Hej.

Vart kan jag hitta ben i Ek till min bardisk?..
Bör vara ganska kraftiga ca 100*100mm och ca 1100mm höga..

Har ingen aning var jag ska börja..

Daniel
 
Snacka med ett lokalt snickeri. Jag har ett litet i GBG-området och jag får förfrågningar om allt ifrån enstaka ben till hela bord.

//Jonas
 
Måste det vara homogen ek i benen?

Tunnare dimensioner och limfog i ek finns på välsorterade byggvaruhus. Med dem kan du klä in en vanlig fururegel.

Annars är det snickerier som gäller. Jag vet två på min ort som är billiga och bra - Järna utanför Stockholm.
 
100x100 mm massiv ek är svårt att få tag på och svindyrt. Tydligen på grund av att torkningen tar flera år och att virket oftast spricker under tidenm. Vanligtvis limmar man därför ihop 2-3 plankt till ett ämne i lämpligt format. Då blir dessutom benet starkare och mer formstabilt. Kolla med något snockeri eller direkt med grossisterna som de köper ifrån.
 
Det mesta snickerivirket som säljs är sågat till plank för att slippa sprickor osv. Brukar ligga runt 50mm i tjocklek och i fallande bredder & längder. Så det bästa/billigaste är nog att hyvla & limma till rätt dimension. Andra dimensioner kan finnas, men är rejält dyra. Ek ligger gissningsvis mellan 12´-15´per m3.
 
Demon skrev:
Bör vara ganska kraftiga ca 100*100mm och ca 1100mm höga..
Klarar du dig med 80 x80 mm ???? Då kostar dom i ek: 675:- / st. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.