Teglet sticker ju ut lite ovan sockeln. Du har ingen droppnäsa där så om vatten rinner nedför teglet så letar det sig in mot väggen och in mellan rutorna. Gör en liten droppnäsa i plåt direkt under teglet och över fönstret.
 
  • Gilla
Gallahad
  • Laddar…
Luftspalten kan vara full med bruk om det var en slarvig murare. Då blir hela väggen som en svamp eftersom bruket leder fukten genom luftspalten till stommen. Om du vill se om detta är felet så ta bort listen i rummet på planet över källarplanet och mät om syllen är blöt. Detta syns inte vid en okulär bedömning.
 
  • Gilla
Gallahad
  • Laddar…
Det är alldeles riktigt att tegel inte är vattentätt, men dess egenskap ändras väl inte särskilt mycket (försämras) genom åren.
Däremot är det fogbruket som brukar försämras snabbast. Jag tror, att det beror på sprickor i fogarna och/eller generellt dåligt fogbruk som använts.
Kolla om det finns fina sprickor i bruket och/eller mellan bruk och tegelsten.
Dessutom brukar en gavel vara mer känslig än en långsida eftersom eventuella takutsprång/gavelbräder sitter högt upp och skyddar dåligt för slagregn. Detta gör att gavlar kan bli duktigt genomfuktade pga byggnadssättet. Har du fått fina sprickor eller eventuellt att armeringsjärn som man använde var 3 eller var 4:e skift har börjat rosta och därigenom "svällt". Detta kan också orsaka längsgående sprickor i bruket.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael1974
  • Laddar…
Hej ! Precis ovanför källar fönster så har fogen lossnat lite ! Det visa sig att armeringsjärnet hade rostat ! En firma var här och bila upp i fogen och tog bort armeringsjärnet. Sedan la de dit ngt medel som skulle göra att vatten inte trängde igenom?! Tror att det var något slags medel som weber regnstopp ! Sedan foga de igen ! Ca 4 år sedan var detta ! En firma polygon har varit här och fukt mätt finns inga täcken på fukt skada ovanför scyllen eller köket ovanför källaren ! Tycker att det är märkligt att det kom nu så här långt senare som ca 40 år sedan ! De flesta hantverkare säger att fogen är bra ?! Det märkliga är när jag tvätta väggen med fasad tvätt för några veckors sedan så jag la dit toa papper vid källarfönster överkarm tryckte in det där ! När jag hade tvättat klart så var toa pappret fuktigt ! Jag spola av väggen med varmvatten , använde inte högtryckstvätt !! Börja bli "galen" på detta !😖Vill helst inte riva hela väggen ! Men man kanske får öppna upp några tegelstenar o kika in ! 😮
 
Har fått ett ungefär pris på vad det skulle kosta o foga om hela gavel väggen ! Ca 80000 kr 😬 Tycker låter dyrt !! 🙄🙄
 
S
Dyrt absolut, det är ett riktigt skitjobb dock, men 80 000 är många mantimmar. Du får en sprillans ny fasad ( gaveln) för dom pengarna.
 
Finns ju några nackdelar ! Man kan inte garantera att fogen blir desamma ! Hantverkarens förslag är att man skulle revidera huset och det skulle kosta lika mycket !!?😳 Samtidigt så mena hantverkarn att det har lossnat små bitar på teglet på vissa ställen på gaveln, han mena att det var frost sprängd ! Men det finns inga spruckna tegelstenar😯 ! Skall ringa en annan firma på måndag för att höra vad de skulle ha !! 🤔
 
Redigerat:
Tycker det ser ut som att du har nya / bytta fönster. Det kan vara att de är monterade för långt ut i fasaden så vatten rinner på insidan av tegelmuren ner på ovansidan av fönsterkarmen o sen letar sig ner i fönstret.
 
Fönstret är bytt mer än 5 år sedan innan jag köpte fastigheten och Källare fönsterna är ny målade för 4 år sedan som finns på gavelsidan, och det inte har inte kommit in vatten innan !
 
