Hej,
Jag undrar om någon lagt in råspont på väggar istället för panel som ofta är längre torkad. Hos min trähandlare säger de att man inte skall lägga råspont på väggarna, och då menar jag typ inte i garaget utan i huset, i köket. Hur stora springor blir det? Och vad har riktig(dyr) panel för fördelar mot råsponten(förutom att det har en massa mönster som sällan är fint)?
 
Ruckelrustaren skrev:
Och vad har riktig(dyr) panel för fördelar mot råsponten(förutom att det har en massa mönster som sällan är fint)?
Mkt bättre kvalité! Råspont har mkt fler kvistar och tom hål efter kvistar. Blir väldigt mkt spill om du vill ha det "hålfritt". Kan oxå tänka mig att råspont på en vägg samlar på sig väldigt mkt damm och smuts som blir svårt att få bort iom den ohyvlade vassa ytan.

Edit:
Ett tips är att använda spårpanel, den är av bättre kvalité än råsponten, dock lite dyrare men det blir mindre spill och ändå billigare än "vanlig" panel. Men vänd baksidan utåt så får ni "släta" väggar utan mönster, men med en hyvlad yta. Så gjorde vi i taket och blev jättenöjda.
 
Mina föräldrar har det på väggen i sitt TV-rum.Blev kanon tycker jag!
 
  • Newport.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har råspont på en vägg i vår groventré. Angående springor så är de inte så stora, det finns ett par som är så vida att man kan pressa in tummstocken men annars är de alltså mindre. Vi målade våra innan de sattes upp för att få färg i ev glipor. Upplever inte att väggen blir dammig och då är ändå vår målad med grundfärg bara för att få en helt matt yta. Vår snickare hade möjlighet att få tag i råspont som var mer torr än normalt, kanske du kan ta in den innan ett tag så den torkar. Men springorna, om de inte är för stora, är ju en del av det vi ville uppnå.

/FlitigaLisa
 
  • hall_002_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Peppes Bodega!

Kanonsnyggt dina föräldrar har det, precis som jag vill ha.................vilket material har de använt sig av, jag tyckte inte riktigt att det framstod i ditt inlägg.

 
Kul att du gillar det!
Det är överblivna brädor från vårt Eksjöhus bl.a.Det är 22*120 alltså vanliga klädselbrädor,råplan eller det kanske har fler namn.Dock har de valt den hyvlade sidan utåt ,annars blir detväl grovt.Kolla även denna länk:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=51251
 
  • Newport_III.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
vi använde vanlig råspont till vår vägg, funkade kanon! en del kvistar men inga "hål" så blev inte mycket spill. vände den hyvlade sidan utåt och den är lätt att torka av. vi satte upp den för ett par, tre månader sen och redan efter några veckor såg man att springorna började framträda. är jättenöjda!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.