Jag vill kakla på en trävägg, jag vet att jag borde sätta en gipsskiva under men jag har inte plats till 6mm som en sådan kräver.
Finns det någon annan tunnare material man kan sätta under eller annan teknik?

Tacksam för tips.

/H
 
tommib
Är detta ett våtrum eller något annat?
Om det är ett våtrum ska du helt enkelt tänka om. Om inte så kanske det kan gå direkt på men jag skulle inte prova.

Bild?
 
förr tillbaks var det bakvänd masonit oftast. Får du inte plats med det?
 
du kan inte använda dig av alloc kitchen wall istället, bygger 3mm totalt
 
  • Gilla
Spiken i kistan
  • Laddar…
Nej det är inte våtrum, det är ovanför en diskbänk.
 
Ja det hade varit smart men jag har handgjort kakel som ska upp där!

bra idé annars.
 
Ja det kanske skulle funka, rör det inte på sig?
 
Kan man ite bara lägga något tunnt nät bakom?
 
T
Vad menar du med en "trävägg"? Är det spontade brädor/panel, masonit, osb, spånskiva, tretex eller plyfa?
 
Spontade plankor
 
Fråga till utbildad på forumet:
Vad händer om du armerar sponten med glasfiberväv? Risk för sprickor i fogen vid rörelse i väggen annars tänker jag.
Vidare, fogen är väl inte vattentät, eller? Isåfall kanske ett våtrumsskikt på väven vore lämpligt. Alternativt sätter man ett skydd bakom kranen för att gardera den värst utsatta delen.
Nu är jag lite larvig kanske men jag skulle inte chansa på vattenskaderisk någonstans i huset. Det kan sluta riktigt illa.
 
T
hle skrev:
Spontade plankor
Glöm det, för stora rörelser i trät, vilket medför att plattorna lossnar. Det funkar att sätta på spånskiva om man använder specialfix såsom Ardex S48, funkar även på golv men detta fix är svindyrt, typ 800-900 kr per säck!
 
T
Spiken i kistan skrev:
Fråga till utbildad på forumet:
Vad händer om du armerar sponten med glasfiberväv? Risk för sprickor i fogen vid rörelse i väggen annars tänker jag.
Vidare, fogen är väl inte vattentät, eller? Isåfall kanske ett våtrumsskikt på väven vore lämpligt. Alternativt sätter man ett skydd bakom kranen för att gardera den värst utsatta delen.
Nu är jag lite larvig kanske men jag skulle inte chansa på vattenskaderisk någonstans i huset. Det kan sluta riktigt illa.
Helt onödigt med tätskydd på köksväggen, du står väl inte och duschar i diskhon? Det lilla eventuella vattenstänk som kan bli klarar sig knappt ta sig förbi fogen och skulle torka upp direkt i så fall.
 
Jag tänker också som nån skrev .putsnät som fixbärare. Måste funka..
 
Plåt framför sporten och limma upp kaklet, kanske...

//Ronnie
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.