Vilket kan bli ekonomiskt fördelaktigast ?
Ett arkitektritat lösvirkeshus eller ett beställningshus (ex.Trivselhus eller Sävsjö)... Vi har skog till lösvirket.. Tycker det är svårt att få en uppfattning av det hela, hustillverkarna erbjuder ju att man kan få nästan vilken konstruktion som helst. Och om man nu lägger ner mycket jobb på att rita själv ,kanske man kan få en likvärdig arkitektur på sitt hus från en vanlig hustillverkare som visar sig bli billigare?
 
Som en bokstavstrogen lösvirkesbyggare svarar jag givetvis lösvirke. ;)
Ärligt talat är detta svårt att svara på. Det beror på hur du värdesätter din egen tid. Har du och din sambo båda ett välbetalt arbete där ni inte har tid att närvara på bygget 24/7 så ta ett typhus. Har någon av er tid eller har ett lågavlönat arbete, ta tjänsteledigt i 6 månader och bygg ett lösvirkeshus.
På ett lösvirkesbygge är det egentligen bara en sak som du betalar för en värdebaserad prissättning på och det är tomten. Resten av bygget har du möjlighet att pressa priserna som du vill. Du kan köpa begagnat eller importera från Polen med mera. Har du dessutom polare som är elektriker skulle jag nog välja lösvirke.


mvh
david
 
Hej!
MEN Trivselhus är väl ett ganska dyrt hus? ... Om man anlitar en arkitekt och en lokal byggare behöver det ju inte bli dyrare. Och jag vet inte hur det är med just trivselhus, men många huslev. har ju planlösningar som i mina ögon (arkitektstudent 8)) lämnar en hel del kvar att önska ....
I vilket fall, för ett drygt år sedan var jag och tittade på ett hus,det var i ett plan på 130kvm. Ritat av en arkitekt, han kostade ca 100 000.
Där fanns en vacker murstock i tegel mellan vardagsrum och kök (öppen spis), träplankor till golv, högt i tak överallt. Klinkers och kakel i tvätt och badrum. Stora fönster placerade där det som var vackert på deras tomt framhölls. Huset var färdigmålat på utsidan men de som köpte huset målade själva väggarrna invändigt, köpte själva köksskåpen på ikea och monterade upp dessa, vvs fixade byggfirman ... ,de handlade själva vitvaror. I övrigt ordnade byggfirman allt - deras pris var 1,3 milj (exkl tomt och anslutningsavg) De fick ett hus som inte går att få i någon katalog, för det var byggt till dem och deras tomt. Hoppas detta kan vara till någon hjälp :)!
MVH Fiddeli
 
David, din elinstallation har du väl konstaterat är rätt dyr?
Trots att du har en polare (fd?) som är elektriker ;)

Men jag slår också ett slag för lösvirke, speciellt om man kan tänka sig att lära sig snickra själv.
Men det förutsätter att man står ut med att "bo i ett bygge" ett antal år.
Känslan av att ha gjort det själv är oslagbar.
Till och med skavankerna blir vackra att se på!

Vi försökte rita vårt själva (ingenjörer kan själva...) men insåg att vi gick bet. Den arkitekt som vi kontaktade gjorde ett kanonjobb på oerhört kort tid.

Så jag rekommenderar å det starkaste en arkitekt, för att omsätta era idéer till verklighet!
De kan plocka bort de värsta grodorna dessutom. (dörrar som slår ihop etc)
 
Nix skrev:
David, din elinstallation har du väl konstaterat är rätt dyr?
Trots att du har en polare (fd?) som är elektriker ;)
Förträngning är en underskattad terapiform. Var la jag nu mina Valium?

mvh
David
 
Kanske vid säkringsskåpet ;D ;D ;D
 
Vi väljer arkitekt +lösvirke +lokal byggfirma. Tänkte till en början rita allt själv, med en skiss/planlöning från en huskatalog som underlag, men gav upp och kontaktade en arkitekt istället.

Han ändrade en del fönster, ritade om köket, ändrade planlösningen så att vi fick lite mer förrådsutrymmen, lite lull lull som en rundad innervägg, glasbetong till duschväggen, limträbalken till ryggåstaket "sträcktes ut" utomhus så att den även kunde bära ett tak över entren, gammeldags snickeridetaljer på fasaden mm, dvs lite detaljer som blir unikt för bara vårt hus.

Vi är supernöjda !
 
Dessutom "tjänar" vi en bra slant jämfört med att bygga huset med en modulhustillverkare.
 
Hej Jani!
Då blir jag nyfiken, hur mycket tänker ni er att detta kommer att kosta? Hur många kvm? Gör ni mycket själva/har ni "normalstandard"?
Jag funderar på om detta kan vara en ekonomisk lösning även för oss.
MVH Fiddeli
 
Jag har frågat runt lite och en del säger att det blir billigare med beställningshus.... ??? Jag undrar det.Kan tänka mig det om man vill ha ett vanligt rakt standard hus... Men det är inte det jag skissar på...
Tack alla ..Känns rätt bra att jag smygit mig in på denna sida... ;D. Och David ..det här med elektrikern var bra att du nämnde, för det kan jag i alla fall se e lösning på(jag jobbar som det) :).

