toolman77 skrev:
Du ser ju ut att ha goda möjligheter att gå ner ett par ben på halva vägen där de yttersta stenarna ligger. Går det att förankra bryggan väl längst in i land skulle jag inte tveka att försöka med ett rejält övergäng utåt om det gör att du kan dyka eller hoppa från bryggan. Lite extra svikt blir en bra trampolin
Ja, jag kommer nog gjuta ett till fundament i mitten och skarva på det så småningom. Men det får bli senare - nu blir det en enklare, temporär variant.
 
...och så här långt hann jag idag. Lyckades till slut hitta 45x195 i längder om 5,4m så det blev ca 1m överhäng. Stommen är 1m bred, så trallvirket blir väl 1,2m tänker jag. Ingen kräftskiva på bryggan kanske, men en solstol eller två borde få plats :)

20160505_201336.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sateddy och 5 till
  • Laddar…
V
Kul att se fortsättningen, många trådar slutar efter "tipsen". Följer fortsättningen 👍🏻
 
Inte behöver du gjuta något mer fundament till den där bryggan - det är stabilt ändå
 
Med tanke på att det är provisoriskt tycker jag att du tar litet i överkant. Det där ser ju ut som tryckimpregnerat.
Jag skulle ta två runda granspiror från skogen och randbarka dem litet halvslarvigt och spika begagnade formbräder på tvären som lock eller möjligen rada dit lastpallar....... det borde hålla knappa 10 år......

Jag brukar överdimensionera rejält då jag bygger permanent men då jag bygger provisoriskt skall det sparas.
 
Det ser bra ut! Men hur svårt är det att lyfta bort den där hel om strandlinjen ska göras om? Knappast något större jobb så du gör helt rätt i att inte bygga något provisoriskt tycker jag☺
 
...och så blev det :)

Ja, det blev ganska rejäl och skulle nog kunna stå i många säsonger. Och som Holmberg skriver så kan den förmodligen räddas genom att lossas och läggas åt sidan när kommen ska gräva precis bredvid.

Jag ångrar redan att jag inte gjorde den lite bredare. Men men, nu har båten ett sommarhem och det var det viktigaste!

DSC_0014.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • DSC_0014.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Kanske tur att den blev som den blev för en smalare brygga är väl lättare att rädda när storpojkarna skall gräva.
 
Det som sticker ut över den sista stödpunkten har ingen inverkan på svajigheten emellan. Om du har möjlighet att bara köra ned två enkla stolpar i mitten så går det fint med 145 eller 170. Vad jag förstår ska det inte hålla för evigt.
Med "kottla" menar man här oftast "kortla", som innebär tvärslån för att binda fast längsgående balkar. Det har dock väldigt liten inverkan på svajigheten, den bestäms av den vertikala bärigheten. Kortlingar har liten inverkan när däcket är lagt.
Kör med otryckt virke, det kan du använda inomhus sedan eller bränna upp.
 
Nu har hon fått komma hem :)

DSC_0029.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
holmberg87 och 3 till
  • Laddar…
Mycket trevligt! Är det en 5500 eller D55?
 
holmberg87 skrev:
Mycket trevligt! Är det en 5500 eller D55?
Ingen Uttern. Det är en Ryds 18DC. Minstingen :)
 
Krokkodriljo skrev:
Ingen Uttern. Det är en Ryds 18DC. Minstingen :)
Haha vilken miss. Kunde svära på att det var en uttern men icke..
Liten men väldigt smidig till vattenlek och turer(y)
 
En fin båt behöver en fin brygga och det har du ju lyckats med. Men varför har du förtöjt med fören mot land, båten kan ju inte ta mycket sjö från aktern eller går det inte mycket sjö där?
 
kengren51 skrev:
En fin båt behöver en fin brygga och det har du ju lyckats med. Men varför har du förtöjt med fören mot land, båten kan ju inte ta mycket sjö från aktern eller går det inte mycket sjö där?
Tack! Nej, det går inte så mycket sjö där och aktern är ganska hög så det bör inte vara någon fara. Hade gärna lagt till med aktern inåt ändå, men det är så grunt så jag vill ha drevet utåt för att vara på den säkra sidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.