peternicklas
Ekanli skrev:
Tillverkarna har överklagat besluten och de gäller därför inte tills vidare. Från Elsäkerhetsverkets hemsida:

Observera att detta beslut har överklagats och förvaltningsrätten har beslutat att förbudet inte ska gälla under överklagandeperioden. Det innebär att produkten får fortsätta att säljas tills förvaltningsrätten har beslutat något annat.


Tydligen kan ett sådant ärende ta rätt lång tid att handlägga.
Kan ju alltid hoppas att de snabbar på ärendena så vi slipper att få ut en massa störande klippare på marknaden.
Bra även om de kan bestämma vilken testmetod som ska gälla.
 
Jo men samtidigt så har dom troligtvis viktigare saker att reda ut oxå. Sen har ju Husqvarna sålt robotklippare i över 20år så några mer eller mindre spelar nog ingen större roll. Men Husqvarna hataren i dig vill så klart att dom eldar ner hela fabriken och jämnar det med marken nu på en gång.
 
Redigerat:
peternicklas
quick skrev:
Jo men samtidigt så har dom troligtvis viktigare saker att reda ut oxå. Sen har ju Husqvarna sålt robotklippare i över 20år så några mer eller mindre spelar nog ingen större roll. Men Husqvarna hataren i dig vill så klart att dom eldar ner hela fabriken och jämnar det med marken nu på en gång.
Om du läste ordentligt så anser jag att ALLA märke ska uppfylla kraven, oavsett om de heter HQ, Worx eller något annat. Tycker bara det är dåligt att vissa märken kan, efter ombyggnad , klara kraven men vissa andra inte.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Och läser man ändå mer noggrant så spyr du galla över allt som kommer ifrån Husqvarna koncernen. Men först och främst får dom väl nu till att börja med komma fram till vilka krav som ska gälla och vilken test-standard man ska använda sig av. Visar det sig då att Husqvarna har fel så tror jag nog att dom kan anpassa sina produkter så dom klarar dom nya kraven utan några större bekymmer. 310:an var ju till och med den som låg minst över gränsvärdet. Som sagt detta är bara början så vi får se vad det slutar.
 
Redigerat:
peternicklas skrev:
Om du läste ordentligt så anser jag att ALLA märke ska uppfylla kraven, oavsett om de heter HQ, Worx eller något annat. Tycker bara det är dåligt att vissa märken kan, efter ombyggnad , klara kraven men vissa andra inte.
Det som är dåligt är att man inte uppfyller kraven till att börja med...

Worx har ju hela tiden specat att produkten klarar exakt just den standard som ESV testat mot, emedan ESVs testhus kommer fram till att Worx inte ens är i närheten av att klara standarden, vilket är riktigt jäkla dåligt, IMHO.

HQ å andra sidan har testat mot en annan standard än den ESV låtit testa mot, så där finns det i alla fall liiite, lite utrymme för tolkning.

Om det är som du säger, att det är bevisat att t ex årets modeller från Worx klarar kraven men att inte t ex HQ/Gardenas eller Julas klarar gällande standard så får du gärna hänvisa till någon seriös källa på det, för mig veterligen så har varken ESV eller någon annan oberoende låtit testa årets modeller av vare sig Worx, HQ, Jula eller någon annan klippare!
 
  • Gilla
Elkludde och 1 till
  • Laddar…
peternicklas
hevi skrev:
Det som är dåligt är att man inte uppfyller kraven till att börja med...

Worx har ju hela tiden specat att produkten klarar exakt just den standard som ESV testat mot, emedan ESVs testhus kommer fram till att Worx inte ens är i närheten av att klara standarden, vilket är riktigt jäkla dåligt, IMHO.

HQ å andra sidan har testat mot en annan standard än den ESV låtit testa mot, så där finns det i alla fall liiite, lite utrymme för tolkning.

