Tveksamt om det är obegränsat när man läser villkoren. Låter som om det stryper hastigheten (från redan låg) om de anser användningen vara "icke genomsnittlig".
 
"icke genomsnittlig" snacka om öppet för tolkning enligt deras mått...
Men är ju ingen bindningstid, så går alltid att prova en månad och avsluta om det är skräp.
 
Kan säga det att vi gick från ADSL 8Mb/s till 100/10 Mb/s via fiber 2011 och inte märkte man någon större skillnad.

Jag skulle tro Net1 ligger på runt 8Mb/s för de flesta. Får se om jag hinner med att prova via sommarstugegrannens Net 1 imorgon. Modemet han har är smidigt och innehåller batteri samt 2 st teleskopantenner, ungefär lika stort som en 2,5" extern hårddisk.

Jag tror inte man behöver oroa sig för några begränsningar om man normalt inte laddar ner något tiden man sover. Ladda Torrents dygnet runt, ja då får man nog skylla sig själv.

Enda nackdelen jag kan se är klausulen om primär adress. Kanske inte funkar att ta med dosan till fjällen , eller semesterresan inom Sverige ? Har dock för mig grannen tar med sig modemet till Sälen (Från Hälsingland) utan problem.
 
D
NorthernLiving skrev:
"icke genomsnittlig" snacka om öppet för tolkning enligt deras mått...
Men är ju ingen bindningstid, så går alltid att prova en månad och avsluta om det är skräp.
Ja, fast det är ju en startavgift på 250:- plus att man får betala för att skicka tillbaka routern, plus att man kan behöva köpa en antenn för ca 700:- som man inte kan lämna tillbaka. Så att prova en månad kostar ju runt 1,400:-.
 
DIY_freak skrev:
Ja, fast det är ju en startavgift på 250:- plus att man får betala för att skicka tillbaka routern, plus att man kan behöva köpa en antenn för ca 700:- som man inte kan lämna tillbaka. Så att prova en månad kostar ju runt 1,400:-.
Löste sig snabbare än kvickt....
Fullt

"Dessvärre är det fullt i masten i ditt område just nu. Men vi arbetar med att bygga ut vårt nät hela tiden och hoppas kunna erbjuda dig våra tjänster inom snar framtid. Fyll i dina adressuppgifter här så hör vi av oss när det finns plats."
 
fusion skrev:
Kan säga det att vi gick från ADSL 8Mb/s till 100/10 Mb/s via fiber 2011 och inte märkte man någon större skillnad.

Jag skulle tro Net1 ligger på runt 8Mb/s för de flesta. Får se om jag hinner med att prova via sommarstugegrannens Net 1 imorgon. Modemet han har är smidigt och innehåller batteri samt 2 st teleskopantenner, ungefär lika stort som en 2,5" extern hårddisk.

Jag tror inte man behöver oroa sig för några begränsningar om man normalt inte laddar ner något tiden man sover. Ladda Torrents dygnet runt, ja då får man nog skylla sig själv.

Enda nackdelen jag kan se är klausulen om primär adress. Kanske inte funkar att ta med dosan till fjällen , eller semesterresan inom Sverige ? Har dock för mig grannen tar med sig modemet till Sälen (Från Hälsingland) utan problem.
Så du märker ingen skillnad på 8Mb/s och 100Mb/s?😕
 
D
wanegardh skrev:
Så du märker ingen skillnad på 8Mb/s och 100Mb/s?😕
Jag hade 30 Mbps ADSL förut och 100 Mbps fiber nu. Känner inte heller någon speciell skillnad förutom i undantagsfall som är så försumbara att det inte är någon drivkraft för min del.
 
wanegardh skrev:
Så du märker ingen skillnad på 8Mb/s och 100Mb/s?😕
Jo delvis (jag skrev större skillnad), att det skulle bli runt 10-12 ggr snabbare att ladda Aftonbladet trodde man väl i sin iver innan, men det diffade inte mycket till fiberns fördel. Hade både fiber och ADSL parallellt under uppsägningstiden och gjorde lite jämförelser då (2011). Om det berodde på begränsningar i det nya fibernätet då kan jag inte svara på, Bredbandskollen har dock alltid legat på drygt 97Mb/s med kabel direkt i konvertern och Telias ADSL låg rätt prick på 8Mb/s . Sen kan det ju variera mellan olika hemsidor beroende på hur många som laddar den just då och Aftonbladet har väl många besökare. Jag jämförde bara Aftonbladet.

Känslan när man är hemma hos andra som fortfarande har ADSL är att det inte känns så mycket långsammare än vår fiberanslutning.Omvänt har en del som besökt oss noterat att det inte är så stor skillnad som de trodde det skulle vara.

Är benägen att hålla med det som står här http://www.svt.se/nyheter/inrikes/manga-betalar-for-bredband-som-aldrig-anvands

För oss var det iaf ett självklart val med fiber då det i längden blir billigare än det vi betalade Telia för 8Mb/s. Fibern strular ju dessutom nästa aldrig, Telias ADSL och den där Thomson routern :thumbdown: + usel support
 
  • Gilla
Donald-Duck
  • Laddar…
wanegardh skrev:
Så du märker ingen skillnad på 8Mb/s och 100Mb/s?😕
Jag hade tidigare ADSL 12-24 Mbit med uppmätt hastighet på 12-13Mbit enligt Bredbandskollen, och jag har nu 100/10 Mbit fiber med uppmätt hastighet 110 Mbit.

Jag märker ingen större skillnad.
Aftonbladet, Expressen, Byggahus etc. går inte snabbare för att jag har en 100 lina. Google söker inte snabbare. Youtube buffrar vissa filmklipp fortfarande. Det som jag märker skillnaden på det är när jag ska ladda ner stora filer från stora servrar som drivrutiner till grafikkortet till exempel. Men om jag ska ta ner en fil från ett mindre ställe med en slöare server så går det fortfarande lika långsamt.
 
Ang det som skrev att 3G och 4G byggs ihop med olika operatörer är en bra poäng.
Om vi tar tester på samma plats som ett exempel tex hemmet.
Bara för att det inte fungerar bra med 3G med en operatör så behöver det inte betyda att det är likadant med 4G hos samma operatör.
Likadant som att dålig hastighet på 4G inte behöver betyda att det inte går snabbare på 3G med samma operatör.
Ståendes på en plats kan man få 8Mbit med 4G och över 22mbit med 3g på samma operatör.
Likaväl som att man på andra sidan huset kan helt plötsligt få bra hastighet av olika orsaker.


Man får helt enkelt Prova sig fram vad som fungerar bäst och välja den operatören samt nätet man känner sig mest nöjd med, då är kontantkort bra att prova med.
Alla äger en mobil idag så ett snabbtest är att ta sin 4G telefon och se vad man får för hastighet och även ställa om den till endast 3G.

3G/4G levereras av alla operatörer.
 
Jag tecknade ett prova på gratis ett halvår, när jag var i samma sits.
Det var utan abbonemang om man ordnade router själv, jg har kvar min till salu.
Kolla om de har nåt fortfarande www.alltele.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.