Hej allihop, kommer med en väldigt klurig fråga som givetvis aldrig går att få ett utförligt svar på. Men jag skriver här ändå för att kunna få ett hum om hur mycket jag kommer behöva lägga på eventuell renovering vid köp.

Är intresserad av ett hus med tillhörande gård och mark, huset är byggt 1880. Det behövs totalrenoveras.

Avlopp, fönster, fasad, tak, vatten, brunn, el (görs själv), sen totalrenovering invändigt.

Vinden är oinredd, förutom ett rum

Ytan är på 100kvm + källare som är oinredd (betongplatta). källare kanske 80kvm, vind 70 möjligen då behövs det isoleras etc.

huset har en extrem potential och läget är perfekt, väldigt vacker beläget jämte en asfalterad väg men ändå avskiljt .


VAD tror ni renoveringskostnader kan landa på om man då lägger tak själv, byter alla fönster och lägger golv i hela huset samt drar all el.

Frågan är omöjlig att svara på men ändå intressant om någon kunnig person som befunnit sig i samma situation eller har stor erfarenhet på att kalkulera detta skulle kunna dra till med en summa.

Jag kommer göra renoveringen simpel, inte dyraste materialen men ändå ingen skit. kommer nog bli en tripp till polen med lastbil, sen några billiga hantverkare som får hjälpa till med "skitgörat"

väntar mig inte 20 sidor med svar här men vore trevligt med någon som vill lägga en liten kommentar iaf.

Mvh AnnaAnka
 
Tak 85.000:- om du gör allt jobb utom plåtarbeten.

Om du byter alla fönster själv och dom är normalstora (10*13 +-2M) räkna 6.000:- styck.

Golvet kan kosta från 30:- kvm till 1500:- i material.
 
Är du säker på att fönstren behöver bytas? Om man sätter eget arbete på dem så brukar många gamla fönster gå att renovera för småpengar. Moderna fönster brukar vara beräknade för en livslängd på 30-40 år och sedan skall de bytas igen. Gammaldags träfönster brukar hålla 100-250 år. Bygger man om innerbågarna så att man får dit ordentliga tätningar så blir de alldeles tillräckligt energieffektiva. Det kostar mer att byta moderna fönster vart 30onde år än den energi man förlorar genom de gamla.

En annan fråga är om allting måste bli rakt ock rätvinkligt som på ett modernt hus eller om man kan acceptera det gamla husets skevheter. Man bränner väldigt snabbt en jäkla massa pengar i onödan om man försöker tvinga ett gammalt hus att bli rakt.
Förr var man inte så noga med rakheten men träarbetet skulle vara tätt och väljgjort utan glipor. I dag måste allt vara rakt men träarbetet får glipa hur mycket som helst. Det var en kullturellt annorlunda syn på kvalitet.

Den stora frågan är hurudant skick stommen och grunden är i. Ett timmerhus som någon motorsågsmarodör har sågat bort de bärande mellanväggarna ur kan bli väldigt dyrt innan stommen är stabil igen. Bortsågade utknutar som har lett till att timran släpper i knutarna och moderniserade betonggolv som når upp på nedersta stockvarvet är två andra fördyrande skador liksom när någon har flyttat och förstorat fönster och dörröppningar hejvilt. En grund på vattensjuk lerjord som sätter sig kommer att fortsätta sätta sig tills nästa istid om ingen satsar en förmögenhet på att påla.
Å andra sidan kan en timmerstomme som ser svårt skadad ut gå att reparera med halvsulningar och nytt timmer så den blir lika bra som ny. Att byta några stockar är bara vanligt rutinarbete. Ytliga rötskador som ser hemska ut kan ibland gå bara en tum djupt och vara helt ofarliga. Små sättningar i grunden som har avstannat något årtionde efter att huset blev färdigt är en naturlig följd av det gamla sättet att grunda på och dem behöver man inte göra någonting åt.

Om man är händig och har litet tid över och är bra på att samla restmaterial och renovera på husets villkor går det att renovera en bra stomme förvånansvärt billigt om man räknar bara kontantutgifterna och även om man räknar eget arbete till skattefritt nettopris så kan man få ett jättefint hus för hälften av priset på ett nybygge....... men om man tar dit en byggfirma och ber dem sköta allt och vill ha allting toppmodernt enligt katalog och börjar från en dålig stomme kan renoveringskostnaden bli 1,5-2 gånger priset på ett nybygge.

Allt beror på huset och på dina val!
 
Jag slänger ur mig en vild gissning på 4000kr/m2
 
Om du ska totalrenovera ett gammalt hus så gör allting själv. Tar du dit hantverkare lär det bli dyrare än att köpa nytt.

"Avlopp, fönster, fasad, tak, vatten, brunn, el (görs själv), sen totalrenovering invändigt.

Vinden är oinredd, förutom ett rum"

Skulle mellan tummen och pekfingret gissa att det där blir ungefär 300 000 - 450 000 kr för material. Köks- och badrumsinredning kommer till på det priset, där kan man få hur mycket pengar som helst att gå. Sen kommer eventuell arbetskraft till.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Håller själv på med ett hus byggt ca1860-1890 dock lite större än ditt 16,5x8,5m och 1,5 plan. Byter allt i princip. Fönster, alla värmerör, vattenrör, el, fasad, tak,avlopp (inne i huset), golvbjälklag, massivt furugolv.

Är halvvägs i processen och lagt ca 500 tusen.
Och då är alla fönster inräknade (28st) Sunnerbofönster gammal stil, 1 badrum, 1 tvättstuga, 3 andra rum, dränering, tak+ny kupa. OBS hade inte gjort allt detta om inte man renoverade sönder på -40-talet.

Har du gamla fönster behåll dom!

Räknar med strax över 1 miljon innan jag är färdig och då har vi gjort allt själv utan lite av taket och plåtjobb, rörmockare dränering och eldragning (drar slangarna m.m själv).

Så får du kanske ett hum av vad de kostar. och då köper jag bara kvalitetsmaterial..
 
Gjorde de verkligen betongplattor på 1880-talet?
 
Ta dit någon riktigt duktig på området. Gör en sån där lista som Arga snickarn brukar göra. Prioritera och bestäm vad du kan göra själv och vad inte. Summera. Det blir ofta mycket mer än man tror. Jag är säker på att det krävs minst en miljon bara att få till det viktigaste. Du nämnde inget om grunden, dränering? fukt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.