Efter nästan hela köket målades med plastfärg (alkydfärg) bestämde vi oss att andra sidan köksdörret (i hallen) skulle målas med linoljafärg men målaren använde plastfärg. Nu vill jag gärna måla själv med linoljafärg men vet någon hur länge jag måste vänta innan jag gjör det?

Tack för Er hjälp!
 
M
Det räcker nog med att vänta tills det är torrt. Är inga problem att måla med linoljefärg på plast (men jätteproblem att göra tvärtom).
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Tack för svaret! Dörren målades för över en vecka senare. Jag tror att det är plast (vit) över plast (grå) över två lager linolja, dörren är över 100 år gammal. I min erfarenhet kan man måla plast över linolja om man sliper noggrant.
 
M
Är det bara en dörr, så hade jag ju valt att slipa ner det till trä, mest för att få fram konturer och sådant ordentligt. I och med att linoljan är så tunn så brukar detaljerna bli riktigt fina med det.

Det går säkert att måla plast på linolja med lite tur, men fallen är väldigt många där blåsor har uppstått pga plastens täthet.
Såg nyligen på en av mina akylat(?)-grundfärger att den inte får målas ovanpå linolja.
 
Är det inte så att har man en gång målat med linoljebaserad färg så är det kört att måla över med något annat om man vill vara på säkra sidan?
 
C
Ragnar_AT skrev:
plastfärg (alkydfärg)
Nu är jag inte någon målarexpert men är inte alkydfärg oljebaserad och betydligt mer snarlik linoljefärg än akryl(latex) som är det man brukar kalla plastfärg?
 
cpalm skrev:
Nu är jag inte någon målarexpert men är inte alkydfärg oljebaserad och betydligt mer snarlik linoljefärg än akryl(latex) som är det man brukar kalla plastfärg?
Jupp, kan vara antingen lösningsmedelsbaserad eller vattenbaserad. Den torkar snabbare och det går att "dra på lite mer" med alkyd än med linoljefärg.
 
M
Använder inte dem färgerna så mycket så även jag kan ha använt mig av fel ordval :)
 
Marcussjogren skrev:
Är det bara en dörr, så hade jag ju valt att slipa ner det till trä, mest för att få fram konturer och sådant ordentligt. I och med att linoljan är så tunn så brukar detaljerna bli riktigt fina med det.
Nej, vi kommer att måla alla dörrar och fönster i hela lägenheten (10 st. dörr, varav två är pardörr och två stora fönster) och lägenheten ska hyras ut, då är det för mycket jobb att skrapa allt trärent. Ja försökte det i köket men gav upp after ett dörrfoder. De gamla färglägren sitter som berg!
 
M
Ragnar_AT skrev:
Nej, vi kommer att måla alla dörrar och fönster i hela lägenheten (10 st. dörr, varav två är pardörr och två stora fönster) och lägenheten ska hyras ut, då är det för mycket jobb att skrapa allt trärent. Ja försökte det i köket men gav upp after ett dörrfoder. De gamla färglägren sitter som berg!
Även med varmluftspistol? Plastfärgen blir väl bara geggamoja som är att skrapa av :)
 
Nej, det gick inte även med varmluftpistol! Kanske kan jag hyra en speedheater men för köksdörren är det bara att måla över. Som sagt är det minst ett lager linoljafärg under olja/plastfärgen eller vad den är nu (jag tror att dörrarna målades runt 1975, kanske någon lösningsmedelbaserad oljafärg).

Hittade även en före-bild. Till vänster om köksdörren (med glasinsats, originalglasen från 1915 finns kvar) syns knappast entrédörren och till höger om toadörren sitter balkongdörren.

DSC04871.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ursäkta ett sent inlägg, men någon kanske har nytta av det.
Om man ska måla med linoljefärg över plastfärg utomhus så MÅSTE man lägga ett lager Kinesisk Träolja emellan. Själv gjorde jag det med en elektrisk färgspruta. Orsaken till den Kinesiska Träoljan är att plastfärg och linoljefärg har olika utvidgningskoefficient och den Kinesiska Träoljan är så "tunn" att den täpper till porerna i plastfärgen, dvs fixerar den.
Vårt hus var från början målat med linoljefärg, sedan ommålat med plastfärg (utan krackeleringar eller släpp), därefter linoljefärg igen. Att måla tvärt om verkar därför inte vara några problem?
Det är nu ca 30 år sedan, södersidan ommålad en gång, så nu är det dags för ommålning. Otroligt bra.
 
L Leif So skrev:
Ursäkta ett sent inlägg, men någon kanske har nytta av det.
Om man ska måla med linoljefärg över plastfärg utomhus så MÅSTE man lägga ett lager Kinesisk Träolja emellan. Själv gjorde jag det med en elektrisk färgspruta. Orsaken till den Kinesiska Träoljan är att plastfärg och linoljefärg har olika utvidgningskoefficient och den Kinesiska Träoljan är så "tunn" att den täpper till porerna i plastfärgen, dvs fixerar den.
Vårt hus var från början målat med linoljefärg, sedan ommålat med plastfärg (utan krackeleringar eller släpp), därefter linoljefärg igen. Att måla tvärt om verkar därför inte vara några problem?
Det är nu ca 30 år sedan, södersidan ommålad en gång, så nu är det dags för ommålning. Otroligt bra.
Intressant.
Har du använt en ospädd kinesisk olja?
 
L Leif So skrev:
Ursäkta ett sent inlägg, men någon kanske har nytta av det.
Om man ska måla med linoljefärg över plastfärg utomhus så MÅSTE man lägga ett lager Kinesisk Träolja emellan. Själv gjorde jag det med en elektrisk färgspruta. Orsaken till den Kinesiska Träoljan är att plastfärg och linoljefärg har olika utvidgningskoefficient och den Kinesiska Träoljan är så "tunn" att den täpper till porerna i plastfärgen, dvs fixerar den.
Vårt hus var från början målat med linoljefärg, sedan ommålat med plastfärg (utan krackeleringar eller släpp), därefter linoljefärg igen. Att måla tvärt om verkar därför inte vara några problem?
Det är nu ca 30 år sedan, södersidan ommålad en gång, så nu är det dags för ommålning. Otroligt bra.
Vet inte, den oljan jag använt heter Jupex 45 och tittar man på burken så finns det nog mer än bara kinesisk träolja i den. Förutom på plastfärg så rekommenderade dom att man använde den till nytt ändträ på fasaden eller om det börjat släppa. Tänk bara på att torka av ordentligt, för tydligen är den inte bra i tjocka skikt, precis som med linoljefärgen.
 
L Leif So skrev:
Vet inte, den oljan jag använt heter Jupex 45 och tittar man på burken så finns det nog mer än bara kinesisk träolja i den. Förutom på plastfärg så rekommenderade dom att man använde den till nytt ändträ på fasaden eller om det börjat släppa. Tänk bara på att torka av ordentligt, för tydligen är den inte bra i tjocka skikt, precis som med linoljefärgen.
Tack, jag är bekant med Jupex 45, en bra kinesisk tungolja utspädd med lösningsmedel.
Ska lägga ditt tips på minnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.