Tack för informationen... Då är Ejca något att fundera över...

/ Jonas
 
Då jag blev tipsad om Ejca hyvlar tidigare och det har dykt upp en på blocket i min närhet nu så undrar jag om detta kunde vara en bra instegsmodell: http://www.blocket.se/dalarna/Rikt_och_Planhyvel_Ejca_66329825.htm?ca=9&w=2 jag har skickat mail och frågat om allt jag kom på: Årsmodell, Modell, hyvelbredd, hyvelhöjd, bordslängd, vikt, motorstyrka, enfas/trefas, vilken cuter, vart kommer den ifrån (snickeri, skola, privatperson), komplett? men då det är helg så tänkte jag att ni kanske kan ge lite info här på forumet och tips vad jag skall titta som nybörjare när jag åker och tittar!

/ Jonas
 
Definitionsmässigt kanske inte en instegsmodell (instegsmodell är väl en första, ganska enkel och billig maskin?) men potential att vara en bra hyvel som du kommer klara dig länge på.
 
  • Gilla
bisamråtta
  • Laddar…
Jag har ingen egen erfarenhet av just den där Ejca modellen men den lär ha gott rykte.

Kuttern torde vara med tre vanliga raka vässbara knivar. En bra konstruktion som fungerar perfekt med våra inhemska trädslag men att byta bett tar en halvtimme längre än med Tersa. Den halvtimmen har ingen betydelse för en hobbysnickare.
Motorn är säkert trefas som på alla riktiga maskiner. Det är bara låtsasmaskiner som går på enfas.

Priset är aningen högt men för dig som total nybörjare kan det vara värt att betala ett par tusen kronor mer och köpa från ett känt företag än att spara de där par tusen kronorna och köpa en tvivelaktig maskin av någon opålitlig privatperson.
Vem vet. Kanske de prutar en tusenlapp eller två då du har pengarna i hand. Jag tycker du skall försöka pruta 1000 eller möjligen 2000.

Den där maskinen är ingen instegsmodell. Den är en fullgod hobbymaskin för hela den livstid. Köper du den så behöver du inte köpa fler hyvelmaskiner under din livstid.
Om den är i skick tycker jag att du skall köpa den.
 
Det är en väldigt bra hyvel. Bästa begagnade hyveln i den storleksklassen tycker jag Och den går ganska snabbt att posta stålen på. Sitter små ställskruvar i kilen och stålen hakar i dom ställskruvarna.
Har själv haft en sådan hyvel som jag sålde för 12000. Så priset är inte helt fel men det är definitivt i överkant. Men maskin nasarna måste också leva.
 
Tänkte berätta att det blev en Hammer A3-31 efter mycket läsande om vad som är bra och mindre bra på massor av forum och stor beslutsångest! Hittade i princip ingen som var missnöjd med en Hammer och ett högt andrahandsvärde (om jag vill uppgradera) var de två avgörande faktorerna som avgjorde i slutändan. Skall beställa till en digital höjdmätare till planhyveln också! Tack för alla hjälpsamma svar!
 
Betula_Pendula skrev:
Tänkte berätta att det blev en Hammer A3-31 efter mycket läsande om vad som är bra och mindre bra på massor av forum och stor beslutsångest! Hittade i princip ingen som var missnöjd med en Hammer och ett högt andrahandsvärde (om jag vill uppgradera) var de två avgörande faktorerna som avgjorde i slutändan. Skall beställa till en digital höjdmätare till planhyveln också! Tack för alla hjälpsamma svar!
Kul, Grattis till en mycket bra maskin! Köpte du till spiralkuttern eller är det med vanliga stål?
 
Det är en lätt begagnad så det är vanliga stål på den (Hammers egna vändbara).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.