Vår villa har inte mycket förvaringsutrymme i den uppvärmda delen, men ganska mycket plats på vinden. Där är det dock kallt och fuktigt på vintern. Vi har provat att köpa Clas Ohlsons vakuumpåsar för att förvara kläder där, men de lyckades inte hålla tätt. Vilka andra lösningar finns för att förvara kläder och böcker/tidningar på en ibland fuktig vind?
 
Säker de är fukt å inte bara kyla?
Dom vindar jag vare på är torra annars är de nått fel
 
Köp bättre/dyrare vakuumpåsar på nätet, så ska du se att dom håller tätt. Det kan dofta gammal vind av kläderna å de e int så travligt :(
 
Det känns fuktigt, men det kanske bara är kylan. "Better safe than sorry"...
 
Jonatan79 skrev:
Köp bättre/dyrare vakuumpåsar på nätet, (
Har du tips om vilka?
 
Var för länge sen nu. De första vi köpte var dåliga så då fick det bli dyrare som håller längre.
 
M
Måste väl finnas tätslutande plastlådor att få tag i?
 
BirgitS
Det är inte särskilt fuktigt utomhus på vintern i genomsnitt och eftersom det väl är något varmare på vinden än ute borde luften på vinden vara något torrare än utomhus. När jag var barn las leksaker och annat vi växte ifrån i kartonglådor på vinden och det var inget fel på de lådorna mer än 10 år senare.
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
Undrar om det inte blir sämre om du plasta in kläderna.
 
Lådor med styva väggar läcker luft på grund av temperaturväxlingarna, så luft och fukt kommer in ändå med tiden. Men man kan lägga påsar med kiselgel i lådorna. Typ dessa:
http://www.ebay.com/itm/10-Gram-Sil...n-Dry-Packs-Ships-From-USA-FAST-/181084659767

Lufttäta påsar borde vara bättre eftersom de kan flexa. Kiselgel är säkert inte fel där heller.

Ett annat alternativ är att bygga ett rum på vinden, isolera det och värma det. Teoretiskt kräver det väl bygglov men ingen behöver ju veta. Det behöver inte värmas särskilt mycket för att den relativa fuktigheten ska sjunka ordentligt.
 
  • Gilla
arasmus
  • Laddar…
Allt snack om att det inte är fuktigt är skitsnack. Norra Norrlands inland är väl dock möjligen undantaget.

Är det västkusten så ligger nog medel-RH en bra bit över 90% under nov-feb. I ett välisolerat hus ligger nog vinden endast några tiondelar över utetemperaturen i snitt, såledea skiljer RH endast några få procentenheter från utomhus-RH! Eftersom det dessutom oftast är plusgrader så är det än värre då mögelsporer och annat elände kan växa!

Absolut hermetiskt tillslutet är enda möjligheten! Knappt det hjälper då fukten kan diffundera igenom plasten (detta kan dock i sammanhanget eventuellt vara försumbart)!
 
V vectrex skrev:
Allt snack om att det inte är fuktigt är skitsnack. Norra Norrlands inland är väl dock möjligen undantaget.

Är det västkusten så ligger nog medel-RH en bra bit över 90% under nov-feb. I ett välisolerat hus ligger nog vinden endast några tiondelar över utetemperaturen i snitt, såledea skiljer RH endast några få procentenheter från utomhus-RH! Eftersom det dessutom oftast är plusgrader så är det än värre då mögelsporer och annat elände kan växa!

Absolut hermetiskt tillslutet är enda möjligheten! Knappt det hjälper då fukten kan diffundera igenom plasten (detta kan dock i sammanhanget eventuellt vara försumbart)!
Gammalt inlägg men ändå, du skojar väl? Även en lite läckig vakuumpåse måste väl vara good enough för att stänga ute fukten? Vi hade en massa grejer på vår oisolerade vind när jag var barn. Jag tror aldrig jag sett något av det få mögel på sig på 20-25 års förvaring. Innan vi isolerade vår friggebod däremot, då snackar vi riktigt mycket mögel på minsta textil (tex barnstolar till bilen). Det verkar vara viss skillnad på vinden och på oisolerad frigga av någon anledning. Kanske beror på vilken sorts (oisolerat) tak man har också? 🤔
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.