harry73
Står stammen helt på din sida är alla grenar delvis på din tomt och får du ta bort alla grenar om du vill. Om man får ta bort stammen också finns det delade åsikter för.
Att erbjuda grannen pengar för trädet skulle jag inte göra, och jag skulle inte heller acceptera pengar från grannen, om jag är i den sits.
Att bekostiga trädfällningen däremot är rimligt
 
Åttioettan skrev:
Vi kan undersöka saken, har tänkt bygga om carport till garage. Risken är dock att vi inte får bygglov då maximala byggytan på tomten redan är överskriden. Ett problem med det är också att vi då inte skulle få plats med 2 bilar på uppfarten eftersom det är precis på gränsen nu. Ont om parkeringsmöjligheter på gatan för gäster och vi har ofta folk på besök
Går det att förlänga carporten bakåt, så snutten ni har framför fortfarande är öppen? Då har ni ju lätt plats för tre bilar. Berätta för grannen att det är pga björken som vi vill förlänga den, så denne inte opponerar sig när ni söker bygglov.
 
harry73 skrev:
Berätta att du helst vill ha kvar trädet och att du vill kolla om problemet blir mindre om du tar bort de nedre grenar på din sida. Säg att du planerar att ta bort dom under hösten, men att de gärna får göra det själv innan dess om de tror det blir bättre så.

Nästa år kan du kolla om problemet har blivit mindre och ta upp diskussionen igen
Bra tips!

MissAnpassad skrev:
Går det att förlänga carporten bakåt, så snutten ni har framför fortfarande är öppen? Då har ni ju lätt plats för tre bilar. Berätta för grannen att det är pga björken som vi vill förlänga den, så denne inte opponerar sig när ni söker bygglov.
Det blir svårt/dyrt dels pga nivåskillnader och dels pga att vi som sagt redan har överskridit maximala byggytan
 
Har testat att placera en bulvan i form av uggla på carportens tak med resultatet att vi numer slipper fågelbajs på bilen ... Fåglarna har istället förflyttat sig till altanen där ett av våra vardagsrumsfönster nu är helt nedskitat :thumbdown: Nåväl, får väl placera ut fler ugglor.

Pollen är ju svårare att bli av med men vi avvaktar lite och ser hur länge problemet kvarstår. Det sägs ju att björkpollensäsongen är som värst i maj. Är det bara 1 månad per år kanske vi kan hantera det.
 
Bra försök att lösa problemet utan konflikt med grannen! Tummen upp för den 👍🏼 Trist med fågelbajs fulla altanen dock 😕
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
Mikael_L
Erbjud att du planterar en ny (ganska stor) björkplanta någon meter in på tomten ifrån den gamla björken, och så är ni överens (skriftligt ?) att den gamla björken får tas ner om 4 år. Så har ni i alla fall begränsat problemet till en viss tid.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Erbjud att du planterar en ny (ganska stor) björkplanta någon meter in på tomten ifrån den gamla björken, och så är ni överens (skriftligt ?) att den gamla björken får tas ner om 4 år. Så har ni i alla fall begränsat problemet till en viss tid.
Ska kolla upp det förslaget!
 
Bättre att ta bort den gamla björken på en gång, så växer den nya bättre. Just björk är ett av de billigare träden att köpa hyfsat stora tror jag. Och det ÄR ett trevligt träd. Att kapa lågt sittande grenar för att slippa fågelskit kommer inte att fungera, det gör bara trädet fult.

Kul att ugglan fungerade, men med lite otur går effekten över.
 
Anna_H skrev:
Bättre att ta bort den gamla björken på en gång, så växer den nya bättre. Just björk är ett av de billigare träden att köpa hyfsat stora tror jag. Och det ÄR ett trevligt träd. Att kapa lågt sittande grenar för att slippa fågelskit kommer inte att fungera, det gör bara trädet fult.

Kul att ugglan fungerade, men med lite otur går effekten över.
Effekten av ugglan kommer troligen gå över enligt min ringa erfarenhet från dessa attrapper. Däremot fungerar de fågelskrämmor som sitter på en pinne och vajar i luften, så byt till en sådan när ugglan ska gå i pension.
 
Bowman
Som vanligt så tycker jag rim och reson borde spela in, (vilket det aldrig gör såklart) i detta fall lutar uppenbarligen en skitstor björk rakt över uppfart och sabbar bilen med div skräp osv.
Ts har dagliga problem, motparten tycker den är fin..
Solklart tycker jag, hade jag vart i samma läge och varit motparten och ägaren av trädet (om nu ts är en normal och vettig person, och det som är framställt i tråden stämmer) hade jag sågat ner skiten med en gång! Även om inte "reglerna" tvingar mig.
Tänk vad allt hade vart lättare om alla förstod logik, eller åtminstone handlade enligt logik.

(Regler och lagar är till för dom som inte kan tänka själva..)
 
Redigerat:
Bowman skrev:
Som vanligt så tycker jag rim och reson borde spela in, (vilket det aldrig gör såklart) i detta fall lutar uppenbarligen en skitstor björk rakt över uppfart och sabbar bilen med div skräp osv.
Ts har dagliga problem, motparten tycker den är fin..
Solklart tycker jag, hade jag vart i samma läge och varit motparten och ägaren av trädet (om nu ts är en normal och vettig person, och det som är framställt i tråden stämmer) hade jag sågat ner skiten med en gång! Även om inte "reglerna" tvingar mig.
Tänk vad allt hade vart lättare om alla förstod logik, eller åtminstone handlade enligt logik.

(Regler och lagar är till för dom som inte kan tänka själva..)
Jag instämmer, men precis som du säger så är det sällan så enkelt. Oftast spelar känslor in och hindrar oss att vara fullt så logiska och rimliga som vi borde 😉


Vart i Stockholmsområdet (gärna norröver) hittar man björkar modell större till försäljning?
 
Det finns nyare björksorter som inte avger pollen - speciellt för de som är pollenallergiker.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Bowman skrev:
Tänk vad allt hade vart lättare om alla förstod logik, eller åtminstone handlade enligt logik.
Det finns ingen logik när det gäller mänskliga relationer, det finns endast olika åsikter baserade på känslor. Gemensamt för alla olika åsikter är dock att bakom varenda åsikt så står en människa som anser att just hans åsikt är den mest logiska.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Bowman
Finndjävel skrev:
Det finns ingen logik när det gäller mänskliga relationer, det finns endast olika åsikter baserade på känslor. Gemensamt för alla olika åsikter är dock att bakom varenda åsikt så står en människa som anser att just hans åsikt är den mest logiska.
Jag håller med om att det ofta blir så ja.
Men mycket beror ju på om man är känslostyrd eller faktastyrd.

Att enas om vad som är åsikt och fakta är en bra start att börja med. :)
Folk måste lära sig att förstå skillnaden..
menmen..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.