Hej,

Bor i en 1,5-plansvilla från 60-talet. Tegel i nedervåning och träpanel på övervåning. Träpanelen i söderläge är ordentligt sliten och ska nu bytas. Planen var att även byta vindpapp och isolering vid behov. Vindpappen var som förväntat också i dåligt skick och kommer bytas (till vindskydd/-duk?!).

Men när jag nu river ner lite gammal vindpapp för att kolla bakom och ta mått på isoleringen, så ser jag ingen isolering... Vinden byggdes om under 80-talet av förr-förra ägaren, så vi har ingen information om hur det gjordes. Vi har inredda rum på övervåningen, och har aldrig upplevt den som kall eller problematisk på annat sätt. Är det helt enkelt så att vinden inte är isolerad? Eller vad tittar jag på?
Bilden är när jag stuckit in kameran i nedre vänstra hörnet och fotat åt höger. Till vänster i bild ser man lite av teglet som går upp, och till höger ser man den gamla vindpappen.
DSC_0101.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Och hur ska jag gå tillväga. Ska jag sätta upp någon typ av isolering, eller nöja mig med vindskydd, läkt och panel?

Tacksam för input från mer erfarna! :)
Tack,
Kalle
 
Den delen av väggen som är övervåningens yttervägg ska vara isolerad, resten brukar vara osorterat/ventilerat utrymme.
 
  • Gilla
_Kalle_
  • Laddar…
Det är ju lite svårt att få till vinkarna om vad som är upp och ner på bilden men om jag tolkar det rätt så är det som är längst ner på bilden vindsgolvet? I så fall så ser det ju ut att ligga spån eller något liknande där så isolering bör ju finnas i så fall.
 
  • Gilla
_Kalle_
  • Laddar…
Tack för svar! Jag ska försöka förtydliga.
Regeln som syns till höger i bild (den som vindpappen sitter fast på) är vertikal. Uppsättningen som den sett ut (räknat utifrån) är ytterpanel, vindpapp, träreglar (45x45) och sen luftutrymmet som visas på bilden.

Precis som larsbj skriver så verkar det vara isolering på "golvet", vilket jag gissar på tyder på att isolering från början var mellan nedervåning och vind. Numer är ju dock övervåningen inredd, så då borde väl isoleringsskiktet flyttat uppåt och ligga i yttervägg även på övervåningen?! Är jag inne på rätt spår?

Tack,
Kalle
 
Är den svarta vindpapp som man ser rakt fram väggen på övervåningen?
I så fall gissar jag att isoleringen sitter bakom den pappen.

Om du har något eluttag i ytterväggen på övervåningen så kan du ta bort uttaget och kika mellan apparatdosan och väggen och se om det finns isolering där. Om väggen är oisolerad så bör ju apparatdosan sticka rakt ut i vinden.
OBS. Självklart måste man bryta strömmen innan man tar bort eluttag men det är väl givet.
 
  • Gilla
_Kalle_
  • Laddar…
Aha, det är kanske bara "kattvinden" som vi tittar på. Tack för tipset!
Det var kanske det larsbj menade med sitt tidigare inlägg också?!

Jag har bara stoppat in mobilen och fotat, så jag har inte någon riktigt bra uppfattning själv om vad som syns på bilden. Jag får gå hem och riva bort mer så att jag får en lite klarare bild.

Tack så länge,
Kalle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.