Sambon ska starta eget och jag har gjort ordning ett rum i källaren runt 8-10kvd.

Tyvärr är det bara varmt vintertid då vi eldar med pellets. Höst, vår sommar så är pelletsen avstängd.

Vad är billigast?
Hon behöver runt 20-22grader.

Ett el element på dygnet runt?
Gjuta in golv värme elslinga på golvet? (har hört att de inte drar så mycket)?

Fler alternativ.?
 
kulle
luftvärmepump
 
Kanske dum och svår fråga. Men vad kan det handla om i pris på ett dygn. Som sagt så e rummet ganska litet.
 
Är det varmt vintertid enbart för att pannan står i närheten eller har du ingen värme på i hela huset? Jag drog extra radiatorer (vattenburet eldar med ved) till ett "kallrum" i källaren och det går inte mycket energi för att värma det.
 
Jag har element i rummet. Elda med ved sommartid känns lite onödigt, jobbigt. Har ingen stor panna så lär få stoppa i en ved klamp en gång i timmen.
 
Menar inte att du ska elda med ved. Menar att hade du inte haft radiatorer från befintligt system hade det enklaste varit att koppla på det. Jag eldar för varmvatten även vår/sommar/höst och skickar en del värme ut i radiatorerna i källarrummet. Går inte mycket energi till det. Har du noll värme i systemet övrig tid än vinter?
 
Okej. Japp stämmer. Eldar bara vintertid
 
Luftvärmepump för så liten yta känns lite väl overkill. Du har ingen möjlighet att köra nån patrondrift för vattnet för den delen?
 
D09
Ett fristående oljeelement från Jula?
 
Jag har ett el element stående. Men förstår inte vad fläkten ska va för? Flytta runt värmen? Räcker väl om elementen står igång dygnet runt så blir det väl varmt ändå? Bara på ett huft. Vad kan ett element kosta i månaden? Eller dygns pris.
 
Beror ju på vilken effekt elementet har. Räknat på 1000W kostar det dig c.a en krona i timmen.
 
Nja, 1000 watt igång dygnet runt i 20 kvm källare så lär det bli varmt så det räcker flera gånger om.

Jag skulle tro det kostar på sin höjd några hundra extra på elräkningen att hålla önskad temp. Betänk att dun sambo och eventuell kontorsutrustning också genererar betydande värme.
 
En elradiator och en matta på golvet är enkelt, billigt och tyst. Jag hade inte velat ha en luftvärmepump surrande i mitt arbetsrum.
 
Korvgubbe
Om du redan har ett elelement så tycker jag att svaret är givet.
Står det i dagsläget och bara samlar damm så kan man med gott samvete sätta införskaffningsvärdet till noll, då är det bara förbrukningen som kostar. Och man kan köpa mycket el för pengarna som alternativen kostar i införskaffande och installation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.