Hej,
jag har en tomt i norrtälje med ett litet hus vi vill riva. Planen är att bygga nytt lite större och det är utom planlagt område. Samtidigt vill vi hålla det väldigt simpelt, det finns servitut på brunn och inget avlopp finns anlagt. Om man väljer att riva och bygga nytt, måste man anlägga ett enskilt avlopp och borra brunn för att få bygglov? Jag vill kolla läget lite först innan jag ringer och frågar kommunen. Det jag skulle vilja är att hålla det väldigt enkelt med en separettoalett och sedan fortsätta hämta vatten.
 
Det var i alla fall förut så att om du inte har indraget vatten, så krävs inget avlopp. Jag bor själv permanent i trakten (dock Uppsala kommun) utan avlopp med en handgrävd pump och kompostering av toalettavfall. Bodde i Norrtälje kommun med samma lösning fram tills några få år sedan.
 
MissAnpassad skrev:
Det var i alla fall förut så att om du inte har indraget vatten, så krävs inget avlopp. Jag bor själv permanent i trakten (dock Uppsala kommun) utan avlopp med en handgrävd pump och kompostering av toalettavfall. Bodde i Norrtälje kommun med samma lösning fram tills några få år sedan.
Det är regleringen i miljöbalken du syftar på nu. Det säger att du inte behöver installera något avlopp (=reningsanläggning) i ett befintligt hus där det inte finns indraget vatten.

Men det säger ingenting om det enligt bygglagstiftningen är tillåtet att nybygga ett sådant hus. Handikappkraven på badrum gör ju att det är inte går att bygga nytt sådant permanentboende idag. Hur det är med fritidshus vet jag inte.

Klokt att ta reda på innan. Annars får du fundera om du i etapper kan bygga om och bygga till nuvarande huset på sådant sätt att det inte prövas som ett nybygge.
 
  • Gilla
Oldzombie
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.