Ska byta ut några klinkerplattor i hallen och tänkte då också passa på att foga om samtliga plattor, men det var lättare tänkt än gjort. Kommer det att gå? någon bra idé om hur man lättast får bort den gamla fogen (den sitter!). Skulle det räcka om jag kommer ner någon mm och sedan tvättar med något? och sedan fogar nytt ovanpå den gamla fogen?
 
Om det inte är nåt fel på fogen i sig, dvs. om den inte är lös, sprucken e.dyl utan bara smutsig och ofräsch så kan du väl låte den sitta kvar och kanske använda det här http://www.kungsfarg.se/bad/fogfinish.htm för att maskera ev nyansskillnad mot den nya runt de plattor du byter ut.

//Christina.
 
byggimpert skrev:
Om det inte är nåt fel på fogen i sig, dvs. om den inte är lös, sprucken e.dyl utan bara smutsig och ofräsch så kan du väl låte den sitta kvar och kanske använda det här [länk] för att maskera ev nyansskillnad mot den nya runt de plattor du byter ut.

//Christina.
Hej Christina!
Har funderingar på att foga om klinkern i badrummet (efter de förra ägarna som var världsmästare i snusk!). Vet du om det fungerar med fog finish i duschen? Kan det verkligen hålla?

Mvh // Malin
 
Jag har inte provat i dusch själv MEN det är ju ingen färg i egentlig mening utan ngn. form av polymerblandning som tränger ner i den porösa fogen men inte fastnar på glaserat kakel.
Det är ju ett himla arbete att foga om ett helt golv samtidigt som man ju måste vara jätteförsiktig när man petar och skrapar i ett badrum med tätskiktet under :-/
Så jag skulle personligen chansa och prova (på minst synligt ställe först), skrapningen och totalbytet av hela fogen går ju att göra som sistahandsalternativ iaf.

OBS om du har oglaserade klinker eller natursten så måste du se upp EXTRA noga och prova på en liten osynlig yta först, så inte fogfinish sugs in i själva plattan samtidigt, för då är du "ur askan i elden"

MVH och Lycka till/Christina.
 
Vi skrapade bort gammal fog i badrummet med slöa moraknivar. Några mm tog vi bort. Det var gammal torr fog så det var inte speciellt jobbigt men pilligt eftersom man var tvungen att vara väldigt försiktig för att inte skada kaklet.

Anledningen var att vi hade mörkbrun fog och ville ha en ljus. Det blev verkligen jättebra resultat.
 
byggimpert skrev:
Jag har inte provat i dusch själv MEN det är ju ingen färg i egentlig mening utan ngn. form av polymerblandning som tränger ner i den porösa fogen men inte fastnar på glaserat kakel.
Det är ju ett himla arbete att foga om ett helt golv samtidigt som man ju måste vara jätteförsiktig när man petar och skrapar i ett badrum med tätskiktet under :-/
Så jag skulle personligen chansa och prova (på minst synligt ställe först), skrapningen och totalbytet av hela fogen går ju att göra som sistahandsalternativ iaf.

OBS om du har oglaserade klinker eller natursten så måste du se upp EXTRA noga och prova på en liten osynlig yta först, så inte fogfinish sugs in i själva plattan samtidigt, för då är du "ur askan i elden"

MVH och Lycka till/Christina.
Tack för ditt svar!
//Malin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.