Hej forumet!

Jag har haft en Z-way Razberry i några månader nu, och struligare hårdvara får man leta efter. Vissa Z-wave-prylar funkar, vissar funkar knappt alls, andra fungerar sporadiskt. Men nog om Razberry - den har jag gett upp på.

Är det någon som har tips på en stabil centralenhet med ett öppet API? Gärna typ HTTP, men vad som helst är okay så länge det finns specar. Priset får gärna vara så billigt som möjligt, men om man måste gå upp i 5000kr+ för att få kvalitet så kan det vara okay.

Det jag vill kunna göra är att läsa sensorer och styra brytare via API:et. Det behöver inte vara möjligt att lägga upp nya noder eller nåt sånt. Jag vill helst kunna göra det på ett plattformsoberoende sätt, men enbart-från-linux skulle inte vara en showstopper - vill kunna styra allt från min lilla Raspberry PI med Linux på.

Nån som har nåt tips?
 
Har du testat domoticz på samma hårdvara?
Jag tycker det fungerar stabilt. Någon gång har det strulat, men då kör jag ändå på beta kanalen
 
Zipato har även den ett öppet API
 
openHAB kanske? Den är ganska plattformsoberoende och det finns mängder med 'bindings'.

Jag har gått över till den i vintras, efter många års Vera användning. Kör dock version 2, som ännu är i beta, så det är lite experimentellt. Men allt går åt rätt håll hela tiden.

Svårare att komma igång och få ett grepp om det än Vera såklart iaf version 2, eftersom den mesta dokumentationen gäller version 1, och som noob så blir man förvirrad av detta. Men å andra sidan, när man väl har 'greppet', så är det hundra gånger enklare att skriva regler osv.
 
Tror de flesta har, domoticz openhab fibaro tex
 
Kört Domoticz på Windows nu sen ett o etthalvt år, funkar stabilt och utvecklas hela tiden med stöd för nya grejer och protokoll. Kan som sagt även köras på fler platformar.
 
Lite OT, men leby. Vet du några för/nackdelar med Windows för domoticz? Tänkte gå från rpi till nuc, så då kan man ju välja os.
 
Nog fel person att jämföra, jag har bara kört domoticz på windows, aldrig på något linux baserat. Nackdelen är väl att om man vill köra andra grejer än lua script så skrivs mer opensource till linux.
Fördelen är för mig att de är enkelt som vanlig användare att hantera, installation är gjord på en minut även uppgraderingar. Generellt så är väl en "PC" lättare att lägga fler funktioner på, backup, nas etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.