Nu var det några dagar sen jag svarade men jag har spenderat tiden till att tänka och fundera hur jag vill ha det.

Sommaren närmar sig och jag känner att jag var tvungen att bestämma mig.
Det blir såhär att jag förlänger balkongen som jag ritade på en bild och sätter träräcken, de 2 fönster på övervåningen blir fasta PVC-fönster med spröjs i. Mest troligt bara en vertikal spröjs som delar av fönsterna. Byter altandörren till en helglasad (tips på vad för sort och vars man kan köpa hyfsat billigt mottages tacksamt)

Eventuellt flyttar jag fönsterna lite närmare varandra. Det blir ändå en glugg i mitten som jag kan dekorera med blommor eller nåt.

Fasaden blir som den första bilden som MissAnpassad ritade, en "kjol" längst ner med stående under fönsterna och sen resten liggande. Har velat fram och tillbaka, ritat och funderat men hur jag än gjort så har det alternativet känts bäst. Färg på fasaden bestämmer jag något annat år då jag nog ändå inte kommer att måla iår då jag köper färdiggrundad panel.

Jag får tacka för all hjälp jag har fått, den har varit väldigt uppskattad.
 
groenberg12 skrev:
Nu var det några dagar sen jag svarade men jag har spenderat tiden till att tänka och fundera hur jag vill ha det.

Sommaren närmar sig och jag känner att jag var tvungen att bestämma mig.
Det blir såhär att jag förlänger balkongen som jag ritade på en bild och sätter träräcken, de 2 fönster på övervåningen blir fasta PVC-fönster med spröjs i. Mest troligt bara en vertikal spröjs som delar av fönsterna. Byter altandörren till en helglasad (tips på vad för sort och vars man kan köpa hyfsat billigt mottages tacksamt)

Eventuellt flyttar jag fönsterna lite närmare varandra. Det blir ändå en glugg i mitten som jag kan dekorera med blommor eller nåt.

Fasaden blir som den första bilden som MissAnpassad ritade, en "kjol" längst ner med stående under fönsterna och sen resten liggande. Har velat fram och tillbaka, ritat och funderat men hur jag än gjort så har det alternativet känts bäst. Färg på fasaden bestämmer jag något annat år då jag nog ändå inte kommer att måla iår då jag köper färdiggrundad panel.

Jag får tacka för all hjälp jag har fått, den har varit väldigt uppskattad.
Tack för feedback!

En sista synpunkt. Du skriver att det eventuellt blir fönster med 1 vertikalt spröjs. Jag tycker: inte spröjs utan något bredare, något som åtminstone på håll ser ut som mittposten i ett klassiskt spröjslöst 2-luftsfönster. Och försök också hålla de proportionerna mellan höjd o bredd.

Lycka till med projektet!
 
På de hemsidor jag tittat på som säljer fönster så verkar det finnas 3 alternativ att välja mellan ang mittpostspröjs. 18, 26 & 45 mm spröjs. Flera har skrivit att 26 mm är de dom rekommenderar för att det är "standard".
 
Vad kul att ett av mina förslag faller dig i smaken.
Satt och tittade på bilderna nu om kom att tänka på att vad huset faktiskt saknar (och behöver) är en skorsten. Det livar upp ett tråkigt tak, speciellt om det är en duktig plåtslagare som gör den.
 
groenberg12 skrev:
På de hemsidor jag tittat på som säljer fönster så verkar det finnas 3 alternativ att välja mellan ang mittpostspröjs. 18, 26 & 45 mm spröjs. Flera har skrivit att 26 mm är de dom rekommenderar för att det är "standard".
Hade tänkt mäta mittposten i mina föräldrars 50-talshus, men glömde så nu dröjer det till nästa gång. Hoppas någon annan kan tala om vilket som är lämplig bredd....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.