W
Hej,

Har fått en offert för att lägga ny takpapp på min villa. Det är kring 100kvadratmeter och behövs inga byggställningar osv. Det är katepal takpapp som svetsas i skarvarna samt tre takbrunnar och nya krönbeslag på sargerna.

Priset är 71 000 inkl moms före rot och 60 000 efter rot.

Baserat på cirkapriserna jag letat upp på nätet så låter detta orimligt dyrt?
 
Tycker inte det låter orimligt med dom uppgifter du ger.
 
710:- /kvm inkl moms och material tycker jag låter billigt/helt ok.
Ytpappen är inte billig..
Hur kommer det sig att ingen ställning behövs? Det är väl ett tak eller är huset 1,5 meter högt?
 
  • Gilla
oceanis och 2 till
  • Laddar…
Vad står det att offerten omfattar? Har du en massa genomföringar eller krön som behöver extra hantering eller är det bara helt rakt? Har dom specat närmare så dom delat upp material, ev. ställning och arbetskostnad?
River dom den gamla beläggningen? Tar dom hand om avfallet? Du säger att det inte behövs ställning, men någon typ av fallskydd ska det finnas om dom ska arbeta på taket om det är högre än 2 meter.
 
W
Ok, kanske behövs ställning. Är iaf inte specat närmre utan det jag skrev är vad som står i offerten. Det ska inte rivas någon gammal papp enligt offert. Det som ska monteras bort är gamla krönbeslag.
 
Kanske lite högt.
För knappt 1 år sedan fick jag 165 kvm omlagt för ett något lägre belopp. Samma fabrikat på pappen, byte av 2 brunnar och byte av krönplåtar. Detta var dessutom i Stockholm.
 
K
Vilken papp är det?
 
W
Katepal är det enda som står.
 
Kallebo skrev:
Vilken papp är det?
Står i första inlägget.
 
Som jag förstår är det ett plant eller låglutande tak. Inga åtgärder vid brunnar och talsargar? Det krävs ju en hel del åtgärder runt takbrunnarna.
 
Som jag förstår är det ett plant eller låglutande tak. Inga åtgärder vid brunnar och taksargar? Det krävs ju en hel del åtgärder runt takbrunnarna. I samband med åtgärder med taksargar och brunnar blir det säkert åtgärder med takreparationer. Kvm kostnad för rivn och återställning?
 
W
seniorkonsult skrev:
Som jag förstår är det ett plant eller låglutande tak. Inga åtgärder vid brunnar och taksargar? Det krävs ju en hel del åtgärder runt takbrunnarna. I samband med åtgärder med taksargar och brunnar blir det säkert åtgärder med takreparationer. Kvm kostnad för rivn och återställning?
Ja, det är låglutande. Resten kan jag inte svara på.
 
Du kan inte svara men entreprenören bör lämna kvm-pris. Sedan är det alltid krav på ställning/fallskydd när det är 2 m el mer och det är ju jobb från utsidan på taksargen. Ställning får du betala och vanligen månadshyra-ställning runtom!
 
Jag tog in 4-5 offerter inför min omläggning, inget av företagen nämnde något om att det krävdes ställning och dom som fick jobbet använde ingen.
 
Om det är en totalentreprenad (TE) mot en konsument så ingår allt som erfordras, dvs även ev ställning. Det är alltså TE's ansvar. Ev tilläggsarbeten tillkommer. Därfär kan det vara bra att veta ev kostnader,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.