Hej

Tittar i BRF:en på att bygga etagelägenheter till underliggande våning (i Stockholm).
Vet någon hur byggkraven skiljer sig när man bygger ihop med underliggande lägenhet?
Enklare stegljud, brand?
Vad är normal kostnad att bygga etage?

Tack på förhand
 
O
Börja med att kolla DP. Sedan så måste man lösa andelstalen
Du måste nog se till att det finns möjlighet att laga mat och duscha på samma våningsplan som ingånen är
 
Brandsyddet mot underliggande våning borde ju rimligen bli enklare krav på, om de är samma lägenhet. Men du har fortfarande krav på brandskydd mot nästa vindsdel. Ochjag gissar att dte även ställer krav på brandskydd mot yttertaket, annars kan ju en brand som först slår igenom yttertaket ta sig in i nästa lägenhet via taket.
 
Skillnaden i krav är ju framför allt tillgänlighetsmässiga. Detta kan skilja sig från kommun till kommun, men generellt har det varit så att det måste finnas hiss hela vägen upp vid bygnation av ny lägenhet. Utökar man befintlig drabbas man inte av detta krav.

Den andra aspekten är brand och framför allt ljudkrav mot underliggande lägenhet om man ska bygga nya lägenheter. Brand går att lösa med mycket gips, men ljudkravet är ofta svårare om huset är äldre och har träbjälklag. Brandkrav mot yttertak och resterande vindsutrymmen bör bli samma oavsett alternativ.

Ang. kostnaden är det omöjligt att uttala sig om. När du skriver bygga etage förutsätter jag att du menar att bygga ut befintliga lägenheter uppåt. Allt beror ju på standard och framför allt storlek. Ju större yta desto mindre kostnad per kvadrat. Räkna med 20'/m2 + moms för ett standardutförande.
 
Förstår inte frågan - vad är det du ska göra?

Ska du inreda ett nytt våningsplan (t ex vind) eller ska du göra en etagelägenhet av två lägenheter genom att öppna upp och bygga trappa emellan våningsplanen?
 
Jag tolkar det som att TS Brf har råvind som de vill göra något med och undrar över skillnaderna i regelverk mellan att bygga helt nya lägenheter på vinden, kontra bygga ut lägenheterna under.
 
falkn skrev:
Skillnaden i krav är ju framför allt tillgänlighetsmässiga. Detta kan skilja sig från kommun till kommun, men generellt har det varit så att det måste finnas hiss hela vägen upp vid bygnation av ny lägenhet. Utökar man befintlig drabbas man inte av detta krav.

Den andra aspekten är brand och framför allt ljudkrav mot underliggande lägenhet om man ska bygga nya lägenheter. Brand går att lösa med mycket gips, men ljudkravet är ofta svårare om huset är äldre och har träbjälklag. Brandkrav mot yttertak och resterande vindsutrymmen bör bli samma oavsett alternativ.

Ang. kostnaden är det omöjligt att uttala sig om. När du skriver bygga etage förutsätter jag att du menar att bygga ut befintliga lägenheter uppåt. Allt beror ju på standard och framför allt storlek. Ju större yta desto mindre kostnad per kvadrat. Räkna med 20'/m2 + moms för ett standardutförande.
Det Falkn skriver ovan är korrekt (jag gjorde just detta för 2 år sedan). Dock är priset minst det dubbla dvs >40000/kvm i Stockholm om du använder entreprenör och bygget är råvind i innerstan.
 
40000 för att öka befintlig lägenhet uppåt är på tok för mycket, speciellt om vi pratar exkl. moms. Pratar vi nybyggnad av ny lägenhet och ink. moms är det en rätt bra upskattning med något högre standard.
 
falkn skrev:
40000 för att öka befintlig lägenhet uppåt är på tok för mycket, speciellt om vi pratar exkl. moms. Pratar vi nybyggnad av ny lägenhet och ink. moms är det en rätt bra upskattning med något högre standard.
Håller helt med dig om att det är galet mycket och kanske kan man minska priset ngt om inget kök eller vvs utrymme behöver byggas. Viktigt att förstå är dock att marknadens råvinskonverteringspris i Stockholms innerstad (liksom badrumsrenoveringar mm) har väldigt lite med logik eller annat att göra. Vis av erfarenheten skall man ej heller förglömma de praktiska problemen med att bygga 20m upp i luften i 100 år gamla hus vilket fördyrar mycket.