Funderar fortfarande....
 
fiddeli skrev:
Hej Jani!
Då blir jag nyfiken, hur mycket tänker ni er att detta kommer att kosta? Hur många kvm? Gör ni mycket själva/har ni "normalstandard"?
Jag funderar på om detta kan vara en ekonomisk lösning även för oss.
MVH Fiddeli
Vi gör nästan allt "snickerijobb" invändigt själva (ej uppregling), spacklar, tapetserar, utvändig målning, samt en del vvs. Annars entreprenader på rubbet.

Pris ca. 1,3 milj (exkl tomt, schakt och anslutningsavgifter), storlek 146 kvm, 6rok. Hög standard (???), jordvärme, ek-/askparkett, kungsäterkök (?), ryggåstak genom vardagsrum, råspont/gips + 70 isolering i alla innerväggar, pärlspont i alla tak, kakel/klinkers i bad/vc/ducsh/grovkök mm.
 
Har nu skapat en bild av hur huset ska se ut, men funderar fortfarande på hustillverkare eller lösvirke/arkitektritat??(skissar även själv men har inte visat det för någon arkitekt).
Har tittat på hus från Götene (sluttningshus ca 200m2) och dom ska ha över 2milj (nästan nyckelfärdigt). Hur ska man bära sig åt uppskatta vad priset blir med det andra alternativet (lösvirke) ?
Jag har tomt och skog(men att få det sågat och färdigt till en snickare har jag ingen aning om) jobbar som elektriker så den biten gör jag själv.

1. Hjälp !! Vilket alternativ ska jag gå vidare med i detta läget tycker ni?
2. Finns det någon sida som beskriver proceduren att få virket från skogen till att bli färdigt byggmaterial för husritningen? Fixar arkitekten detta om jag anlitar en ?
Virket får nog sågas säsongen innan bygget ska ske...
 
Hemmakatten
detta är en superintressant fråga, så jag hoppas någon har erfarenhet/insikt om detta. Hur gör man en kostnadskalkyl på ett lösvirkesbyggt hus INNAN man betalat en stor summa till en arkitekt för en konstruktionsritning så att man kan begära in anub på materialet?????
 
Hej. Det är lurigt att klura ut hur mycket material man skall ha och vad det kostar. Vi ritade på egen hand upp ett hus, (I Excel, ja vad gör man, haha), som vi sedan satt och klurade på volymer för reglar, gips, tak, golv, etc, dvs en budget. När vi fått ihop en lång lista skickade vi den till byggvaruhuset och fick ett pris som såg vettigt ut. Grundmaterial för själva huset är inte speciellt dyrt, det är allt man skall fylla det med. Från biggvaruhuset fick vi mellan 15-40 procents rabatt från deras ordinarie priser.

För att ge en fingervisning har vi mer eller mindre ett färdigt funkishus på 214 kvm i två plan med 220-650 cm takhöjd, aluminium fönster, hela trägolv 1 och 3-stav, klinkers, öppet kök från Pustelli, bubbel, bastu, 2 klädkammare, skafferi, fr balkonger, ståltrappa med 4 cm eksteg, bergvärme, extra förstärkt stomme, platta med 30 cm iso, golvvärme överallt, lärkträ samt puts i kombination samt bandplåt. Allt material samt de extra gubar vi tagit in för att måla, VVS, EL, plåt och ventilation samt en del snickerier går på cirka 2 500 000. Dår räknar jag med en del anslutningsavgifter på tele, el och VVS. Själva har vi lagt ned under ett års tid en lång semester, en kväll i veckan samt alla helger.

Det svåra är inte att veta hur man gör, finns alltid någon att fråga, det svåra är att hålla ut under så lång tid. 8)

Själv är jag väl normalt händig men har haft expertkonsulting från en av mina kompisar som är i byggbranschen.

Det är ett stort projekt som man måste avgränsa vartefter och utföra i delar, skulle man se hela arbetsvolymen framför sig när man står där och skriver på tomten skulle det nog inte bli något projekt.

Hälsar Ingvar

PS. Jag sprängde själv också, allt går...
 
Tack för ett bra svar Ingvar :).

Men det här är INTE lätt... Funderar nu på att köpa från en hustillverkare som har ett liknande sluttningshus som jag skissat på ca 185kvm,låta en lokal byggfirma göra jobbet. Elen fixar jag, och svärfar är snickare. Men jag vill inte hamna över 1,8milj inkl anslutningsavgifter exklusive tomt... ? Frågan är om jag ska krypa ner mer i kvadratmeter eller kanske inte lägga huset på kullen utan på platt mark (1 1/2 plans hus) . ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.