Har en halv källare i ett äldre hus ifrån 1930-talet som har fuktproblem. Källaren saknar dränering och eftersom den är en halv källare är det inte heller möjligt att dränera där, se bild

halvkällare.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den relativa fuktigheten är runt 80% och det finns viss vit mögelpåväxt i nedre delarna av källarmuren.

Jag är ute efter att minska luftens fuktkvot till bättre nivåer.Ser ni någon passiv lösning som skulle förbättra den relativa fuktigheten?

Skulle en fuktspärr på insidan i form av platonmatta eller en värmeisolerande cellplast minska fukten nämnvärt eller riskerar den att förvärra?

halvkällare_tilläggsisolering.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller är det så att det är endast en avfuktare som kan avhjälpa problemet?

Mvh
Tomas
 
harry73
Man kan i alla fall dränera runt hela huset. Har ni tur bryter ni grundvattenströmmen mot källaren och hinner jorden under huset (bredvid källaren torka upp) allt beror på grundvattenstånd och grundvattenströmmar, och på vilke typ av jord ni har
 
peternicklas
Du måste ta bort inträngande vatten. Det gör man genom att dränera. Det går att gräva ned på båda sidorna och sedan borra under huset, vet dock inte vad det kostar. Vi ser inte hur grunden ser ut under resten av huset. Om du dränerar utvändigt runt hela huset kan det kanske hjälpa. Ett dräneringsrör sögs "suga" i en radie på 4 meter. Även om det är en krypgrund enligt bilden, så kan du ju gräva för hand.
 
Ja, hade det gällt en normal dränering, absolut, då hade jag börjat bums.

En dränering runt huset som endast eventuellt hjälper kan bli en rätt dyr chansning!
 
harry73
Vad vet du om grundvattennivån? Är det plant eller backig. Finns det berg nära ytan? Vad har ni för jord? Lera, sand, morän?
Jag säger inte att ni ska chansa, men att det kan vara en lösning om ni har rätt förutsättningar
 
Jag har en grävd brunn på tomten, den borde kunna säga grundvattennivån. Jag kan kolla imorgon.

Huset står på en backe.

halvkällare_sidan.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

halvkällare_front.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns berg i omgivningen men inga på tomten. Det är mycket sand i marken.
 
Det var ca 4,5 meter ifrån markytans högsta nivå (se bilderna ovan) ned till vattnet i brunnen. Om det sen är representativt för grundvattennivån vid huset vet jag inte. Brunnen är ca 15-20 meter ifrån huset. Men om det stämmer så är ju källarens lägsta punkt ändå ca 2 meter över grundvattennivån. Vad innebär det i dräneringssammanhang?
 
Ser du om det är vatteninträngning genom källarväggen som är under huset? Ofta är det ju i skarven mellan golv och vägg där det kan finnas sprickor.
Dränering på tre sidor är bättre än ingenting, kanske den mesta fukten kommer från någon av dessa sidor.
Jag tog bort all vegetation 1 m från alla väggar och gjorde en halvhjärtat dränering. Källaren blev sjukt mycket bättre.
 
harry73
Även grundvattnet strömmer från högt till lågt, och enligt din ritning är marknivån på källarsidan lägre än på krypgrundsida. Kan du på något sätt hindra vattnet att komma under huset på krypgrundssida, borde källarväggen bli torrare. Sand brukar ha bra dräneringsförmåga och liten kapilärförmåga (inte om det finns silt eller lera i ).
Att försöka borra dräneringsrör under huset borde därför också funka
 
Är det bara källarväggen mot krypgrunden som är fuktig? Hur ser det ut med takavvattning? Lutar marken mot grunden där du har krypgrund? Hur är fukten i krypgrunden?

Jag har liknande på mitt hus fast dränerat runt men inte vägg mot krypgrund. Sedan jag gjorde om takavvattningen (klantskaftet innan satte takavvattningen rätt ner i dräneringsrören vilket fick motsatt effekt) och ordnade lutning från krypgrund så har jag en nu en torr källare.
 
Nej, jag ser ingen sprickbildning i källarväggarna men kanske mest markfukt längst ned i hörnen. Dock kan jag inte se något problem i golvet, det ser ok ut.

Jag ska ta bort den sista vegetationen närmast väggarna. Har varit på det mesta men lite är kvar.
 
Okej, tackar för svar. Jag ska prata med en dräneringsfirma och höra vad de säger. Att gräva runt huset även om det blir utanför tillbyggnader kan kanske stoppa det vatten som eventuellt rör sig förbi huset. Dräneringsrören skulle troligtvis gå ca 4 meter ifrån huset så det kan vara tillräckligt. Har inte hört någon borra dräneringsrör men det kanske går det också.
 
Nej, det är nog fukt i 3 av 4 källarväggar. Undantaget är den vägg som inte är fullt under mark, vilket är föreståeligt. Marken lutar inte emot huset, utan är mer plan. Den skulle nog kunna ha en bättre frånlutning. Taket på huset är nytt och stuprören med. De har enkla avledningrör liggande på marken några meter bort vilket borde vara tillräckligt. Kommer att sätta dagvattenrör samtidigt som dränering i så fall
 
Den relativa luftfuktigheten är ca 65 % i krypgrunden vilket verkar helt ok.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.