Jag har ett inbyggt elskåp placerat vid en sovrumsvägg !

Denna fördömda apparat kräver så mycket utrymme att nästan all isolering av mina 200mm försvinner :'( ,det blir kvar isolerings utrymme för ca 50mm,vilket är inte mycket på en yttervägg >:( !

Jag funderar på att lägga en 40mm polyuretan skiva i utrymmet bakom elskåpet,sedan sy igen med gipsskiva,därefter lägga 40mm`s polyuretanskivor (SPU Anselmi 2600x90) beklädda med en gipsskiva längs hela väggen.
Eftersom 40mm polyuretan motsvarar ca 90mm mineralull,dessutom så spar jag m2.

Hur har ni andra löst problemet med elskåpet som blir till en gigantisk köldbrygga ? :surprised:

Jag kan fortfarande ändra mina planer om det framkommer bättre lösningar... :)
 
Jag har ett utanpåliggande elskåp från Eldon.
Skulle aldrig fälla in den i väggen.
 
Jag har ett infällt elskåp i väggen. Fast det sitter i den vägg som är till klädkammaren där vi har ett par grader kallare.

Fast det hjälper ju knappast dig i detta fallet.
 
gör en ram runt skåpet och ha det halvinfällt
 
Ram runt skåpet och ha den halv-infällt låter inte dumt. :)
 
Jag bestämde mig att köra med infällt elskåp och med polyuretan skivor,först en 4cm direkt bakom,därefter klä hela väggen med polyuretanskivor med gipsskivor,svårt att säga om sovrummet är kallare än nåt annat rum eftersom elen/golvvärmen är inte tillkopplad än...
Dock så skall ju pu-skivorna motsvara ca 18cm mineralull,vilket borde vara ok... :-/ Jag kan ju oxå lägga en garderob bakom väggen där skåpet finns,men det ändrar inte det faktum att det saknas lite isolering... >:(
 
Sätter mitt i garageväggen, så försvinner inte så mycket värme eftersom vi har lägre temp där än i huset.
Iofs är garageväggen 400mm tjock så det blir ganska mycket isolering kvar ändå....
 
Har inget garage än >:(,men så här i efterhand borde jag ha placerat den vid det ena badrummet,men jag har ett litetb fönster där,så rent estetiskt kommer den till sin rätt vid där bak vid sovrummet,tiden lär väl utvisa om jag har tillräckligt med polyuretan som isolering... 8)
 
Njaa,inte enligt den mätning som gjorts i Finland, skulle inte tro att mineralullsmaffian "overthere" med Rockwool,Paroc och Isover i spetsen skulle låta alla K-Rauta butiker köra med reklam som inte överensstämmer med sanningen...
Frågan är vad byggrossisten baserar sitt utlåtande på :-/ ?
Om det inte finns nån skillnad på frigolit och polyuretan angående u-värdet,varför har vi polyuretan i våra frys och kyl istället för frigolit ? ???
 
jo det har jag sett men kanske var en gammal frys....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.