Ska bygga en stödmur ut mot gatan, ca 20 meter långt. Är idag slänt ut mot gatan, ca 45cm hög från gräs ner mot asfalt.

Höjdskillnaden från längst upp på tomten till där muren slutar är uppskattningsvis 20cm på 20 meter.

Har köpt gabioner som ska utgöra stödmur och dessa är 50cm höga. Nivåskillnaden mellan asfalt och min gräsmatta är ca 45cm

Ska jag väga av gruset i samma lutning som gatan, så att muren kommer sticka upp ca 5cm ovanför gräsmattan?
Eller ska jag väga av gruset så att gabionerna blir raka. Då kommer det dock bli mycket arbete misstänker jag eftersom gabionerna endast är 50cm och det är ungefär samma som höjdskillnaden.
Då måste jag ju höja gabionerna ca 20cm ovanför asfalten i nederkant på tomten.

Tips mottages
 
20cm på 20 meter är 1cm per meter är 0,5cm per gabion.

Om du travar dom rakt, dvs så att varje gabion är i våg ska nästa gabion vägas in 5mm högre/lägre än föregående.

Det vanliga är nog att man har gabionerna raka, precis som man bygger en murad stödmur, men i ditt fall tror jag lutningen är så svag att man kommer undan med att lägga dom parallellt med marken istället.
 
hej

Om jag förstått rätt så ska muren ligga lämngs gatan, mot gräset. Du undrar om lutningen kommer att ha nån betydelse?
Jag har byggt gabion mur nyligen och är mycket nöjd. Min mur följer vägens lutning, det är en 15-20 cm från ena änden på muren till den andra (totalt 20 m). Jag har bara paddat (har sand som botten (bor vid en grusås...). Min mur sticker upp 15 cm på grässidan, där ska nu läggas marksten mot muren-gräset så det blir lättare att klippa. Annars ÄTER gabionerna tråden till grästrimmern...
Jag tycker inte du ska lägga muren högre än vägen pga den teoretiska risken att det ska skjutas åt sidan vid sättningar i marken.
Lycka till med bygget!!
 
Tack för svar! Känner lättnad över detta :)

"Rännan" är utgrävd av grävare. Jag gör så att jag fylllrt med 8-16 upp till asfaltskanten längs hela rännan ca 20m. Då följer den gatans lutning.

Paddar detta och räknar då att det sjunker några cm, vilket borde göra att gabionen står stadigare under asfaltskanten.

Behövs väl ingen laser för detta utan bara attt köra på ögat , alt kolla att man har ca 1cm lutning på långpasset, hela vägen?
 
  • Gilla
cruelkroken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.