Hejsan,

Vet inte om denna ligger rätt här under *juridik* men om den ligger fel så kan jag ta bort den. Oavsett, jag och min sambo flyttade in i ett radhus som byggdes nytt år 2011. Detta är en bostadsrättsförening. När vi köpte/byggde detta så ingick en parkeringsplats med elskåp (till motor/kupevärmare) samt belysning som är monterad i väggen så man kan se mellan bilarna. Nu anser vår styrelseordförande att det behövs fler parkeringsplatser och vill därmed minska samt rita upp alla parkeringsplatser så att man kan få in en extra parkeringsplats.

Problemet är att styrelsen inte tänker flytta elskåp samt lampor då detta kostar för mycket. Detta fick vi reda om för 2 veckor sedan när en i styrelsenordförande gick runt och ritade upp några streck i p-platserna. Vi motsatte oss (flera familjer som var ute då) mot att man inte skulle flytta dessa skåp och lampor. Nu inatt skrev styrelseordförande att vi får från och med måndag inte parkera på våra platser då dessa ska märkas upp. Då frågades det om skåp och lampor ska flyttas och svaret blev nej.

Till min fråga, har vi någon rätt att kalla till ett möte med röstning för medlemmarna om detta? Att jag ska koppla in mig på mitt elskåp och dra min sladd över mina grannars bilar är ju inte *smidigt* direkt. Dessutom så kommer det inte finnas någon belysning då bilarna kommer att täcka detta eftersom bilarna kommer att stå *fel* om man utgår från hur parkeringen är utformad..
Så har styrelsen rätt att bara besluta detta? Har styrelsen rätt att märka upp platserna utan att flytta skåp och belysning? Eller ska vi bara se glada ut? Denna lösning har inte tagits upp på något styrelsemöte där vi medlemar har varit med.

Tackar så mycket för svar och råd.


Mvh / Alex
 
Ni kan alltid kräva en stämma. Om ett visst antal medlemmar begär det (10 eller 20%, kommer inte ihåg, kolla bostadsrättslagen) så måste styrelsen kalla till föreningsstämma. Då gäller det att förslagen från er som begär stämman är formulerade så att det går att rösta om dem.

Förslagen kan då ex. vara att eldelarna skall göras om i samband med ändring av P platserna, eller att ändringen av P- platserna inte skall göras.

När det gäller frågan om huruvida styrelsen har rätt att göra som de gör nu, är lite svårare att svara på.

OM p-platserna kan anses ingå i bostadsrätten så får man inte ändra detta hur som helst. I så fall så är det lite samma sak som att man vill komma och stjäla ett rum ur huset.

Den typen av beslut kan inte tas ens på en stämma, utan det kräver i första hand att samtliga medlemmar som påverkas godkänner förslaget, eller om det inte går att uppnå, så måste 2/3 (eller var det 3/4?) av medlemmarna godkänna detta på en föreningsstämma, och i så fall skall beslutet dessutom godkännas i tingsrätten (kan vara hyresnämnden, kommer inte ihåg). Observera att det är 2/3 av samtliga medlemmar som på en stämma skall rösta för förslaget, att inte närvara på stämman blir i det här fallet alltså en nej röst.

Men det är väldigt tveksamt om detta förslaget innebär ett inkräktande på bostadsrätten. Ni får ju behålla en P-plats, och lätt tillgång till el och belysning är nog lite i gråzonen för om det kan räknas till sådan ändring. Att ex. ändra belysningen vid entren kan självklart aldrig anses vara ett inkräktande på en enskild bostadsrätt. jag tolkar det som att platsen blir mindre? Det blir då lite svårbedömt om styrelsen har rätt att göra en sådan ändring.

Generellt så skall styrelsen utföra vanlig förvaltning av föreningen självständigt. Man skall inte ta upp normalt underhåll på årsstämmor. Mindre funktionsförändringar, som att ex. byta till effektivare maskiner i en tvättstuga, utöka en tvättstuga osv, bör också styrelsen göra utan att "störa" med en föreningsstämma.

Att utöka parkeringen så här kan ligga lite i gråzonen. Om man ex. skulle bygga parkering på föreningens allmäna parkmark, så bör det tas på en stämma. Om man nu försämrar bef. parkeringar till förmån för fler, så tycker nog jag att man borde ta det på ett stämmobeslut. Även om det inte räknas som betydande förändring av en bostadsrätt och faller under de speciella beslutsvillkoren.
 
Hej Hempularen,

tack för väldigt bra svar. Om p-platserna ingår så kan jag ju säga att vi har en definerad p-plats idag med bricka på samma husnummer. Det står i våra kontrakt att e parkeringsplats ingår.

Styrelsen/Styrelseordförande kommer att öka antalet parkeringsplatser med *en* på detta. Det jag hänger upp mig på är att parkeringsplaterna minskas, man flyttar inte belysningen och elskåpen, samt att man meddelar detta några dagar innan att allt detta ska ske.

Jag kommer att ta ditt råd, prata med lite grannar igen och se om vi inte kan dra ihop en extra stämma där vi kan ta ett beslut som förening, inte bara styrelsen.

Tack än en gång för ett bra och gediget skrivit svar,

Mvh / Alex
 
Det handlar lite om hur det är formulerat i den ekonomiska planen. Där andelstalen är fastställda. Jag vet inte hur det brukar formuleras. Men OM ex. P-platsen är definierad till en viss plats och yta på en karta, i den ekonomiska planen. Då är det väldigt tveksamt om föreningen får förändra vare sig storlek eller placering. Nu är det troligen inte så hårt skrivet.
 
M
hempularen skrev:
Det handlar lite om hur det är formulerat i den ekonomiska planen. Där andelstalen är fastställda. Jag vet inte hur det brukar formuleras. Men OM ex. P-platsen är definierad till en viss plats och yta på en karta, i den ekonomiska planen. Då är det väldigt tveksamt om föreningen får förändra vare sig storlek eller placering. Nu är det troligen inte så hårt skrivet.
Helt rätt men det är väl beskrivet i upplåtelsen av bostadsrätten inte den ekonomiska planen?

Om man börjar gå in och ändra i sådant här så måste man som du skriver räkna om andelstalen och det är besvärligt samt brukar påverka avgifterna. Jag tycker det låter som mycket jobb och olägenheter för att få ynka en plats till. Betalar ni extra för platserna så föreningen får in mer pengar med en extra plats?
 
Nu håller jag i sak med TS om att det är klantigt skött - flyttar man parkeringsplatserna ska naturligtvis lampor och elplintar flytta med.

Men, parkeringsplatsen ingår förmodligen inte i bostadsrätten, utan föreningen "äger" platserna och parkeringsplatserna upplåts till bostadsrättsinnehavarna. Det ger styrelsen rätt stora befogenheter att ändra på parkeringsplatserna.

Kallar man till en extrastämma och via votering underkänner styrelsens arbete ska man också vara beredd att ta över i en ny styrelse. Hade jag suttit i styrelsen hade jag avgått efter en sådan markering.
 
Lite lustigt att man sätter igång en såpass stor apparat för att skapa EN ny plats. Är det möjligen orföranden som står först i kön för att få den platsen?
 
Ändringen slår orättvist eftersom den första platsen kommer fortsätta ha sitt elskåp rätt och sedan ökar felet för varje plats i raden.

Jag tippar på att ordföranden har sin plats någonstans i början. Om det är så kan ni föreslå att den nya platsen läggs till i andra änden istället och se om det går hem...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.