Hej för att fatta mig kort så behöver jag hjälp med tips på ventilation i badrum!

Badrummet är på ca 9 m2 utan dörrar i anslutning till en "korridor" in till ett sovrum med trappa upp till övervåningen även där inga dörrar. En pax eller fresh hade vart perfekt om det nu inte hade varit så att dom är för klena!

Jag kan inte ha något spirorör rakt upp till taket inte heller något rör rakt ut igenom väggen, utan jag kommer ha ett rör på ca 3 meter, och det börjar med en 90 böj direkt för att sedan gå över till ett rör på 1,5m sen 90 böj igen rakt rör 1,5m 90 böj igen och sen rakt ut.

Jag är sugen på en kanalfläkt ifrån soliduct en ec variant med inbyggd varvtals regulator,och en hygrostat till men är rädd att det kommer suga ut för mkt värme och få en bra värmeförlust?

Tar tacksamt emot tips och råd, ser helst att det finns nån energisnål bra och billig fläkt ( bra och billig går aldrig ihop jag vet ) med en dold hygrostat som inte ser ut som nått från 74 på väggen!

Har tänkt att lägga ca 2000 dineros

Mvh
 
Vad är "för klent" och vad är "inte klent"? Ska fläkten gå kontinuerligt på reducerat varvtal och varva upp när fuktigheten stiger? Är det bara bad/dusch eller finns det toalett i rummet också?
 
Jag likt Guson undrar vad du menar med för klent!? Är det så att du vill ha mekanisk frånluft via badrummet för resten av huset/stugan/lägenheten? Är det enbart för badrummet så borde inte en paxfläkt vara för klen. Ja om du inte har badrummet som humidor och tillför fukt över tid vill säga... :)
 
Jag var i kontakt med fresh och enligt dom är intellivent mm för klena då jag har många böjar!
Jag är på jakt efter en som går på låg fart och som ökar upp när fuktigheten går upp dock ska denna enbart vara för badrummet där jag även har tvättstuga. =)
 
Ah ok då är jag med! Blev lite konfunderad när du beskrev planlösningen och antog felaktigt att du ville ha konstant mekanisk frånluft.

Ja men lösningen du själv föreslår låter väl utmärkt! Kanalfläkten kan du ju styra till det flöde du vill. Risken att det blir en energiförlust är ju helt beroende på hur du ställer in fläkten. Såg att soliduct hade nedsatt pris både på ec-fläkten och hygrostat.

Vet inte hur du rent praktiskt kopplar om du vill ha konstant varv och ökat varv vid x RF men det brukar följa med bra scheman (alt elektrikern som installerar...). Jag kör med tyristor och ställer in beroende på årstid/tvättning. En enklare "fulvariant".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.