I första hand är elbolaget ansvarig för dina skador eftersom elbolaget har matat in överspänning till ditt hus. Läs det finstilta i leveranskontrakt om elkvaliten mm. Så vänd dig till de med ersättningskrav. Helst med alla saker på en gång så du slipper flera gånger självrisk. Elbolaget får i sin tur kräva grävarna på ersättning om det vill.
 
Matstj skrev:
Det logiska är om en apparat får stöt i form av högre voltag, ifall går den sönder på en gång eller klarar sig. Så att säga nåt mellan läge med en försvagad apparat som har fått bättre förutsättningar att gå sönder, tror inte jag att det existerar (personlig uppfattning).
Ja det verkar råda delade uppfattningar om detta.
Elektrikern som jag tog ut för att felsöka säger att ALL utrustning som inte har en mekanisk av eller på knapp som inte varit avslagen med den skall kontrolleras eller ersättas på ett eller annat vis. Motivering att är att konsumentelektronik idag har väldigt låga marginaler för överspänning i mitt fall 362v.
Han säger också vilket jag håller med om att om att alla garanti tillhandahållen av tillverkare jag har på mina produkter sannolikt har förbrukats då det utsatts för högre spänning än de tolererar och kommer därför inte kunna söka garanti för.
 
Triton242 skrev:
Ja det verkar råda delade uppfattningar om detta.
Elektrikern som jag tog ut för att felsöka säger att ALL utrustning som inte har en mekanisk av eller på knapp som inte varit avslagen med den skall kontrolleras eller ersättas på ett eller annat vis. Motivering att är att konsumentelektronik idag har väldigt låga marginaler för överspänning i mitt fall 362v.
Han säger också vilket jag håller med om att om att alla garanti tillhandahållen av tillverkare jag har på mina produkter sannolikt har förbrukats då det utsatts för högre spänning än de tolererar och kommer därför inte kunna söka garanti för.
Ja ha, ok
Då vet vi det.
 
Jag har en fråga. Ska inte jfb utlösas i såna fall? Jag menar det går ström i fas men inte i nolla.
 
tommib
Nej. Detta är en anledning till att PEN-släpp är så farliga. Strömmen som går i fasledarna är olika pga de olika lasterna men den är balanserad.

En JFB jämför inte bara fas och nolla. Den är en summaströmtransformator som jämför all ström som går igenom. Så länge systemet är i balans kommer den inte lösa. Därför fungerar den bra för trefasmotorer med nolla också.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Rent formellt så är all elektronik som utsatts för den här överspänningen i riskzonen för en förtida död.

Men i praktiken så är det rätt osannolikt att något som klarade sig under felet skall gå sönder senare.

Den kabel som gick sönder här är väl nätägarens egendom, rimligen borde det betyda att nätägaren skall stå för alla kostnader. Om nätägaren sedan kan komma fram till att kabeln skadats när ex. fiberfirman grävt så lär de ställa skadeståndsanspråk. Där kanske det finns en liten risk att de kan se det som att husägaren beställt grävningsarbetet och därmed skulle kunna ha ett ansvar för skador.
 
Redigerat:
tommib skrev:
Nej. Detta är en anledning till att PEN-släpp är så farliga. Strömmen som går i fasledarna är olika pga de olika lasterna men den är balanserad.

En JFB jämför inte bara fas och nolla. Den är en summaströmtransformator som jämför all ström som går igenom. Så länge systemet är i balans kommer den inte lösa. Därför fungerar den bra för trefasmotorer med nolla också.
Tack för beskrivningen.
Då måste man uppfinna nåt noll felsbrytare. Eller kombinerad jfb, nfb.
 
tommib
Meh. Det skulle alltså vara trefasmotorer utan nolla....
 
hempularen skrev:
Rent formellt så är all elektronik som utsatts för den här överspänningen i riskzonen för en förtida död.

Men i praktiken så är det rätt osannolikt att något som klarade sig under felet skall gå sönder senare.

Den kabel som gick sönder här är väl nätägarens egendom, rimligen borde det betyda att nätägaren skall stå för alla kostnader. Om nätägaren sedan kan komma fram till att kabeln skadats när ex. fiberfirman grävt så lär de ställa skadeståndsanspråk. Där kanske det finns en liten risk att de kan se det som att husägaren beställt grävningsarbetet och därmed skulle kunna ha ett ansvar för skador.
Nätägaren äger kabeln in helt riktigt. Dock vet jag att de kommer att stöta kabeln under nästa vecka trodde jour elektrikern för att ev se vart skadan är och vad för typ av skada det är.
Visar det sig att det är grävaren eller något annat ja då kommer de självklart skylla det på någon annan och så är karusellen troligen igång. Kan mycket väl sluta med att jag som helt oskyldig kommer att få jobba för att få till en lösning och får betala självrisker och eventuella åldersavdrag på elektronik som gått sönder själv.
 
Min nya elmätare har en funktion som bryter spänningen vid nollsläpp, smart!
 
  • Gilla
Matstj och 1 till
  • Laddar…
Min far råkade ut för kabelfel för många år sen, var nog i slutet på 80 talet, förutom shuntmotorn till pannan var det bara några lampor som gick.
Stolpen med skåp stod på tomtgränsen, mätaren inne i källaren, men han fick själv betala hela kalaset, förutom en liten del som försäkringsbolaget betalade, kabeln var från -55.

Vattenfall som då var nätägare hävdade att man ansvarade för sin egen kabel på tomten.
Farsan var glad över servicen när dom på annadag jul grävde upp tomten 10-15 m och drog in ny kabel, men räkningen med jour taxa var mindre trevlig, om jag inte mins fel var den på 27.000:-
 
Det finns formulär om ersättning av skadad utrustning att ladda ner på vattenfalls hemsida. Be om ett sådant i chatt-supporten om du inte hittar så mejlar de ut ett.
 
Schäfer skrev:
Min nya elmätare har en funktion som bryter spänningen vid nollsläpp, smart!
Hur märker den nollsläppen?
 
tommib
Tja, jag skulle göra det genom att jämföra faserna mot varandra och bryta spänningen om differensen överstiger ett visst antal procent. I ett normalt driftfall (eller vid perfekt balanserad last vid nollsläpp/PEN-släpp) ska det inte finnas någon differens. Vid fel så uppstår det och då kan man bryta på mätarens insida.

Känns egentligen som en rätt given funktion att bygga in, mätaren mäter ju ändå fasspänning, då kan det inte vara så svårt att mäta huvudspänning också. Det som tillkommer är väl en kontaktor för att bryta.
 
Micke_xyz skrev:
Det finns formulär om ersättning av skadad utrustning att ladda ner på vattenfalls hemsida. Be om ett sådant i chatt-supporten om du inte hittar så mejlar de ut ett.
Ja jag började med det idag (anmälde till försäkringsbolaget torsdags).
Dock blev de lite problematiskt då ja har saker som garanterat är trasiga och några som antagligen är trasiga samt behöver diskutera förbrukade garantier på mina varor, så jag ringde dem.
De var jätte trevliga i telefon och ville koppla till en skadereglerare som skulle återkomma direkt efter lunch. Tyvärr verkar hens lunch inte vara över än då de inte återkommit ännu. Ringde några timmar senare och då sa dem att de hade skapat ett ärende så det är ifall registrerat att saker gått sönder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.