Vad är Byggfel?
Har en Gar-Bo byggfelsförsäkring på vårt 4 år gamla hus.
Upptäckte nyligen mögel och skarp lukt i krypgrunden.
Anmälde skadan till Gar-Bo, de hävdar: "Påväxt i krypgrund är ej ett byggfel det ingår i det normala underhållet av fastigheten att kontrollera grunden och att skrapa bort och antimögelbehandla eventuell påväxt" >:(
Gar-Bo har ej gjort någon besiktning vilket jag dock låtit Anticimex göra. Anticimex anser att åtgärd genast bör sättas in.
Av all information jag läst om krypgrunder har jag aldrig läst att man förväntas och att det är normalt att skrapa mögel och antimögelbehandla regelbundet.

Till saken hör att självrisken för försäkringen fn är 19300:-
Att åtgärd mot fuktig krypgrund varierar högst betydligt beroende på lösning etc går att läsa på annan plats i forumet.

Skulle man som ägare till en 4 mån gammal bil acceptera att skrapa rost och bättringsmåla tillhör det "normala underhållet"?

Mao se till att det i kontraktet står att grunden ska vara fri från mögel utan krav på efterbehandling / underhåll...
 
Nä fy vad tråkigt! Mögel i grunden är väl verkligen ingenting man vill ha efter bara 4 år.... :(
Vi har också byggt med krypgrund och jag kan bara tänka mig hur förtvivlade vi skulle bli i fall vi skulle hitta mögel om 4 år.... :-/
Jag har tyvärr inga råd att ge angående byggfel eller Gar-Bo försäkringen, men jag kan inte låta bli att undra vad sjutton de menar med:
Påväxt i krypgrund är ej ett byggfel det ingår i det normala underhållet av fastigheten att kontrollera grunden och att skrapa bort och antimögelbehandla eventuell påväxt
Det låter ju lite vansinning... Vad skulle man antimögelbehandla med då enligt dem??
Att man bör kontrollera grunden regelbundet är väl en sak, men inte att man ska behöva skrapa bort påväxt.... Då måste väl ändå något annat vara fel? ???

Tycker synd om er, hoppas allt reder upp sig på bästa sätt trots allt.
 
Det verkar som om väldigt många får problem med sina krypgrunder nuförtiden. Nu måste väl de som bygger dra erfarenhet av alla problem och reda ut detta, eller går det inte längre att bygga en fuktfri krypgrund?? Nån som provat att "bygga ner" murstocken ända ner för att få värme i grunden och på så sätt få en fuktfri krypgrund?
Man undrar ju vad som egentligen ingår i försäkringen och om det är nån idé att ha den... ??? Hoppas ni får ordning på detta!
/Pillan
 
Citerar från fukthandboken ang krypgrunder med träbjälklag

"Det är därför naturligt att man kan påträffa mögel som kan medföra olägenheter i större eller mindre grad."

"Fastighetsägaren bör inspektera kryprummet regelbundet"

Hårda fysiska fakta är att ALLA kryprum är en fukt- och mögelrisk, så byggfelet är att inte välja platta på mark.

Om man ändå väljer kryprum så måste man vara väldigt noggrann vid utförandet.

I botten: Dränerande, kapillärbrytande material, tex tvättad makadam.

På det: antingen plastfolie eller grundbottenisolering (beror på yttre dräneringsförhållanden)

Minst 0.6m fri höjd i kryprummet. Absolut inget skräp kvarlämnat. Inga mellanväggar utan bara ev plintar. Väl placerade ventöppningar med erf area.


Däröver. Värmeisolerande blindbotten under träbjälklaget. Fungicidbehandling av exponerade trädelar (ska underhållas med jämna intervall)
Minska isoleringstjockleken i bjälklaget så att du får en tempdiff mellan blindbottens ovansida (träsidan) och undersida.

Har din huslev fuskat med något av detta så skulle du ev kunna plocka honom på utförandefel. Vanligt är att de bommar att bottenmaterialet ska vara kapillärbrytande eller har för dålig blindbotten.


lycka till

OK
 
...absolut inga organiska material får finnas kvar i grunden. t.ex gamla bräder, ogräs etc. etc....


Minska isoleringstjockleken i bjälklaget så att du får en tempdiff mellan blindbottens ovansida (träsidan) och undersida
Är inte med riktigt kan du utveckla dettaa lite?
 
Det här är en ömtålig grej.

Problemet är att luften ute är varm och luften i krypgrunden kall, så ventilationsluften kyls av och vatten kondenseras.
Blindbotten utförs med cellplast dvs den är en del av isoleringen. Fukten kondenseras då på cellplastens undersida vilket inte gör något då den inte är fuktkänslig.
Luft vandrar ändock upp genom cellplasten.
Om man då inte lagt in för mycket isolering utan bara lagom så stiger temperaturen med en viss diff upp till cellplastens ovansida och med stigande temperatur kan luften hålla mer vatten. Vattnet har så att säga vandrat genom ett kallare skikt där överskottet kondenserades och eftersom det nu är varmare så finns det inget överskott som kan kondenseras. Har du då lagt för mycket isolering i bjälklaget blir tempdiffen för liten.

Vänd på det. Träkåkar måste byggas som en plastpåse därför att inne i ett hus finns fuktalstrande maskiner och framförallt svettiga människor. När den varma inneluften sen vandrar ut genom isolering så kyls den av och vattnet kondenseras vilket är skälet till att plastfolien (fuktsärr) måste ligga på insidan.

