Hej !

Jag har ett tegelhus rött tegel, problemet som nu har uppstått det är att på något sätt så tränger det igenom vatten i tegel alt fogen på den västra gaveln av huset( Mest ansatta delen av huset pga vädret ) , vattnet lägger sig sedan på sockeln och blir blöt, Se bilderna:wow:, Det finns öppningar igenom teglet på olika ställen så luften kan vandra fritt bakom teglet, huset är byggt 71 men det är nu problemet uppstått, Vattnet har också trängt igenom karmen som har spruckit på källar fönsterna,Se bild.vattnet rinner sedan igenom fönster glasen och sedan ut:( När det regnar ute så kan man se att vatten droppar ( rinner ) mellan fönster glasen , Jag har satt upp en presenning över hela gaveln med en byggställning bakom i så luften kan cirkulera:confused:, sedan dess har inget vatten kommit in. Detta gjorde jag för att kolla så vatten inte kom igenom taket,så för tillfället så är det löst sig, Innomhus så har betong väggen i källaren börja att släppa färg och väggen är blöt ( testat med en fuktmätare ) Jag har haft olika företag ( Experter ) här och alla kommer med olika lösningar till att rätta till problemet. Tex foga om, hydrofobera, Riva väggen o tegla om , sätta träpanel. Men ingen kan säga direkta orsak till varför vattnet kan tränga igenom så snabbt och nu, ca 40 år senare, är det någon som har varit med om detta ?! Vad kan vara orsaken ?! :confused:

Bild 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bild2a.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bild 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag ser egentligen inte något konstigt med detta.
Väggen och sockeln är utförd för att kunna ta emot och avge vatten/fukt.
Det enda möjliga felet jag ser att det saknas plåt ovan fönstret.

Har själv ett liknande hus byggt -77 med samma egenskaper.
Mina fönster saknar också plåtar i ovankant.

Är fogen dålig kan du bättra på denna.
 
Har samma problem med mitt hus. I mitt fall är fogen problemet och jag ska få det omfogat. Svårt att se på bilderna hur pass dålig fogarna är.
 
Hej ! Jag hade nog varit inne på samma linje som du Sune73 om det inte hade varit för färgen börja släppa i källaren och fullt med vatten i tilluft ventilen ! Se bild den översta bilden har tagit bort frech ventilen !


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Fogarna enligt murare så är fogarna bra !! Se bild o avgör om det går ulftolf
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Freshventilen är väldigt lågt placerad och utan regnskydd så detta är nog anledningen till att det är blött där.
Ventilen anser jag nog helt felplacerad.

Att färgen lossnar är helt normalt på en så gammal konstruktion med stor fuktbelastning utefrån blir det ännu sämre.
Det kanske till och med inte är en (öppen) färg utan en vanlig inomhusfärg?
 
Ventilen har funnits i flera år och aldrig har det varit ngt problem ! Regn skyddet har jag tagit bort för tillfället. Det är målat med silicat färg. Resten i rummet är det inget fel på utan bara den västra gaveln ! Detta kan väl inte vara ok ?!
 
Redigerat:
Ulftolf ! Vad kostar det att foga om för dig ?!
 
Men Mikael, jag kan inte förstå varför du inte förstår?

Du skriver att väggen är väderutsatt. Detta betyder då att det regnar på väggen så den blir blöt.
Att vattnet sedan är kvar i väggen främst i hålet för Freshventilen betyder högst troligtvis att det läcker in vatten där.

Dessutom är konstruktionen av väggarna av den typ att de både tar till sig vatten och släpper ut vatten både inom & utomhus. Konstruktionen är inte gjord för att vara torr utan mer för att kunna torka på ett kontrollerat sätt.

Det är också viktigt att ha ett riktigt fall på marken ut från väggen / grundmuren.

Har du kontrollerat avvattningen? Hängrännor, dränering, fall osv?
 
Redigerat:
Att gavlar mot söder är det första som i regel behöver fogas om på ett hus pga sol och väderpåverkan, ofta först efter kanske 70-100 åror väl känt, men det beror ju naturligtvis på brukets kvalit'e.
Om man har en gavel mot väster är naturligtvis den också utsatt för väderpåverkan.
Min rekommendation är att i första hand foga om hela gaveln. Att bara bättra kan ju också funka men ser i regel rent för dj-ligt ut rent estetiskt.
Att behandla väggen med diverse kemikalier skulle jag bara göra som en sista utväg, stenens "andnings-"egenskaper förändras då.
Man ser också att folk putsar tegelväggen, men vore ju näst intill kriminellt på en så snygg tegelfasad.
Att man putsar på tegel som är dåligt bränt eller har frusit sönder må väl vara hänt, men din tegelfasad tycker jag du ska vara stolt över, och till varje pris försöka åtgärda utan att förstöra. :)
 
  • Gilla
Mikael1974 och 1 till
  • Laddar…
Sune73

Ibland kan det vara svårt o förklara i ord, Men jag skall försöka,
Jag har kontrollerar avvattningen ser OK Samma sak med hängrännor ect.
Gällande tegelväggen så tränger vatten, det räcker med att det duggar ute så börjar det att rinna vatten mellan fönsterglasen. Det vatten som inte rinna undan i källar fönster lägger sig ovanför sockeln o rinner in i betonge. Detta resulterar till att jag får fukt fläckar innomhus i källar väggen brevid fönsterna samt även börja få fuktfläckar i inner taker runt smygen i fönsterna Detta har aldrig hänt förut så länge jag har bott här. Så så fallet på marken på tomten har ingen påverkan när det gäller detta problem

Hur kommer det sig att det helt plötsligt läcker in vatten i i hålet för frechventilen då det aldrig gjort så under 5 års tid

Hoppas du hänger med !


OBS bilden med fönstret som visar tegelfogarna läcker inte in utan det är de 2 fönster i källaren Dvs den första bilden i bildspelet
 
Någon som har lösning/idé
 
Jag ser bara ett ventilationshål i stötfogen. Är det så, kan det hjälpa att göra flera ventilationshål. Rekommenderas var tredje stötfog och skulle kanske hjälpa att ta upp hål i första tegelskiktet, bara för att öka ventilationen nere vid grunden.
 
Hej ! Det finns fler hål efter väggen ! Syns inte på bilden ! Men fråga är egentligen , hur kan det komma vatten igenom tegel väggen ?
 
Tegel är inte vattentätt! Stoppa ned en tegelsten i en spann med vatten o den suger upp så mycket den kan.
En tunn tegelfasad är enbart ett yttre skydd och luftspalten innanför gör att det finns en möjlighet att ventilera bort den fukt som trängt genom tegel och fog. Kommer det in mer fukt/vatten än luftspalten kan ventilera blir det fuktgenomslag i nederkanten.
 
  • Gilla
Mikael1974
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.