De företag som ägnar sig åt råvindskonvertering räknar i Stockholm lite grovt: köp av ytan ca 25K-30K -- Byggkostnad 40-50K/kvm--Försäljningspris >100 000-120 000K/kvm.

Jag har genomfört detta och kommit lite bättre undan då min bror är byggare men har således mycket bra insikt i hur denna marknad fungerar och prissätts.

/K
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack för att du delar med dig av din kunskap kallun!
 
kallun skrev:
Håller helt med dig om att det är galet mycket och kanske kan man minska priset ngt om inget kök eller vvs utrymme behöver byggas. Viktigt att förstå är dock att marknadens råvinskonverteringspris i Stockholms innerstad (liksom badrumsrenoveringar mm) har väldigt lite med logik eller annat att göra. Vis av erfarenheten skall man ej heller förglömma de praktiska problemen med att bygga 20m upp i luften i 100 år gamla hus vilket fördyrar mycket.

De företag som ägnar sig åt råvindskonvertering räknar i Stockholm lite grovt: köp av ytan ca 25K-30K -- Byggkostnad 40-50K/kvm--Försäljningspris >100 000-120 000K/kvm.

Jag har genomfört detta och kommit lite bättre undan då min bror är byggare men har således mycket bra insikt i hur denna marknad fungerar och prissätts.

/K
Jo, så är det helt klart. Jag har själv lite planer på att utöka vår lägenhet upp på vår förenings råvind då vi inte kan göra något annat med ytan p.g.a. avsaknad av hiss. Det handlar då om ca 120 m2 golvyta vilket blir 80 m2 boyta och 25 m2 takterrass. Jag räknar med en kostnad på ca 1050' inkl. byggherrekostnader, men då gör jag allting själv förutom inkoppling el, inkoppling vatten samt att jag behöver ha en dag med mobilkran och 2 snickare/hjälpredor till lyften. Inget kök, men nytt stort och väldigt påkostat badrum (255' i material). Skulle man ha yrkesarbetare till allt detta hade man kunnat dubbla budgeten.
 
falkn vart i Sverige är detta? Det är väldigt komplicerat att uppnå alla regelverk, vilken kompetens hyr du in för byggnationen och hur gör du med bygglovshandlingar?

Jag är mycket nyfiken då jag eventuellt har möjlighet att köpa loss råvind och söker kunskap för att se om det ens är görbart som privatperson.
 
logic skrev:
falkn vart i Sverige är detta? Det är väldigt komplicerat att uppnå alla regelverk, vilken kompetens hyr du in för byggnationen och hur gör du med bygglovshandlingar?

Jag är mycket nyfiken då jag eventuellt har möjlighet att köpa loss råvind och söker kunskap för att se om det ens är görbart som privatperson.
Malmö om det spelar någon roll.

Jag kommer inte hyra in någon särskild kompetens i allmänhet. Jag kommer konsultera en arkitekt för att få lite input på min planlösning och framför allt ljussättningen känner jag att jag vill ha hjälp med både avseende fönsterplaceringar och belysning då det är rätt högt till nock (4,8 m när det är isolerat och golvet i färdig höjd). Det blir någon timme för en konstruktör också eftersom jag får växla av några takstolar för att göra terrassen. I realiteten är detta redan gjort, men eftersom jag ska ställa dit glasparti som kommer väga en del och måste fästas in får det bli en lite stöddigare lösning. Jag kommer sedan ha lite hjälp av rörläggare för att planera shuntar och dylikt till golvvärmen samt för inkopplingen av denna. Detsamma gäller elen. Dragningar gör jag dock själv (på elsidan under överseende av behörig elektriker).

Det bör tilläggas att jag jobbar inom byggproduktion i mitt yrke och är Civilingenjör i Väg- och vattenbyggnad med inriktning på Husbyggnadsteknik (energi- och miljö) samt Byggproduktion. De få hantverkstimmar jag planerar att anlita folk för kommer jag ta snickare till som jag känner genom yrket. Montage av glasparti likaså, jag har rätt mycket kontakter i branschen.

Bygglovshandlingar ritar jag troligtvis själv alt. får arkitekten göra detta. Det är en mindre kostnad i det hela så det spelar ingen större roll. Bygglovet räknar jag inte med ska bli ett problem då grannfastigheten som ligger vägg i vägg redan har etagelägenheter med terrass mot innergård och massor av takfönster mot gatan.
 
Redigerat:
Wow det låter som ett rejält projekt, stort tack för ditt svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.