Om det är som du säger, att det är bevisat att t ex årets modeller från Worx klarar kraven men att inte t ex HQ/Gardenas eller Julas klarar gällande standard så får du gärna hänvisa till någon seriös källa på det, för mig veterligen så har varken ESV eller någon annan oberoende låtit testa årets modeller av vare sig Worx, HQ, Jula eller någon annan klippare!
Håller med mycket dåligt att man säger att produkten uppfyller vissa krav men sedan inte gör det och det oavsett tillverkare. Worx har byggt om sina modeller så de klarar ny kraven. Ska notera att det som var problem med alla fabrikat är att störsignalerna var inget som påverkade klipparens funktion utan rent skräp som "följde" med. Tror att alla tillverkare inte har fokuserat på dessa skräpsignlarer då de själv har testat sina produkter. HQ bråkar för de har testat efter den snällare standarden. HQ har även ett mer avancerat system vilket kan vara svårare att få rätt på. Sedan är klart alla rädda för att vi som kunder ska reklamera produkterna, vilket kan bli väldigt dyrt.
 
Det finns väl inget bevis på att den uppdaterade worx klipparen klara kraven heller? Vi vet att dom har ändrat hårdvaran men är det någon som testat om det verkligen hjälper? Men man får väl förutsätta att det ska vara korrekt nu iallafall. Husqvarna har sålt robotar i över 20 år så jag är inte det minsta orolig över att dom inte skulle klara av att sortera bort eventuella skräpstörningar i begränsningsslingan om det nu blir aktuellt. Dessutom är det ju kalas riktigt för Worx att Husqvarna har överklagat så att samtliga fyra försäljningförbud av någon anledning hävs tills vidare. Då kan dom ju sälja ut sina gamla klippare helt lagligt och sen ersätta med dom nya.
 
peternicklas skrev:
Håller med mycket dåligt att man säger att produkten uppfyller vissa krav men sedan inte gör det och det oavsett tillverkare. Worx har byggt om sina modeller så de klarar ny kraven. Ska notera att det som var problem med alla fabrikat är att störsignalerna var inget som påverkade klipparens funktion utan rent skräp som "följde" med. Tror att alla tillverkare inte har fokuserat på dessa skräpsignlarer då de själv har testat sina produkter. HQ bråkar för de har testat efter den snällare standarden. HQ har även ett mer avancerat system vilket kan vara svårare att få rätt på. Sedan är klart alla rädda för att vi som kunder ska reklamera produkterna, vilket kan bli väldigt dyrt.
Nu är det mycket spekulation här, kan jag tycka... Worx har bytt modellnummer och hävdar att dom nu uppfyller standarden. Det är inte samma sak som att man de facto uppfyller standarden.

När du säger att HQ testat utifrån en snällare standard, kan du utveckla? Exakt på vilket sätt är den snällare?
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
peternicklas
quick skrev:
Dessutom är det ju kalas riktigt för Worx att Husqvarna har överklagat så att samtliga fyra försäljningförbud av någon anledning hävs tills vidare. Då kan dom ju sälja ut sina gamla klippare helt lagligt och sen ersätta med dom nya.
Nja, de har var och en lämnat in sitt överklagande. Varje tillverkare har sitt eget beslut.
 
Finns det nån uppdatering på detta, förutom att de får säljas under överklagandeperioden?
 
Ja, vad har ändrats från 79XE till 79XE.1 ? bara namnet eller ny hårdvara? Man får om jag minns rätt sälja en produkt tills dess att det är bevisat att den inte klarar kraven. Ett nytt namn löser biffen tillfälligt!?

Till saken hör att ingen av dagens luft/luft värmepumpar från Japan/kina klarar kraven för vare sig EMC eller "barnfingret"... säljs ändå!
 
peternicklas
Henke2 skrev:
Ja, vad har ändrats från 79XE till 79XE.1 ? bara namnet eller ny hårdvara? Man får om jag minns rätt sälja en produkt tills dess att det är bevisat att den inte klarar kraven. Ett nytt namn löser biffen tillfälligt!?

Till saken hör att ingen av dagens luft/luft värmepumpar från Japan/kina klarar kraven för vare sig EMC eller "barnfingret"... säljs ändå!
Ny hårdvara.
 
peternicklas skrev:
Ny hårdvara.
Finns det någon källa på att det är ny hårdvara? Vad har ändrats i den nya versionen?
 
peternicklas skrev:
Ny hårdvara.
Supporten sa just motsatsen ;-)
 
peternicklas
Står i någon tråd att det är ett nytt kretskort E samt en extra kondensator. Kommer inte ihåg var jag läste det men det var i någon av trådarna.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.