I mitt tidigare inlägg ovan så glömde jag att i den absoluta botten så ska man ha en geotextil så att den kapillärbrytande effekten inte förstörs över tiden.

OK
 
Jag tycker det låter som byggfel, inte ska man gå och skrapa mögel nere i torpargrunden. Något måste vara fel;

- är dräneringen OK?
- vad för botten är det i grunden, ligger det fuktspärr ovanpå?
- är det rätt balans mellan antal ventiler och den temperatur som grunden har?

Har inte också entreprenören en 10 års gräns för fel? Men det kanske enbart gäller grov vårdslöshet, och det kan man nog inte klassa detta som, eftersom det inte alltid är så lätt att få en bra grund (det enda skulle vara om det ligger mycket byggskräp kvar), då kanke...

Det viktigaste efter att organiskt byggskräp är borta är att fuktspärra mot jord. Därefter att uppnå en bra balans mellan ventilation och värme. Detta är otroligt svårt då man önskar en bra ventilation men också att hålla en varm grund särskilt vintertid, hur varmare man kan hålla grunden desto mindre risk att fukt kondenseras på sommaren.

Jag bor i ett hus med torpargrund från 1968 utan några problem (ta i trä), men isoleingen i golvbjälklaget är inte så tjock så jag värmer säkert grunden med husvärmen, ventilationen är säkert också "dålig" endast 5 ventiler på 130kvm, men på något sätt så är det i balans.

Jag hade också Anticimex på husbesiktning, och de sa just det att "rör inget" eftersom det nu är i balans. Om jag tex byter golvmaterial förändrar mitt inneklimat etc så kan problemen komma
 
Hej det är för bedrövligt. Man vet inte vad som är bästa grunden men titta på denna sida :http://www.lkb.se/produkter/termogrund.html
Det verkar vara en vettig lösning. Frågan är om man inte kan göra om en "vanlig" krypgrund till en varmgrund?
 
Efter att ha sugit på den här karamellen ett tag har jag kommit fram till att det nog är svårt att få rätt mot huslev/försäkringsbolag i detta fall.

För krypgrund gäller att fastighetsägaren regelbundet ska inspektera utrymmet och underhålla fungicidskyddet. Detta har tydligen inte gjorts på fyra år vilket är ett alldeles för långt intervall.

Så om du ska få rätt mot dem gäller:
- hävda att du inte informerats (skriftligt) om att detta är en högriskkonstruktion med de krav på inspektion och underhåll detta ställer
- beslå entreprenören med uförandefel
- beslå huslev med konstruktionsfel

Alt 2 o 3 innebär anlitande av en ingeniörsbyrå som hjälper till och det kan bli dyrare än att åtgärda problemen själv.

OK
 
Tycker nog du bör kontakta en advokat för att få juridisk hjälp med detta (kolla tex med villaägarnas riksförbund)
Underhållsförklaringen åter dock helt otroligt i mina öron.
 
Det är ytterst beklagligt att man ska behöva hamna i Er situation. Men jag tror att ni kan välja mellan att föreslå det företag som sålt huset att de står för kostnaden av material och att Ni själva utför arbetet eller en långdragen rättsprocess där ni inte vet om ni kommer att får rätt eller inte.

Företag som Älvsbyhus installerar som standard idag en avfuktare som installeras i krypgrunden.

Jag har själv installerat en sådan för 5 år sedan i det då 10 år gamla huset vi köpte. Vi hade dock ingen lukt eller påtaglig påväxt av mögel, men vi ville vara på den säkra sidan.
Det har fungerat bra. Vi kan inte märka att det ökat strömförbrukning, däremot har vi fått varmare golv vintertid.

Lycka till.
 
”I ett uteluftsventilerat kryprum bestäms fuktinnehållet bland annat av ventilationen av uteluft. Om ingen annan fuktkälla finns i kryprummet kommer fuktigheten helt att bestämmas av uteluftens fuktighet. Det betyder att kryprummet är torrt på vintern och fuktigt på sommaren. Skälet är att varm och fuktig luft sommartid kommer in i grunden som är kylig sedan vintern. När temperaturen sjunker, stiger den relativa fuktigheten. Kryprummet får därmed under sommaren en temperatur och relativ fuktighet som är gynnsam för mögel- och bakterietillväxt.
Vill man helt undvika risken för mögelskador bör man inte använda uteluftsventilerat kryprum. Principen att värma grunden, t ex genom att blåsa ner inneluft eller genom att aktivt värma med värmefläkt, har använts med gott resultat. På så sätt håller man den relativa fuktigheten på en låg nivå. En annan princip är att avfukta luften i grunden. Då måste man stänga alla ventilationsöppningar och placera en avfuktare i grunden. Den ställs in för att hålla RF under ett kritiskt värde t ex 70 %.
Varma grunder är lämpliga konstruktioner i nybyggnadsskedet ty då kan man utforma kryprummet rätt genom att isolera kantbalken utvändigt och att lägga isolering på marken. Det är däremot inte tillrådligt att åtgärda gamla kryprum med träbjälklag bara genom att leda ner varm, fuktig inneluft eftersom man i så fall löper risken att få fuktskador.”

Vi håller just nu på att renovera vårt hus, och jag står i valet över att gjuta en platta eller göra en varmgrund av vår uteluft -ventilerade grund.

Lycka till med att lösa fukt problemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.