O
Med andra ord så har de lockpriser.... Men det kunde väl inte Södermäklarna säga rätt ut...
 
Nu bor jag i en liten håla men här så verkar det vara lockpriser också, senaste husen i bra skick går direkt, så visst finns det många spekulanter på få hus men jag anser att många har lite väl lågt utpris.
En 70-tals villa såldes för 65% över utpris.
En 80-tals villa såldes för 23% över utpris.
Förra veckan gick en 40-tals villa med utpris på 925.000 för 1.720.000 jag var på visning och anser att den nog skulle ha legat ute för ca 1.2-1.3 miljoner.
 
Nu kanske jag svär i kyrkan, men spelar det någon roll egentligen? Jag som köpare köper ju huset för det jag har råd med, har jag inte råd med slutpriset blir det ingen affär. Jag tror att branschen sanerar sig själv genom att folk fattar att det är ett lockpris och inser att huset kommer stiga kraftigt i pris. Alltså ingen idé att ens ge sig in i en budgivning. Jag kan ju ha missat något i debatten dock.
 
  • Gilla
Gnagare i Bajenhöjden och 1 till
  • Laddar…
Sparris skrev:
Nu kanske jag svär i kyrkan, men spelar det någon roll egentligen? Jag som köpare köper ju huset för det jag har råd med, har jag inte råd med slutpriset blir det ingen affär. Jag tror att branschen sanerar sig själv genom att folk fattar att det är ett lockpris och inser att huset kommer stiga kraftigt i pris. Alltså ingen idé att ens ge sig in i en budgivning. Jag kan ju ha missat något i debatten dock.
Håller fullständigt med dig!
Jag har haft så många diskussioner med vänner, bekanta och kollegor som ska köpa och jag kan fortfarande inte förstå vad lockpris är för något.

Marknaden är fri än så länge tack och lov, det motsatta vill man inte ens tänka på.
 
  • Gilla
Sparris
  • Laddar…
Ja det är fritt att ge vilket bud man vill och sälja till vilket bud man vill.
Så jag ser inte problemet
 
Prissättning är förvisso fri men här handlar det väl om att mäklaren försöker manipulera marknadspriset genom psykologiska effekter? Dessutom är det väl, vad man än tycker, olagligt?
 
Vadå manipulera? Ett hus är värt vad helst någon är villig att betala för det. Annars borde homestyling, kanelbullar, färska blommor, nedtagning av foton från väggarna, nyklippt gräsmatta osv oxå vara olagligt. För det är def att manipulera.

Om jag är villig att som mest bjuda 2 milj för ett hus eftersom det för mig är värt det så spelar det ingen roll om utgångspriset är 740000kr eller 2500000kr. Sen kanske jag inte får det eftersom det är värt 2200000kr för ngn annan. Accepterat pris funkar ju inte heller..
 
D
Är emot när utgångspriset marknadsförs som acceptpris.
Sedan är det väl svårt göra något åt lockpriser när det funkar.
Har sett hur priserna i budgivningen varierar väldigt mycket när det är olika utgångspriser.
Har sett flera gånger hur lägenheter med lägre utgångspriser går långt över likadan lägenhet med högre utgångspris som inte kommer igång med budgivning fastän den med lägre utgångspris passerar den andra lägenheten.
vist har nog lite med bud hets.
 
sysmali
Jag tycker utgångpriset bör spegla andra motsvarande objekts slutpris i närområdet. Givetvis kommer vissa objekt ändå dra iväg upp eller kanske ner, men diffen mellan utångspris och slutpris bör minska. Den främsta anledningen är att potentiella (kanske oerfarna) köpare redan innan visning ska ha ett hum om slutpris. Det känns ärligare.

Ett exempel från mitt område. Hus till salu för 5,9m. Slutpris blev 7,1. Samma mäklare sålde 3 månader senare grannhuset som i princip var likadant som första huset och dessutom hade nytt tak och garage. Utgångpris 5,9m, slutpris blev 7,250m.
 
Redigerat:
O
Jag är allergisk mot lockpriser. Det finns ingen som helst anledning att sätta ett för lågt utropspris.
 
G
Oerfarna köpare? Jag tror inte det är lämpligt att köpa en fastighet eller ens liten lägenhet om man inte undersökt marknaden och själv bildat sig en uppfattning om rimlig prisnivå och vad man är beredd att betala (har råd med). Varje objekt är dessutom unikt och den slutliga bedömningen av värdet är det bara köparen (med ev professionell rådgivning) som kan göra. Enkelt - bjud inte mer än vad objektet är värt för dig.

Om någon blir ledsen för att objektet blev dyrare än väntat eller "lurades" att betala mycket mer än vad man tänkt från början, så är det nog bäst att låta bli fastighetsaffärer...
 
Det är väl knappast någon hemlighet. Vår mäklare pratade om annonspris och försäljningspris med oss. "Annonspris" är ju då det som åker i annonsen som "Accepterat pris".
 
Odjuret skrev:
Jag är allergisk mot lockpriser. Det finns ingen som helst anledning att sätta ett för lågt utropspris.
Klart det finns!
Får du igång budgivningen hakar många fler på lättare när de ser att någon annan först "klivit över tröskeln".
Det finns en drös forskning på området och sen vid budgivning är det samma centra i hjärnan som påverkas som vid spelande/gambling.
 
sysmali
gäst skrev:
Oerfarna köpare? Jag tror inte det är lämpligt att köpa en fastighet eller ens liten lägenhet om man inte undersökt marknaden och själv bildat sig en uppfattning om rimlig prisnivå och vad man är beredd att betala (har råd med). Varje objekt är dessutom unikt och den slutliga bedömningen av värdet är det bara köparen (med ev professionell rådgivning) som kan göra. Enkelt - bjud inte mer än vad objektet är värt för dig.
Så klart man inte ska bjuda mer än man tycker objektet är värt.

Det jag menar är att en mäklare som kan sitt område och "vet" att objektet kommer att gå för X antal kr mer än utgångpris gör fel i att ange lockpris. Det gör att oerfarna köpare (ja de finns och kommer att vilja köpa sin första bostad, kanske på annan ort än sin hemort) lägger ner tid och energi på att gå på visningar där objekten drar iväg. Då menar jag att det ärligare att sätta rimligare utgångpris för alla parter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.