daniellindholm skrev:
Jag menade killen som satt upp [länk]
::) Å hur skulle jag veta det? ??? ;D
 
sidan www.temperatur.nu som omnämns tidigare i tråden har numera temperaturdata från massor med städer/orter...

Antar att det kan finnas folk som tycker det är intressant här!
 
yxis skrev:
... jag har funderat på att använda strömtransformatorerna som redan sitter för strömvakten till elpatronen, när de är anslutna till elpatronstyrlådan så verkar det ligga 0.1V per förbrukad ampere ungefär, d.v.s. kring 1.6V vid 16A som mina huvudsäkringar är på.
Normalt brukar strömtrafos lämna en strömsignal!
Dvs dom har en omsättning på t.ex. 50:1, då ger 50 A en ström på 1A på sekundärsidan.
Ytterst ovanligt att dom omvandlar A till V, men visst får man en spänning på sekundärsidan.
Den är dock inte proportionerlig mot strömmen (om man inte har ett fast motstånd som man mäter spänningen över!)

 
Tänk vad man kan logga... Panntemperatur, ack-tanktemperatur (alla tankarna), tilluft, frånluft, innomhus, utomhus... Någon som kommer på fler ställen att mäta på?

 
Är du intresserad av energiförbrukning bör du även mäta vindstyrka, luftfuktighet, nederbörd, snödjup och varmvattenförbrukning.
 
Andreas: Ja, vattendjup i källaren! Har lite problem med det ;)
 
OK, vindstyrka, luftfuktighet, nederbörd och varmvattenförbrukning kan ju fungera...

Snödjup kommer ju kräva manuellt arbete.. om man inte använder en ultraljudsmätare.

Vattendjup?? Det låter som om det behövs en sanering... :) En fuktmätare hade nog inte varit så dumt... innan det läkte in (eller ut).

Kretskortslayouten till denna hade inte varit så dumt... bara att hänga på den ena givaren efter den andra...
www.simat.enta.net/1wirehub.html
 
Charlie skrev:
Vet du nåt billigt sätt att mäta VV-förbrukning?? Det skulle vara mkt intressant att få till men vad jag förstått så är pålitliga flödesmätare inte de billigaste prylar man kan lägga pengar på...
Du kan köpa en begagnad värmemätare här:

http://www.varmepumpsforum.com/el_varmemat.htm

 
roli skrev:
Du kan köpa en begagnad värmemätare här:

[länk]
Känner du någon som använt någon av de mätarna för varmvattenmätningar? Vad har de för noggrannhet / känslighet? [För varmvatten krävs betydligt mer finlir än värme eftersom det rör sig om mindre mängder.]
 
Tomtebo skrev:
Känner du någon som använt någon av de mätarna för varmvattenmätningar? Vad har de för noggrannhet / känslighet? [För varmvatten krävs betydligt mer finlir än värme eftersom det rör sig om mindre mängder.]
Nej det gör jag inte. Vet inte så mycket mer än det som går att finna på nätet.

Har dock beställt en för att koppla in den på mitt solfångarsystem för att få en uppfattning på hur mycket energitillskott som det ger.
 
ett enkelt sätt att logga nån temperatur bara är att koppla in en givare till moderkortet i datorn på en tempgivaringång.. finns på en del moderkort. o logga o tex samirize.


nästan gratis om man har en dator med tempkontakt..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.