Jag var dum (?) nog och mailade kommunen och berättade om våra planer att måla om huset. Det är idag ljust mexitegel med svart panel (helt svart) + helsvart garage.

Planen är att måla tegel och trä VITT eller måla teglet i samma svarta nyans som huset och få ett svart hus.

Jag mailade en kvinna på kommunen mest för artighetens skull och för att bekräfta att vi inte behövde göra någon anmälan. Till svar fick jag att se vill att vi gör en anmälan. På deras ganska utförliga hemsida står INGET om att man behöver anmäla ändrad fasadfärg. Finns inte heller någon blankett för det, ändå vill hon att jag ska fylla i en.
Har kollat i detaljplanen från 70-talet och där står inget om hus- eller takfärg. Husen på gatan har all möjliga färger.

vad gäller egentligen? Har hon rätt i att jag måste göra en anmälan? Kan man få avslag på anmälan?
 
Är det inom detaljplanelagt område är det anmälan om det är ej är ringa omfattning, svart till vitt anser inte jag är ringa. Så tyvärr får du nog göra som dom vill.
 
KristinaRT
Antar att det är olika i olika kommuner.
Hos oss vill stadsbyggnadskontoret att man söker bygglov för det mesta, men de beviljar nästan allt, antar att de helt enkelt bara vill ha koll på vad som händer......
Husen på gatan har alla möjliga ändringar i färg, form och material, etc så vad de säger nej till vet jag inte :)
 
Plan och bygglagen kap 9 reglerar det, så lagstöd finns det i allra högsta grad. Och så har det varit sen urminnestider...

Finns att ladda ner på Sveriges Riksdag (Riksdagen.se) sök "plan och bygglag"
 
Redigerat:
Claes Sörmland
Plan- och bygglag, 9 kap:

Skärmavbild 2016-05-07 kl. 10.02.35.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är alltså ingen bygganmälan det handlar om utan om att söka ett bygglov.
 
Men kan det inte skilja sig från kommun till kommun? Kvinnan på kommunen här hävdade att vi behövde göra anmälan, inte ansöka om bygglov.
 
  • Gilla
Johanlidman
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nej, det är samma regelverk för hela landet.
 
Kommunen har rätt att göra avsteg från kravet på bygglov/anmälan för olika (vissa) åtgärder som egentligen krävs enligt lag. Till exempel så släppte Luleå kravet på detta i början på 80-talet och färgvalet blev helt fritt (med vissa mindre undantag)

Claes Sörmland skrev:
Nej, det är samma regelverk för hela landet.
 
Claes Sörmland
Autodidak1 skrev:
Kommunen har rätt att göra avsteg från kravet på bygglov/anmälan för olika (vissa) åtgärder som egentligen krävs enligt lag. Till exempel så släppte Luleå kravet på detta i början på 80-talet och färgvalet blev helt fritt (med vissa mindre undantag)
Hm, är det 5§ som du menar? Formulering som kan ge kommunskillnader för en- och tvåbostadshus:

Skärmavbild 2016-05-07 kl. 11.29.20.png

D v s kommunen kan välja mellan att det alltid krävs bygglov ("värdefull miljö") eller att det endast krävs om man väsentligt ändrar byggnadens eller områdets karaktär. Luleå kommun har enligt sin hemsida valt det senare:

"Inom ett område med detaljplan får du utan bygglov färga om, byta fasadbeklädnad eller byta takmaterial om åtgärden inte väsentligt ändrar byggnadens eller områdets karaktär."

http://www.lulea.se/boende--miljo/b...ytt-andra-riva/bygglovsbefriade-atgarder.html

Men kan de kräva bygganmälan även när man inte väsentligt ändrar byggnadens eller områdets karaktär?

Sen kan man ju fråga sig vad väsentligt ändrar byggnadens eller områdets karaktär innebär? Att måla ett mexitegelhus svarta trädetaljer vita kanske inte väsentligt ändrar byggnadens karaktär?
 
Det roliga är att kommunerna har tolkningsföreträde, så dom väljer hur reglerna ska tolkas. Sen kan man överklaga om man inte är överens.
 
Ser det som rätt otroligt att vi skulle få avslag på en ansökan då grannarna nyligen målade sitt röda hus vitt, bytte lockpanel mot liggande panel och svart tak mot rött. Men det är ändå 2000:- ganska onödiga kronor för en anmälan kan jag tycka. Vårt hus ser fortfarande ut som ett hus från 70-talet. Och så vitt jag kan se finns det inte ens något "ärende" för ommålning i anmälan jag länkade till ovan?
 
Claes Sörmland
Byte av kulör på huset finns på blanketten Ansökan om bygglov hos din kommun. Här ett utdrag från Kils kommuns blankett:

Skärmavbild 2016-05-07 kl. 13.48.24.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.