Hej,

Har upptäkt lite begynnande svartmögelangrepp på min kallvind och överväger att behandla på något sätt innan det får fäste rejält. Har surfat runt på forumet och hittat mycket om Boracol, som verkar vara ett bra medel. Har även hittat Mögelfri, och nu undrar jag om det är någon som vet vilket som är bäst?

Tacksam för synpunkter

/Php
 
Jag vet inte vilken som fungerar bäst, men jag vet att Boracol är mycket giftig och inte bilogiskt nedbrytbar. Så använd den inte utomhus så att du får det i marken.
 
Den ena är inte bättre än den andra. Produkterna har olika användningsområden.

En viktig skillnad mellan Boracol och Mögelfri är att Boracol tränger in i träet medans Mögelfri stannar kvar på ytan. Jape´s support berättade att i extremfallet kan man få problem med boracol om man använder det fel - Boracol sugs normalt in i träet och verkar på djupet. Det finns då en risk att det blir rester kvar på ytan som fungerar som gödningsmedel - tvärtom mot vad man vill om det är svartmögel man har problem med.

Ring Jape´s support - dom har (som vanligt hos tillverkarna) järnkoll på sina produkter och hur dom bör användas. I butiken får man i bästa fall hjälp med att läsa vad som står på flaskan....

Du ska i detta fall använda Mögelfri om det är svarta prickar etc på ytan du vill ha död på. Använd halvmask med rätt filter.
 
  • Gilla
Trollöra
  • Laddar…
Hur är det med BOR-EX som flera nu säljer?
Vad är bäst på en vind mot svartmögel?
 
Har också lite svartmögelangrepp på vinden. Har haft anticimex som har tittat på det. Rådet jag fick är att om man bara åtgärdar det bakomliggande problemet så att fukthalten på kallvinden minskar (vanligtvis för dålig ventilation i våningarna under) så kommer mögeltillväxten att stanna av och därmed behöver man inte behandla angreppen.
 
  • Gilla
dahlqvist16 och 1 till
  • Laddar…
Naturligtvis är kemiska medel i väntan på mer bestående åtgärd men det går att stoppa en spridning under tiden man väntar på hantverkare.
Här kan tyvärr hantverkare vraka och välja på jobben.

Hur är det med BOR-EX som flera nu säljer eftersom Alcro-Beckers är deras distributör? Såg att K-Rauta säljer BOR-EX BRS 5 liter för 499:-

Men jag får ändå intrycket att Boracol är mer långtidsverkande?
Någon som vet vad är bäst på en vind mot svartmögel?
 
MathiasS skrev:
Den ena är inte bättre än den andra. Produkterna har olika användningsområden.

En viktig skillnad mellan Boracol och Mögelfri är att Boracol tränger in i träet medans Mögelfri stannar kvar på ytan. Jape´s support berättade att i extremfallet kan man få problem med boracol om man använder det fel - Boracol sugs normalt in i träet och verkar på djupet. Det finns då en risk att det blir rester kvar på ytan som fungerar som gödningsmedel - tvärtom mot vad man vill om det är svartmögel man har problem med.

Ring Jape´s support - dom har (som vanligt hos tillverkarna) järnkoll på sina produkter och hur dom bör användas. I butiken får man i bästa fall hjälp med att läsa vad som står på flaskan....

Du ska i detta fall använda Mögelfri om det är svarta prickar etc på ytan du vill ha död på. Använd halvmask med rätt filter.
zero, jag citerar mig själv för att svara på din fråga.
 
Ett bra tips är att kolla på säkerhetsdatabladet (MSDS på engelska) Det finns i regel publicerat på internet. När det gäller Boracol 10 rh, kan man konstatera att det i princip är en 10%-ig borax-lösning Dinatriumoktaborat tetrahydrat betyder borax. Det finns även etylenglykol i lösningen, vilket jag misstänker är till för att göra den köldtålig vid förvaring.

I säkerhetsdatabladet finns i regel ett CAS-nummer för respektive substans. För att få reda på mer om substansen kan man kolla på kemikalieinspektionens ämnesregister på internet. Där kan man bland annat få reda på andra namn på ämnet och eventuella riskfraser. De senare skall även finnas på säkerhetsdatabladet.

Surfa runt litet och kolla hur FET-lurade konsumenterna blir av färgtillverkarna som vill sälja på oss vatten med en nypa borax till vansinnespriser. Jag köpte nyligen en plast-lyx-förpackning med borax i färgaffären för 110 spänn för 600g. Det räcker till ca 6 liter 10 %-ig lösning. Sen kan man ju gissa att priset ligger kring 10000-40000 kr per ton om man köper i Big-Bag
 
Boracol sägs vara grymt bra och används flitigt bland byggare, dock fanns det vissa nackdelar med den, minns dock inte vilka.
Däremot har jag haft en hel del bekymmer med mögel som upptäckts vid renovering, i dessa fall körde jag på Japes mögelfri som rekommenderas av många, var jättelätt att applicera och dessutom kontrollera med hjälp av UV lampa, körde detta vid samtliga förekomster av mögel och tro mig, framförallt källaren var HEMSK men efter att låtit det sitta i 2 dygn har det försvunnit och aldrig kommit åter, dock åtgärdades även orsaken till möglet under renovering men Mögelfri från Jape kan jag starkt rekommendera
 
  • Gilla
Eremitkräfta och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.