Tänk om man har ett trätak (furu) och behöver täcka igen en takdosa och tänk om man inte vill ha plast i taket. Tänk om det fanns ett täcklock av trä...

Någon som har tänkt som jag?
 
Hemmakatten
Det finns både doslock och uttag i trä. En serie som heter Lux från Keroi.
 
Eller så sätter du plastlocket och låter din konstnärliga ådra komma fram när du ådrar locket.
 
Du kanske kan såga till ett doslock i samma träslag som du har i taket och sedan skruva fast det i ett lock av plast (från insidan) .:)
 
tommib
Du borde kunna klistra faner eller tunn plank på doslocket. Faner vet jag inte var man hittar men tunna furuplank (typ 6mm) finns på större byggvaruhus, skär ut en rund bit och slipa ner kanten lite.

Som en bonus får du ett godkänt lock mot dosan.
 
Hm. Bra idéer...

Hemmakatten skrev:
Det finns både doslock och uttag i trä. En serie som heter Lux från Keroi.
Finns någon länk möjligen? Jag har googlat men kan ej hitta detta.
 
Jag gjorde egna doslock i trä. Eftersom jag satte upp stockpanel ville jag ha matchande doslock.

Först tänkte köra med handöverfräs men det blev en annan metod.

Först hyvlade jag ned en bit panel till önskad tjocklek. Sedan ritade jag ut locket på den del av panelen jag ville ha för att få rätt kontur. Därefter sågade jag ut locken med sticksåg och körde finputsningen med slipmaskin. Som nästa steg borrade och försänkte jag hål för de två skruvarna. Till sist lade jag på samma ytbehandling som jag hade på väggen.
 
Hemmakatten
phulden skrev:
Hm. Bra idéer...



Finns någon länk möjligen? Jag har googlat men kan ej hitta detta.
Jag har också googlat men hittar inte Keroi. Troligtvis är företaget nedlagt. När vi byggde nytt hus för 10 år sedan hade vi en 18 m lång vägg i valnöt. Hittade inga vägguttag o.dyl. som passade så våra arkitekter ritade och tog fram en serie med dosor mm i olika träslag som Keroi tillverkade. Nu verkar företaget ha försvunnit men jag ska kolla vad som hänt och återkomma.
 
jlind74 skrev:
Jag gjorde egna doslock i trä. Eftersom jag satte upp stockpanel ville jag ha matchande doslock.

Först tänkte köra med handöverfräs men det blev en annan metod.

Först hyvlade jag ned en bit panel till önskad tjocklek. Sedan ritade jag ut locket på den del av panelen jag ville ha för att få rätt kontur. Därefter sågade jag ut locken med sticksåg och körde finputsningen med slipmaskin. Som nästa steg borrade och försänkte jag hål för de två skruvarna. Till sist lade jag på samma ytbehandling som jag hade på väggen.
Frågan är om det är ok, ett doslock ska inte kunna brinna om jag minns rätt.
 
Müssli skrev:
Frågan är om det är ok, ett doslock ska inte kunna brinna om jag minns rätt.
Fast ett doslock i plast kan väl också brinna ?
 
O
Müssli skrev:
Frågan är om det är ok, ett doslock ska inte kunna brinna om jag minns rätt.
Inte riktigt rätt. Doslock och apparater är tillverkade av plast, t.ex. PC/ABS, och det brinner mig veterligen utmärkt eftersom de flesta plaster tillverkas av olja. Däremot är plasten ofta självslocknande. Det är något annat. Det betyder att det inte bildas några brännbara gaser vid förbränning och som gör att brandhärden blir självförsörjande. Det vill säga att om värmekällan försvinner så slutar den brinna. Jämför med trä som när det närmar sig 300 grader börjar släppa ifrån sig brandfarliga gaser som tvärt om sätter fart på branden som sedan lever sitt eget liv.

Edit: När elmaterial testas används en glödande tråd för att antända plasten. När tråden tas bort skall det slockna. Alla som tänt en brasa vet att trä inte slocknar när det väl antänts
 
Redigerat:
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Hittar man liknande panel går det fort att göra lock med dosfräsen... Och hyvlar tunnare så kan man limma fast på ett plast-doslock :)
 
Müssli skrev:
Frågan är om det är ok, ett doslock ska inte kunna brinna om jag minns rätt.
Då får jag göra så att jag lägger ett godkänt lock mellan mitt trälock och dosan så bör allt vara ok.
Eftersom det sitter med två genomgående skruvar behöver jag ju inte ens limma fast det.
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Det var inte menat som en pekpinne utan bara en tanke som slog mig. Med ett riktigt lock under borde det bli helt rätt. :)
 
Som sagt ett "godkänt" lock under så blir det bra. Det handlar inte enbart om brandskydd, utan även om isolation. Innehållet i dosan är enkelisolerade trådar, de kräver en ytterligare isolation för att räknas som säkra. Trä duger inte som isolator.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.