lång erfarenhet har dom av att bygga hus i Sverige? Kommer företaget finnas kvar om 10 år mm.Jag rekommenderar att ta rikligt med referenser.
 
kontakta aeroc sverige och be dem tippsa om byggare som dem kan rekommendera. sen är kostnaden för materialet billigt men tänk på att dem skall lastas av och ställas upp någonstans.
 
  • Gilla
Viljar
  • Laddar…
Stenhus är ett bra val! Min personliga åsikt är att Leca är det bästa. Är själv murare och användt det mesta olika materialen.
 
Jag hade också föredragit ett murat stenhus om jag själv skulle bygga. Dock bör du räkna med att det blir dyrare än motsvarande trähus och dessutom tar längre tid. Skulle jag själv byggt hade jag använt leca-block med PU-kärna typ Weber iso eller Finjas motsvarighet med grafitcellplast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.