När badrummet är klart och pannrummet snyggats till gick turen till tvättstugan. Tanken var efter lite konsultation med målare att måla befintliga väggar och sedan lägga klinkers. Så blev det inte...
När jag började lossa gamla hyllor och krokar så följde tapeten med. Det tog ungefär 1 timme att riva ner all tapet.
20160426_174629.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160426_184454.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som man kan se på bilden verkar det som om dom primat och spacklat väggen ca 1 meter upp från golv. Någon som vet varför?
Ikväll kommer jag att tvätta taket å sen måla upp det utan några krussiduller.
 
Kanske har det varit halvkaklat tidigare? Man har rivit kaklet och spacklat där det suttit. Jag ska göra samma sak i ett gammalt badrum i min källare.
 
  • Gilla
På grön kvist
  • Laddar…
Fred vom Jupiter skrev:
Kanske har det varit halvkaklat tidigare? Man har rivit kaklet och spacklat där det suttit. Jag ska göra samma sak i ett gammalt badrum i min källare.
Det lät ju inte som en dum förklaring ☺
 
tvätt.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är tvättstugan i grova drag. Jag kommer förmodligen att helkakla och lägga klinkers. Frågan är om jag skall riva väggarna till det som idag är matkällare. Det kommer att bli massa jobb och damm och svordommar, men river jag väggarna så kommer rummet att kännas mycket större och man kan förhoppningsvis klämma in ett par garderober. Vi har i hela huset endast 3 garderober och det känns som att det kan behövas några till.
 
D
har gjort tvättstuga och rivit en rätt saftig vägg nyligen, kör hårt säger jag.
 
danpih skrev:
har gjort tvättstuga och rivit en rätt saftig vägg nyligen, kör hårt säger jag.
var väggen bärande? vilket byggår på huset? Mitt är från 62 och jag tror att den är murad med någon slags lätbetong eller liknande.
 
20160503_215129.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gick att med kofot riva väggen. Nu ska skiten forslas bort😴
 
D
väggen var ej bärande.

så kallade "plattvägg" bestod av tegel o betongsten i blandade dimensioner.
 
20160504_201535.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160504_193852.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvvär tog sopsäckarna slut, får fixa fler i morgon. Nu är i alla fall matkällaren borta. Bara att gipsa igen dörren då jag kan börja kakla. Vad skulle ni köra för kakel?
 
Köp en murarbalja och bär ut med, och tippa direkt i släpet (man måste ha släp) utan säckar.

Jag hade tagit så stora som möjligt för att de räntar på mer då ;)
 
A
Var inte blåsbetongen på den tiden cancergerogen? Farligare än asbets då den avgav radon?
 
D
vi hade vanliga betonghålsten, det vill säga grå i färgen.
 
  • Gilla
På grön kvist
  • Laddar…
Liten uppdatering: Båda väggarna är nere och rummet städat. Hade hit en kompis som är plattsättare. Enligt honom så måste jag flexa av väggarna och få bort det mesta av spacklet, kanske även putsen. Det blev helt plötsligt mycket mer jobb än jag räknat med.
 
D
Ja källare är ingen höjdare. Tips är att bila bort med bred huggmejsel o sen köra diamantslipskiva sista klumparna. Tar mindre tid och dammar mindre. Det var det som funkade best för mig. Har kört ca 70-100 kvm
 
  • Gilla
På grön kvist
  • Laddar…
Jag ska prova med hammare och huggmejsel innan jag ger mig på putsen med bilmaskin eller flex. Jag jag lite tur så kanske det "bara är spacklet som skall bort och att putsen sitter kvar.
Nu när du säger det så känns ju alternativet med att köra en liten bilmaskin smidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.