Hejsan,
Planerar inför vårt nya husbygge med garage i anslutning till huset. Nu kommer så klart frågan om uppvärmning och isolering av plattan (hus/garage), då det är tänkt att ligga på samma platta.

Vi kommer att dra golvvärme i plattan i husdelen.
Jag är dock osäker om vi behöver golvvärme i garage, dvs det kan vara ett kall garage.

Jag vill dock ha lite högre temperatur i verkstaden och förråd under de kallaste delarna av vintern, dvs över 5 C innetemperatur. Jag har markerar dessa som gul zon.

1. Jag har tittat på Schöck Isolering som används för balkong, men där är minsta bredd 160 mm (dvs i det här fallet höjd), vilket är kanske för mycket om jag behöver gjuta hela plattan med +160 mm betong. Annars en rätt så intressant lösning.

2. Som alternativ två funderar jag att isolera enbart med vanlig cellplast och armeringsjärn genom cellplasten som förbinder dessa två plattor.

3. Gjuta två plattor i botten, dvs garage och verkstad som platta 1 och förråd/villa som platta 2.

Överdriver jag med värmespridning från kalldel/garage och påverkan på husdelen. Det kanske inte behövs?

Finns det inte någon mer som har garage och hus på samma platta och med golvvärme?

StrandVarme.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag har hus och garage med samma platta (fast med bättre betongkvalitet i garagedelen) och båda har golvvärme, dock inte samma fördelare/shunt.
Skulle jag göra om det så skulle jag välja att dela plattorna för att förhindra att ljud leds i betongen från garaget och in i huset, ibland kan det bli störande.

Om jag hade planerat att ha stor tempdiff mellan ytorna så hade jag defenitivt valt att dela plattan med något isolerande material.
 
Redigerat:
peternicklas
Kan man inte dela plattan bara genom ett isoleringsskikt, typ stående frigolit?
Isolera båda plattorna lika och läggs ner golvvärmeslingor. Kostar väldigt lite att göra nu så slipper du ångra dig senare. Jag isolerade plattan väl men la inga slingor, dumt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.