Hejsan

Jag tänkte prova att installera en torr-toa a'la separett i båten i sommar. Till denna behövs en fläkt som ventilerar toaletten. Fläkten drar ut luften ur toaletten och trycker (eller drar, beroende på fläktens placering) luften via ett ventilationsrör till en ventil i skrovsidan ut i fria luften. Längden på detta rör är 4m, innerdiameter ca 35mm.

Önskvärt är att ha en fläkt som drar så lite ström som möjligt, för att spara på energiförbrukning/batterierna i båten, fläkten går ju dygnet runt.

Att hitta fläktar med låg energiförbrukning är inget som helst problem.

Frågan jag ställer mig är istället, vilket tryck måste fläkten ge, för att fungera i denna applikation. Jag antar att det är slangdimensionerna som är avgörande här, längd och diameter, samt motståndet i slangen, man kan anta att den är helt slät på insidan utan skarvar på vägen.

Någon som sitter på lite erfarenhet/kunskap i ämnet?
 
Man kan också vända på det hela och säga att jag har hittat en fläkt som ger 14 Pa. Kan det tänkas vara tillräckligt?
 
Toaletten har ju en inbyggd fläkt, varför använder du inte den?
 
MathiasS skrev:
Toaletten har ju en inbyggd fläkt, varför använder du inte den?
För att den saknas... ;)
 
Men även om den inte saknats hade frågan varit densamma för att säkerställa funktion, och beroende på dess förbrukning.
 
12V fläkten som sitter i Villa 9010 kostar 313kr enligt prislista. Det kanske är ett bra alternativ? Den behöver ju bara skapa ett minimalt undertryck och i båten har du ju inget annat som riskerar att dra luft åt fel håll gissar jag. Jag tror att den fläkten är på 2,5W.
 
Och jag tittar på fläktar som ligger på 0,3-0,7 watt :)

Priset är inte det allra viktigaste, utan att hitta en fläkt med låg energiförbrukning som funkar i applikationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.