Hej!
Igår skulle jag starta gråsklipparen, men fick då meddelandet utandör arbetsområde. Det var avbrott i befänsningsslingan. Dagen före hade slingan varit hel.
Jah mätte med ohmmeter och fick några ohms resistans så det var inte helt avbrott.
Jag har ett annat år använt metoden med resistensmätning av slingar med hjälp av en extra ledning som jag anslutit mitt på slingan och sedan anslutit till laddstations ena tråd i tur och ordning för att se i vilken del av slingan avbrottet är. Sedan upprepar jag proceduren på halva den del av slingan där avbrottet finns.
Eftersom det kan vara lite mödosamt att leta fram slingan på olika platser och med en nål ansluta den tillfälliga ledningen så kontaktade jag en granne som påstod att han med sin AM-radio kunde lokalisera avbrottet. Han är även innehavare av en avbrottssökare som han köpt på Biltema.
Han kom till mig i går kväll och det visade sig att Biltemas sändare och AM-radion gav bäst signal. Han smög längs ledningen och talade om var signalen försvann och detta markerade jag. Sedan följde han den andra ledningen från laddstationen och angav ett ställe där avbrottet kunde vara. Efter att vi grävt upp ledningen ett par meter hittade vi en skarv som det gick att dra isär. Efter att jag lagat ledningen så testade jag. men avbrottet kvarstod. Eftersom kvällen led så tackade jag och lät honom åka hem.
Idag på förmiddagen använde jag min metod med resistansmätning och det visade sig att felet inte fanns där vi mätt ut det dagen före. Mitt emellan de tv platserna från gårdagens mätningar var kabeln av utan någon synlig yttre påverkan. Efter skarvning är klipparen nu åter igång.
 
om ni fixade två fel dagen innan så var det ju nu möjligt att hitta fel nummer 3!!? Eller fattar jag fel?
 
Tokslut skrev:
eller fattar jag fel?
Vi fick inte fram felet dagen innan. Vi drog isär en skarv som nog inte var felaktig. Jag menar att de enkla ledninstestare man kan köpa inte är tillförlitliga, utan de markerar avbrott på fel ställe.
 
  • Gilla
Peter Garphammar
  • Laddar…
Elstängsel aggregat har jag testat med väldigt gott resultat. Hördes väldigt väl var strömmen slog ner i marken. Tog inte 10 minuter förens brottet var hittat och fixat. Dock kräver det ju att även isoleringen är kass så att strömmen hittar ner i marken.
 
Jag provade just att använda en gammal (90-tal) radio för att försöka hitta ett avbrott. Slingan hörs utmärkt på mellanvåg typ 1 MHz, med antennen i slingans riktning. Klipparen är en landroid WG794E, 2014 års modell.

Det var ett mycket bra sätt att hitta slingan, men däremot gick det inte att höra var avbrottet var.

Istället fick jag ta en lång sladd och dra från ena sling-änden vid laddstationen till olika ställen på slingan och mäta resistansen med hjälp av en nål eller snarare en spetsig mätprob. Efter en 5-6 smågrävningar med ett ogräsjärn för att få tag i kabeln utan att klippa av den av misstag hittade jag brottet. Det var nog jag själv som klippt ogräs med sax där...
 
Provat litet olika metoder, AM-radio osv. Det bästa och enklaste tycker jag är en sådan här enkel kina-testare, kostade inte många tior:
2016-05-21 19.07.07.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den har två lägen, en enkel kontinuitetstest som jag hellre kör med ett vanligt universalinstrument / ohm-mätare, och det andra läget. Där skickar den ut en ton i ena kabeländen, andra testkabeln ska anslutas till ett ordentligt jordspett som körs ner så det inte stör mätningen. Så går man längs kabeln med mottagardelen och lyssnar när pipet upphör. Är det svag signal kan man ha hörlurar.

Testade den i helgen på grannens kassa slinga. Körde från båda hållen och det visade sig vara avbrott på ett ca 15 meter långt parti... misströstade först och tänkte vad fasen är detta för skitmätare.

Men... när vi grävde upp den slingdelen där ingen signal fanns så blev det uppenbart vad som hänt: ca 8 slarvlagningar med vanliga klämkopplingar typ till bil-el drogs upp i ljuset, på de flesta så hade kopparen ärgat så den gick av för minsta lilla drag i kabeln.

Efter utbyte av detta parti mot ny tråd och lödda, dubbelt krympslangade kopplingar så blev det perfekt.

Guld värt med en sådan mätare men det krävs att man har ett bra jordspett och att det placeras vettigt.

Dvs spettet ska köras ner i backen på visst avstånd från den kabel som ska funka som antenn och att jordspettet är ordentligt nerbankat så det inte blir som en extraantenn som stör det vi lyssnar efter.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.