Ser ofta råd eller tips om attman kan anväda laser i sina renoveringsprojekt. Har aldirg använt, och undrar hur ofta och vad man använder dem till?

Här är några typfall som kanske en laser är bra?

* Ritka gamla lador.
* Mura väggar.
* Sätta upp innerväggar.
* Lägga klinker/sätta kakel.
* Hänga tavlor rätt.
* Göra en tillbyggnad på huset.
* Flytspackla plant/fall

Berätta gärna om in vet någon bra laser som duger till allt ovanstående. Helst inte över 3000:-. (ungefär).
Och lite kort om hur/vad man använder den till. Finns det flera typer?
 
Min begränsade erfarenhet tyder på att en bra (relativt dyr) laser är väldigt praktisk för väldigt många ändamål medan en billig laser är flera steg sämre än en genomskinlig vattenslang och ett lod med lodlina.

Jag köpte faktiskt en Geofennel avvägningskikare så sent som för ungefär 5 år sedan för jag kom underfund med att de lasrar som fanns i samma prisklass inte höll måttet.
 
DEWALT DW088K
Använder den så mycket som möjligt , altan kök plattsättning fönsterbyte panelbyte
 
Regla, tapetsera, skruva upp hyllor, kakla, montera nytt kök...

En av de bästa köpen i verktygsparken
 
Jag köpte en Bosch GLL 2-15. Ångrar att jag snålade lite och inte köpte en med tre linjer istället... saknar att kunna överföra en punkt rakt upp vid håltagning för skorsten 4 meter upp bland annat. Eller när man sätter ut innerväggar... Allt går enklare med en punkt eller kryss i taket med.
 
Snailman
Föreslår att du köper en åttalinjers med mottagare och stativ, från kina, den har det mesta man kan behöva lär gå på under 2000 jag har en tråd om det här i verktygsdelen.
 
Vad är exempel på bra (relativt dyr) laser?

Hur använder man laser vid tex klinker på golv?
 
T
Snailman
Rekommenderar Bosch GLL 3-80.
Har använt den otroligt mycket i min renovering. Fantastisk för att rikta upp gamla väggar och tak, sätta reglar och annat. Bygger allt efter lasern och dubbelkollar med ett Libella vattenpass där det behövs, funkar kanon.
Finns i olika kit beroende på vad man vill ha. Jag köpte den som ett kit ihop med avståndsmätare, regelsökare, stativ och L-Boxx för ca 4500 på eBay förra året.
 
-MH- skrev:
Här är några typfall som kanske en laser är bra?

* Ritka gamla lador.
* Mura väggar.
* Sätta upp innerväggar.
* Lägga klinker/sätta kakel.
* Hänga tavlor rätt.
* Göra en tillbyggnad på huset.
* Flytspackla plant/fall

Berätta gärna om in vet någon bra laser som duger till allt ovanstående. Helst inte över 3000:-. (ungefär).
Och lite kort om hur/vad man använder den till. Finns det flera typer?
Ska den duga till alla dom fallen bör den ha mottagare, vanlig krysslaser utomhus är inget vidare.

Att regla en innervägg eller sätta upp en tavla är enklare med vattenpasset.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.