Hej!
Har en mur som går runt hela huset då huset ligger lägre ner än omkringliggande gräsmatta.
Muren är troligtvis rejält gammal (byggår på huset 1958), och ligger toppstenarna löst vilket inte fungerar helt optimalt med en fyraåring som envisas med att gå balansgång/hoppa från stenarna från gräsmattan ner på gången etc. Så jag funderade på att helt enkelt ta bort stenarna, dels blir det lite lägre nivå när barn ska hoppa över för att komma ut på gräsmattan, och dels blir det lättare att klippa gräset då man kan köra med gräsklipparen på muren så slipper man gräs man inte kommer åt.

Det borde väl inte påverka övriga muren på nått sätt att toppstenarna plockas bort?
Är det annars någon som har nått tips om hur man kan göra muren snyggare ovanpå utan att höja den alltför mycket? En kompis som är plåtslagare föreslog att sko in hela toppen på muren med vit eller svart plåt :x
Jag hoppade över den idén :D

Bilder:
9b7QGOEl.jpg

HVNEMAgl.jpg

T4bVo6wl.jpg

TzozSEZl.jpg
 
Kan du inte sonika fästa toppstenarna med en klutt murbruk?
 
MissAnpassad skrev:
Kan du inte sonika fästa toppstenarna med en klutt murbruk?
Jo, kan kan jag, men jag vill inte :D

Nidhögg skrev:
Så jag funderade på att helt enkelt ta bort stenarna, dels blir det lite lägre nivå när barn ska hoppa över för att komma ut på gräsmattan, och dels blir det lättare att klippa gräset då man kan köra med gräsklipparen på muren så slipper man gräs man inte kommer åt.
 
Utan toppstenar tror jag att muren fryser sönder eftersom vatten kan rinna rakt ned i murbruk och sprickor.
Vad sägs om att limma fast dem med Illbrucks stenlim? Ser ut som grönt fogskum och finns på Jula bl.a.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jo, var väl sådana saker som att den kan frysa sönder jag var inne på om det var någon risk eller inte.

Återigen, jag vill INTE hitta något sätt att sätta fast toppstenarna, jag vill plocka bort dom för att sänka nivån till gräsmattan, och för att lättare kunna klippa gräset.
Dels undrar jag då hur muren mår utan toppstenarna, och dels undrar jag om någon har något vettigt tips på vad man isåfall kan göra för att skydda muren, utan att bygga lika högt som stenarna som ligger på idag.

När jag blivit överbevisad på att det enda rätta är att låta toppstenarna sitta kvar så ska jag fundera på hur jag ska få dom att sitta kvar, och då tackar jag för tipsen jag fått, men tills dess är jag mest intresserad av lösningar på att få ner nivån på muren :)
 
Jo jag förstod att du helst ville bli av med toppstenarna men hade inga bra idéer på vad man skulle kunna göra istället.

Någon form av täckning av ovansidan måste man antagligen ha för att den inte ska frysa sönder på vintern. Plåt skulle nog se konstigt ut och kosta skjortan. Det finns tunn natursten och klinker som liknar sten. Med det skulle man minska höjden med ett par cm. Jag funderar också om man kan putsa ovansidan slät, helst med lite lutning så att vattnet rinner av, och kanske behandla med något medel eller tillsats i putsen? Jag vet för lite för att kunna säga om det skulle funka.
 
Kan du inte fylla upp gräsmattan så den ligger i nivå med toppstenarna?
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
MissAnpassad skrev:
Kan du inte fylla upp gräsmattan så den ligger i nivå med toppstenarna?
Nja, jag vill ju sänka nivåskillnaden som är i dagsläget mellan gången och gräsmattan, det är ju det som är hela tanken bakom att fråga vad som händer med muren om man tar bort toppstenarna :)
 
Hemmakatten
En 4-åring kommer inte att slå ihjäl sig från den höjden. Dessutom växer de fort, hälsar en 5-barnsmor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.