D
Säkert jättebra, om nu extronic kunde börja sälja till privatpersoner. Bad att få offert från larmfirmor som installerar detta larm och ingen ville sälja.
Länk till control4 integrering
http://www.extronic.se/larm/index2.php?option=com_docman&task=doc_view&gid=935&Itemid=397

Denna manual beskriver steg-för-steg hur konfigurationen går till mellan Ksenia (lares) och Control 4.
Kommunikationen mellan centralapparaten lares och Control 4 är dubbelriktad och sker via ethernet (IP).
 
Hej Kontaktade Extronic, Frågade dem om det fanns ett företag som kunde hjälpa mig i Stockholm med en installation av ett Ksenia Larm, De rekommenderade flera företag, Valde . larmteknik.se. Kunde själv dra ut all kabel och göra så mycket jag kunde, sedan kom en kunnig tekniker och var behjälplig med driftsättning och uppkoppling till larmcentralen
Känns bra att Extronic har funnits i över 40 år på marknaden med tanke på garantier och reservdelar.
 
D
Larmteknik var ett av företagen som inte svarade på offertförfrågan. Jag är inte intresserad av att få mitt larm installerat av någon annan. Men ja Extronic sköter sig exemplariskt och svarat på alla mina frågor oavsett vad det än handlat om. Synd som sagt att de inte säljer till privatpersoner.
 
K
Har du ingen polare med företag? Alternativt kan du ju skapa ett eget enskilt bolag så är du ju förbi problematiken både nu och i framtiden :)

Är själv riktigt sugen på Ksenia det som lockar mest är KNX Gatewayen, mig veterligen dom enda som har det?
Enda jag saknar är kommunikation mot Yale doorman.

Finns j uatt köpa Ksenia grejor från utländska shoppar, lite dyrt i England med från Italien blir det helt OK pris.
Ingen koll på Svenska priser, men av erfarenhet är ju Sverige inte kända för att hålla vettiga priser :)
 
D
Gick på Paradox istället. Paradox har KNX integrering också, men de tillverkas av andra aktörer. Googla på det.
 
K
Jag gick på Ksenia ändå.. Det är beställt och nu väntar jag bara på leveransen :)
Lares 16 IP, larmsändare, KNX modul, Radiomodul etc.
Tog allt trådlöst till en början, så får jag börja tråda för deckare/magneter vart eftersom jag jobbar mig igenom rummen med renovering.
 
Hijackar tråden lite. Jag har en spec som jag försöker fylla men kan för lite och skulle behöva någon som perkar med hela handen :)

Gärna hybrid
App
Integration med smart lås med RFID/taggar, kod, app - yale doorman fits the bill men det finns kanske andra också?
Gärna z-wave eller iaf kombo med någon större homeautomationstandard
Livefeed från mobil
Inne/utesirener
Brand
Eventuellt vatten
Äga själv - ingen larmcentral

Har ethernet till nästan alla rum idag så det går förhoppningsvis att dra larmtråd genom dessa flexrör.
Vad gäller homeautomation har jag inga direkta planer idag annat än hemmapul/lajja runt men vill hålla dörrarna öppna därav gärna z wave (även om det kanske är tidigt att satsa alla pengar på en häst).
Det vore ju tacknämligt att kunna göra en massa själv men inser mina intellektuella begränsningar på larmplanet så det är inte ett måste.

Det verkar som att SPC och Ksenia är det som gäller? Har en bekant som kör Ksenia och Yale doorman och kör samma taggar men det är ju inte riktigt en integration…


Och nej, jag kan absolut INGENTING så flame away :)
 
D
Du är ute efter det perfekta larmet - som inte finns!
Yale Doorman i Sverige har väl inte z-wave integration ännu tror jag.
Däremot här http://www.yale.co.uk/en/yale/couk/productsdb/smart-locks/
Det går att koppla larmet till ett motordrivet låshus istället som du kan öppna genom någon accessmodul som du kopplar till keypad/kortläsare vid dörren eller via pgm-utgång som du aktiverar via larmapp.

SPC, Ksenia, Paradox, DSC eller Risco fungerar men du får mer eller mindre sätta ihop egna lösningar ändå som med t.ex. http://www.lundix.se/smarta-losningar/ eller input/output-moduler om du ha ha integrering med andra system som zwave.
 
Ksenia har KNX stöd.
 
Tack för inputen - det brukar bli så när jag researchar lite för länge men inte tillräckligt djupt...en perfekt produkt som inte finns.
Det som hade varit fint vore som sagt om inbrottslarm och lås pratade med varann. Nåja, det verkar ju ändå vara så att man får skaffa en hub som pratar olika protokoll och hooka upp alla sina grejer mot - har funderingar på smartthings när de väl lanserar eurovarianten.
KNX är eventuellt intressant men som jag förstått det är det ett rejält kliv upp i pris för grejerna?
 
Det finns passersytem och lås som fungerar med ksenia men priset blir högre.
Om du vill ha en avancerad anläggning så kostar det mer, det gamla uttrycket "det kostar att ligga på topp" gäller än.
 
Haha, sant.
Doorman har ju egentligen allt jag vill ha men det känns ju puckat att låta låset styra vilket larm jag ska ha. Som det ser ut kanske det ändå är läge att köra ett doorman och Ksenia och helt enkelt låsa upp och larma av med samma bricka.
 
VM i trådlyft idag.. Har klämt och känt lite på en Ksenia Lares 4.0, verkar ju rätt sjysst faktiskt, perfekt för hemautomation via larmet, är ju dessutom SBSC godkänt för larmklass 2. :)
 
Här är en till som tittar på Lares 4.0

Timo
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.