Nja, beträffande kostnaden så måste du räkna med en byggställning, oavsett om du tänker dig omfogning, ny uppmurad vägg eller putsad.
Alla hantverkare kräver en byggställning byggd av godkänd byggnadsställningsfirma. En gavel + lite hyrtid ca 15-21´ kronor bara där.
Om du själv fräser ut fogarna och blåser rent med luft så sparar du mycket pengar.
Det är detta moment som anses vara "skitjobb" av en murare + att det är svårt att beräkna tidsåtgång beroende på hur hård fogen är.
Därför hugger hantverkaren till vid fast pris för att inte förlora på affären.
 
Köper vad du skriver om byggställning osv ! Men han ville inte att jag som beställare till jobbet att jag skulle fräsa ut fogarna själv ! Hantverkarn förlora en hel del pengar om jag fräser antar jag !!
 
Mikael1974 skrev:
Men han ville inte att jag som beställare till jobbet att jag skulle fräsa ut fogarna själv ! Hantverkarn förlora en hel del pengar om jag fräser antar jag !!
Märklig hantverkare, vilken typ av hantverkare har du egentligen tillfrågat och vad var hans motivation att du inte skulle rensa fogarna själv.
Det är väl du som bestämmer omfattningen på jobbet som du vill ha utfört och inte hantverkaren. :wow:
 
Han är murare och han mena på att det är lätt att kantstötta tegelstenen så den blir förstörd ! Han kunde inte lämna några garantier ! Liknande bild
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag förstår att din murare var tveksam till att fräsa fogarna. Du har en tryckt fog som ser ut att vara murad/fogad med ett hårt cementrikt bruk. Det innebär att det är ganska jobbigt att fräsa ut fogen med risk för kantskador på stenen och om man sen ska foga om så kommer alla små skador att synas i en så pass tryckt fog som du har. Hade det varit en slät fog som livade med stenen så hade små kantskador lurats bort och inte synts efter fogning och ännu bättre om det varit ett löst kalkbruk från början.

En tryckt fog är egentligen det sämsta man kan ha när det gäller täthet i ett murverk för det är mer känsligt för just vatteninträngning. När det gäller hydrofobering så finns det många olika åsikter om det och jag skulle nog själv vilja påstå att det är en sista utväg om allt annat misslyckats för det finns en del nackdelar.

Hydrofobering, om den är rätt gjord, tillåter vattenånga att passera genom diffusion men genom att man påfört ett ytspänningssänkande medel på tegelytan så kommer inte fritt vatten att kapillärt kunna tränga in i stenen. Problemet blir då att mycket fritt vatten kommer att rinna längs väggen och om du har problem med små sprickor i tex fogarna så kommer det att pressas in massor av vatten på dessa ställen och speciellt med en fasad med tryckta fogar så kommer belastningen att bli stor i just fogarna som måste vara absolut perfekta och täta.

En icke hydrofoberad vägg har ju förmågan att bära ganska mycket fukt innan den släpper igenom vattnet, jmfr med en svamp så auger stenen upp vatten tills den är mättad och först när den är det så släpper den igenom vatten.

En fundering du skrev att du tvättat fasaden, började ditt problem innan eller efter det?
 
Att vatten trängde igenom började redan i februari ! Upptäckte att vatten rann mellan källar fönstret ! Expertis har upptäckt att det saknas papp / eller skadat mellan asfaltbourd och ner ut till sockeln ! Asfaltbourd slutar precis ovanför scyllen ! Har fått förslag att öppna upp 3 stenar i höjd bit för bit och lägga om pappen. Då försvinner problemet men att vatten tränger igenom kommer det att alltid göra ! Man måste bara leda bort vattnet ! Att bitar på tegelstenen har lossnat upplever jag som det har blivet mer sen jag tvättade väggen för några veckor sedan ! Det blev ju minus grader den natten 😪 Efter jag tvätta ! Tvättade med varmvatten för det skulle dunsta fortare( fick det som förslag ) som kanske var fel ! Kall sten med varmvatten kan ju få sina konskvenser 😳
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.