Fast seriöst, Vad är problemet? I alla årutom de senaste 9 har man inte haft härdat glas... Lägg ner och gör något annat med tiden än att gräva i detta.
 
D
Fast det har ju dött barn under senare år pga ohärdat/olaminerat glas i dörrar. Då är det ju ingen tröst att det varit samma risk tidigare...
 
  • Gilla
JMG och 1 till
  • Laddar…
Vi betalade straxt över 3000, då var det 2 insidor och 2 utsidor på en altandörr c.a en meter per glas. Samt en sida på en toalettdörr.

Edit: Svar på #6
 
Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
O
jacobwod skrev:
Fick inga papper på fönsterbytet så mest troligt är att förre ägaren själv utförde arbetet.

Besiktningsansvaret ska jag se över, det var en rätt grundlig besiktning och "konstruktion" var ett moment.

Helt rätt att det gäller vid ombyggnation också och även jag hittade 2009 som året det trädde i kraft (var fick du 2007 ifrån, peternicklas?).

Att det så alldeles självklart ingår i undersökningsplikten är jag mindre övertygad (därför jag skriver i första hand). Ja, det kan kontrolleras, men det kräver en viss branschkannädom att känna till lagen i detalj vill jag hävda. Eller håller ni som skriver att "det är undersökningsplikt" själva stenkoll på alla nya lagar, remisser och domar och är á jour med det inom vvs/tak/fasad/glas/el och alla andra områden som kan tänkas ingå? Jag säger inte att det inte är undersökningspliktigt, men peka gärna på konkreta exempel istället för subjektiv bedömning. Skriver trots allt under forumet Juridik. :)
Undersökningsplikten är väldigt långtgående. Det ställs höga krav på köparens kunskaper. Det räcker att hålla koll på lagar eller branschregler.
Det är bara å söka på dolda fel här i forumet så kommer du å hitta mycket bra information. Jag kan inte några konkreta exempel, men så är jag inte jurist. Men den jag har ganska hyffsad koll på "dolda fel". en viktig sak i det hela är vad är kostnaden för att åtgärda det hela? Om man väljer att processa, så kommer man till det underbara uttrycket, " Det är en sak att ha rätt -En annan att få rätt"
 
K
Vi satte in en helglasad fönsterdörr i vardagsrummet 2011, firman som levererade dörren frågade om vi inte ville ha laminerat säkerhetsglas "för barnens skull" det kostade bara nån hundralapp extra så vi satsade på det. Poängen är att det aldrig talades om lagkravet, det upptäckte jag först när vi började skissa på nybygge.

Kan knappast tänka mig att ni kan hållas ansvariga eller rikta ansvarskrav mot näste respektive förre ägare om något händer och det framkommer att säkerhetsglas saknas. Det har dock skett några tragiska olyckor som inte skett om glasdörrarna hade säkerhetsglas så för er egen skull tycker jag att ni bör överväga att montera någon form av laminat nu i efterhand!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.