Ok takfot ut från vägg är 300mm lagom för denna "mindre" byggnad?
 
Hur ordnar jag enklast med ventilation i utrymmet? Kallvind får ju ha två galler på gaveln. Kallvindsgaveln isoleras inte antar jag? Bara klädselbrädor? Vindskydd? Regelverk klädselbrädorna direkt i takstolen bara?

Ventilation sovrum till/frånlufts ventil i väggen bara enklast?

Badrum frånluftsfläkt eller bara väggventil?
 
Normalt ventilerar man en kallvind med galler på vardera gaveln. Eftersom det är en vinkelbyggnad finns ju bara en gavel. Hur ser det ut i huvuddelen? Kallvindens utförande måste matchas mot isoleringsmängden i vindsbjälklaget. Lite isolering och vindtätning är inte fel. Så skulle man aldrig gjort förr, men så eldade man för kråkorna också. Du måste komplettera takstolen i gaveln med reglar på c/c 600 mm, så du har något att spika i. Rörelsestyrd frånluftsfläkt i badrummet + tilluftsventil i sovrummet skulle jag satsa på under förutsättning att luften kan passera under mellanliggande dörrar.
 
Ok reglarna på gaveln fäster man de utanpå takstolen eller måste man fälla in de mellan hanbjälke och högben?
 
Det är enklast att fälla in dem.
 
Blir nog till att höja fönstret i sovrummet. Monteras fönstret i liv med utsidan puts på fasade eller bättre ca 10cm smyg?

Räcker det att klä smygen på insidan sidorna med väv + gips för att täcka mineralullen eller måste jag mura i tegel eller leca i hålrummet där mineralullen är?
 
Huvudregeln är att fönster skall monteras så nära fasadlivet som det är praktiskt möjligt bl.a. för att undvika vatteninträngning. I ditt fall hänger det lite på hur fasaden ser ut just där du skall ha fönster. Fönstersmygens insida kan täckas med gips eller brädinfodring eller putsas. Beror lite på hur väggens insida skall behandlas. Skall du ha fönsterbänk? och i så fall, i vilket material?
 
Tänker mig träfönsterbänk.

Skulle vilja ha fönstret 10cm in från fasaden för att ge fönstret lite extra skydd.

Räcker det alltså med gips för att täcka mineralullen jag behöver inte mura med leca eller tegel där för att täcka mineralullen?
 
Jag tycker att 10 cm indrag är alldeles för mycket. Det skapar mer problem än det löser. I tegelväggar förr satte man fönstret en kvarts sten in, dvs ca 6 cm. Det är viktigt att täta fogen mellan karm och väggöppning samt ha ett ordentligt bleck nertill.
Mineralullen i väggen behöver inte täckas med leca eller tegel.
 
Tänker att man putsar upp mot fönstrets karm på utsidan typ?
 
OK med puts. Djupt sittande fönster har ingen tradition i Sverige. Det ser bara skumt ut, förutom vad jag sagt om fuktproblem. Ett annat läge i sydeuropa med mycket sol etc.
 
Ok är 6cm in bäst eller kant i kan med putsen?
 
Det beror lite på hur övergången mellan fasadliv och fönsternisch ser ut utifrån. Är det en ny öppning som du måste ta upp i tegelmuren så sätt fönstret i liv.
 
Hur gör man på utsidan foder? Man bör väl täcka karmen på nåt sätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.